Hyppää pääsisältöön

Tiesitkö tämän hunajasta?




Joku maustaa teensä lusikallisella hunajaa, toinen kuorruttaa aamupuuronsa tai jogurttiannoksensa tällä makealla luonnonherkulla. Hunaja onkin mainio makeuttaja keittiössä ja luonnollisuudessaan erinomainen ravintolähde. Nykypäivänä hunajaa saa ostettua monessa eri muodossa ja erilaisiin purkkeihin pakattuna, mutta ilman mehiläisiä meillä ei olisi hunajaa. Tiesitkö sinä tämän hunajasta?

Vastustuskykyinen hunaja

Flunssaa kannattaa lääkitä kotimaisella hunajalla, jos haluaa ennaltaehkäistä hengitystieinfektioita. Kotimaiset yksikukkahunajat ovat merkittävästi antimikrobisia neljää hengitystieinfektioita aiheuttavaa bakteeria vastaan. Hunajan nauttiminen flunssalääkkeenä saattaisi merkittävästi vähentää esimerkiksi korva- ja poskiontelotulehduksia. Tuore tutkimus tehtiin Helsingin yliopiston Ruralia-instituutissa.

Antibakteerinen hunaja

Haavojen hoidossa hunajaa on käytetty jo muinaisen Egyptin ajoista, sen antibakteeristen ominaisuuksien johdosta. Hunaja desinfioi ja lievittää kipua. Hunajan entsyymit hajottavat kuollutta kudosta ja osmoottisen vaikutuksensa avulla hunaja imee haavanestettä itseensä. Hunaja on hyvä etenkin vaikeasti parantuvissa, tulehtuneissa haavoissa. Hunajalla voi myös lievittää pienten palovammojen aiheuttamaa kirvelyä ja punoitusta.

Energinen hunaja

Hunaja on hyvä energialähde. Hunaja sisältää nopeasti imeytyvää glukoosia ja hitaasti imeytyvää fruktoosia täydellisessä suhteessa. Tämän ansiosta siitä saa kaksivaiheista energiaa. Hunaja antaa tehokasta energiaa etenkin silloin, kuin tarvitaan lisää suorituskykyä urheilusuoritukseen tai treenistä palautumiseen.

Rentouttava hunaja

Hunajassa on ihoa suojaavia ja hoitavia entsyymejä, kasvihappoja sekä lihasten palautumista edistäviä aineita. Kipeät lihakset rentoutuvat kun niitä hierotaan hunajalla saunassa. Myös lusikallinen hunajaa lisättynä iltateehen tai lämpimään maitoon on turvallinen unilääke. Hunaja edistää nukahtamista lisäämällä serotoniinin erittymistä ja saa aikaan rentoutumisen tunteen. Hunajan uskotaan syventävän unta ja parantavan sen laatua.

Luonnollinen hunaja

Hunaja sisältää noin 200 luonnon omaa terveellistä ainetta, kuten vitamiineja, mineraaleja, entsyymejä, aminohappoja, glugoosia ja fruktoosia. Hunaja on myös keittiön luonnollinen makeuttaja. Tavallisen sokerin voi kaikessa ruoanlaitossa korvata hunajalla. Hunajassa on 20 prosenttia vähemmän kaloreita kuin sokerissa, mutta se maistuu sokeria makeammalta, joten sitä voi käyttää vähemmän.

Huomioithan, että hunajaa ei saa antaa alle 1-vuotiaalle lapselle, sillä hunajassa saattaa esiintyä Clostridium botulinum -bakteerin itiöitä. Alle 1-vuotiaan lapsen ruoansulatuskanavan ja suoliston normaalifloora ei ole vielä kehittynyt, joten bakteerin itiöt voivat aiheuttaa lapsen sairastumisen.

Hunaja-vinkki!

Hunajainen urheilujuoma

5 dl vettä

puolikkaan sitruunan mehu

1 ruokalusikallinen hunajaa

ripaus suolaa

Sekoita hunaja ensin ½ desilitraan lämmintä vettä. Lisää joukkoon vielä 4 ½ dl kylmää vettä. Mausta hunajavesi sitruunanmehulla sekä suolalla.