Katsojaamme risovat kaikkialle tunkevat mainokset. Nyt niitä on alkanut tulla jo tekstiviesteinäkin. Voiko tekstarimainokset jotenkin kieltää?
- Myös tekstiviestimainokset ovat niin kutsuttua sähköistä suoramarkkinointia, joka perustuu henkilön itse antamaan ennakkosuostumukseen, vastaa tarkastaja Iiro Loimaala Tietosuojavaltuutetun toimistosta.
- Tämän suostumuksen voi peruuttaa. Lisäksi laissa on säädetty kielto-oikeus, jota käyttämällä henkilö voi kieltää tietojensa käytön suoramarkkinointitarkoitukseen, Loimaala sanoo.
Kielto ilmoitetaan rekisterin pitäjälle eli vastuulliselle yritykselle, joka käsittelee yhteystietoja markkinointitarkoituksessa. Jos toiminta on ulkoistettu, kiellon voi osoittaa myös markkinoinnin suorittajalle.