Hyppää pääsisältöön

Levy-yhtiö vastaa Tuukka Temosen Robin-väitteisiin: Ei mitään totuusperää

Tänään julkaistussa blogitekstissä muusikko-ohjaaja-tuottaja Tuukka Temonen epäili teinipoppari Robinin hurjien YouTube-lukujen olevan osittain ostettuja. Levy-yhtiö tyrmää väitteet.

Robin // Kuva: Tomi Mikola

Robinin Frontside Ollie -musiikkivideo keräsi viime vuoden tammikuussa parissa päivässä miljoonayleisön. Apulanta-yhtyeen entisenä basistinakin tunnettu, nykyisin tuotantoyhtiötä pyörittävän Tuukka Temosen mukaan luvuissa on koira haudattuna.

- Se on selvä, että nyt Robin on suosittu ja hän on erittäin lahjakas. Mitään suomalaista artistia ei kuitenkaan katsota kahdessa yössä miljoonaa kertaa. Sain vihiä, että Robinin menestyksekkään alun avain saattoikin olla osoite, joka päättyy .ru maatunnukseen. Pienen googlettamisen jälkeen verkosta löytyy mukava määrä sivustoja mistä voi ostaa mieleisensä määrän YouTube-tykkäyksiä, Temonen kirjoittaa yritysstrategi Ville Tolvasen blogissa.

Robinin levy-yhtiön, Universal Musicin digimanageri Juho Koikkalaisen mukaan Temosen kirjoituksessa ei ole mitään totuusperää.

- Siinä ei ole yksinkertaisesti mitään perää. Venäjältä on tullut 15 000 katselukertaa koko videon historian aikana. 94 % videon katselukerroista on tullut Suomesta. Tämän lisäksi kyseiseen videoon tuli ensimmäisen kolmen päivän aikana yli 30 000 kommenttia ja näistä lähes tulkoon 100 % oli suomeksi, Koikkalainen kommentoi.

Temosen mukaan suurin ongelma on Robinin markkinointi nettisensaationa, mikäli lähtökohta ei ollutkaan aito.

- Olen tähän päivään asti uskonut, että hyvä sisältö löytää kuluttajansa. Olen jaksanut uskotella asiakkailleni, että verkon kautta tavoittaa yleisöä. Tavallaan se pitää edelleen paikkansa, sillä sieltä saa ostettua maksullisia ammattitykkääjiä, jotka osaavat monistaa itsensä miljooniksi. Huijaamisesta jää aina vähän paha maku suuhun. Jos olen väärässä, niin voisitteko tehdä siellä levy-yhtiössä tehdä tämänkaltaisen menestyksen uudestaan, Temonen haastaa.

- Valitettavasti tällaiset ilmiöt eivät synny tyhjiössä ja niiden toistaminen on äärimmäisen vaikeaa. Jos tähän olisi joku aina samalla tavalla toistuva menestysresepti, niin olisihan se hienoa, Koikkalainen vastaa.

Lue Temosen blogikirjoitus. Kuvagalleriassa Frontiside Ollien maakohtaiset YouTube-statistiikat.

Lähteet: villetolvanen.com