Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Yksinäinen vanhus on helppo kohde kaupustelijoille

Vanhus keittiössä
Vanhus keittiössä Kuva: YLE kotimyynti,Kuningaskuluttaja (Tv)

Sinnikäs ovelta ovelle -myyjä saattaa helpostikin myydä vanhukselle tarpeettomia tavaroita, joihin tällä ei edes ole varaa. Ja mitä enemmän vanhuksia on, sitä enemmän heille myös suunnataan epämääräistä markkinointia. Selvitimme kalliita patjoja kauppaavan yrityksen toimia jutussamme vuonna 2013. Samat ongelmat jatkuvat edelleen - vain yrityksen nimi on vaihtunut. Vastentahtoisilta kaupoilta voi kuitenkin suojautua.

Kuningaskuluttaja 24.4.2013: Satojen eurojen patjakauppoja vanhusten kotona

Suomessa on jo miljoona yli 65-vuotiasta. Ovelta ovelle -kauppoja hierotaankin nimenomaan vanhusten kanssa.

Meille Kuningaskuluttajaan on tullut ilmoituksia kotimyyntiyritys Marbelista, joka on myynyt vanhuksille kalliita, jopa 800 euroa maksavia sijauspatjoja ovelta ovelle. Omaisten mukaan myyntitapa on ollut suorastaan aggressiivista.

Asiakkaalle tulee semmoinen olo, että myyjästä ei ehkä pääse eroon muuten kuin sopimalla siitä kaupasta

Myös kuluttajaneuvontaan on tullut yhteydenottoja Marbelin patjakaupoista. Johtavan kuluttajaoikeusneuvojan Raija Marttalan mukaan kauppoja on tehty myös hyvin iäkkäiden ja muistisairaiden henkilöiden kanssa. Kauppias on ilmestynyt ovelle yllättäen.

- Useinkin kotimyynnissä, ei pelkästään nyt tässä, asiakkaat kokevat sen jossain määrin ahdistavaksi, jotkut jopa pelottavaksi. Saattaa olla, että asiakas pyytää myyjää poistumaan, mutta myyjä ei lähde, vaan jatkaa vain sen tuotteen esittelyä. Asiakkaalle tulee semmoinen olo, että myyjästä ei ehkä pääse eroon muuten kuin sopimalla siitä kaupasta, Marttala kertoo.

Omaisten kertomuksissa sama kaava

Meille kerrotut kokemukset Marbel Oy:n myyntitekniikasta ovat hyvin yhteneväisiä.

Petauspatja avatussa laatikossa
Petauspatja avatussa laatikossa Kuva: YLE patja
Kaupat tehtyään myyntiesittelijä on hakenut patjan autostaan ja avannut pakkauksen vanhukselle valmiiksi. Joissain tapauksissa myyntiesittelijä on jopa pedannut patjan vanhuksen sänkyyn valmiiksi.

Jos vanhus patjan ostamisen jälkeen on tullut katumapäälle, ei yritys ole suostunut palautukseen, vaikka lain mukaan etämyyntiasiakkaalla on 14 vuorokauden palautusoikeus. Omaisten mukaan Marbel on vedonnut siihen, että patja on hygieniatuote, jolla ei ole palautusoikeutta.

Raija Marttala katsoo tilannetta vanhuksen näkökulmasta:

- Ainakin minun mielestäni on arvelluttavaa, koska jos on vanhasta asiakkaasta kysymys, niin hän ei välttämättä kykene sitä itse ottamaan sieltä pois, vaikka ei haluaisikaan sitä ottaa käyttöön.

- Jos edustaja avaa paketin ja vie pakkausmateriaalit pois, tuntuu aika kohtuuttomalta, että sitten vedotaan, että peruutusoikeus on menetetty näitten myyjän toimien takia. Laissa nimenomaisesti on säädetty, että kotimyynnissä palautusoikeus täytyy olla ja tämä kokeilu ei vielä poista sitä kuluttajan perumisoikeutta, Marttala toteaa.

Marbel kotimyyntiyrityksen myyntipäällikkö Mika Ilmoniemi ei hyväksy tällaista myyntiä.

- Missään nimessä minä en hyväksy, en työntekijöiltä enkä tätä toimintaa muutenkaan, että käytettäisiin jonkun ikää tai alentunuttta mielentilaa hyväkseen. Se ei ole yhtiön toimintatapa missään muotoa.

- Muutama tapaus on tullut tutkintaan, että väitetyllä esitetyllä tavalla on toimittu, ja niitä on lähdetty korjaamaan.

- Kyllä myönnän ja olenkin joutunut jo koeajalla purkamaankin työsopimuksenkin tässä, Ilmoniemi toteaa.

Kokeilun ja käyttöönoton raja hämärä

Kuluttajansuojalain mukaan kotimyyntiasiakkaalla on 14 vuorokautta aikaa perua kauppa.

Marbelin Ilmoniemen mukaan patja on kuitenkin hygieniatuote, jota ei voi palauttaa, mikäli patja on avattu paketista ja otettu käyttöön. Nukkuminen patjalla ei ole tutustumista, vaan tuotteen ottamista tavanomaiseen käyttöön. Ja kun tuote on käyttöön otettu, olkoonkin myyjän toimesta, on palautusoikeus menetetty.

Kun tuote on käyttöön otettu, olkoonkin myyjän toimesta, on palautusoikeus menetetty

Asiakkaiden mukaan yritys ei myöskään ole suostunut palautuksiin, jos petauspatja on avattu paketistaan, vaikka avaaja olisikin ollut Marbelin myyjä. Marbelin kotimyyntiasiakirjoissa lukee näin: ”Kuluttajasuojalaissa määritellyille hygieniatuotteilla on palautus- ja vaihto-oikeus voimassa ainoastaan, jos ne ovat avaamattomissa tehdaspakkauksissa ja tuotteita ei ole käytetty.” Kuningaskuluttajalle Marbel vakuuttaa, että he ovat nyt oikaisseet käytäntöjään, ja patjan saa nyt avata ja siihen tutustua ilman, että palautusoikeus menee.

Kotimyynnissä hygieniatuotteellakin palautusoikeus

Mutta missä menee tutustumisen tavanomaisen käytön raja? Kuluttajaviranomaisilla ei ole antaa tarkkoja rajoja.

Mikäli patja määriteltäisiin niin sanotuksi hygieniatuotteeksi, sitä ei etämyynnissä, kuten esimerkiksi postimyynnissä voisi palauttaa, mikäli pakkaus on avattu. Mutta kotimyynnissä tuotteella on aina palautusoikeus, eikä laki tunne rajoitteita edes hygieniatuotteiden kohdalla.

Ruohonjuuritason kuluttajaneuvonnan mukaan patja ei edes olisi tällainen hygieniatuote, mutta Marbel pitää patjaa hygieniatuotteena. Ylempi viranomainen pyörittelee tässäkin kohtaa sanojaan.

- Tilanne on se että meillä suoraan lainsäädännöstä ei tuohon asiaaan saa ratkaisua. Tässä tilanteessa se jää viimekädessä kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi, että miten tässä tilanteessa lainsäädäntöä sovelletaan, toteaa Kuluttajaviraston Katri Väänänen.

Kuluttajan osa ei ole helppo, kun edes johtava kuluttajaviranomainen ei tiedä, miten lakia tulkitaan. Eikä yhtään juttua ole viety Kuluttajariitalautakuntaan.

Patjakaupat eivät ainoita laatuaan

Mitä huonommassa kunnossa ihminen on, sen helpompi häntä on harhauttaa. Se että tulee harhautetuksi, aiheuttaa myös häpeää. Siksi vastentahtoisia kauppoja usein piilotellaan. Juttua tehdessämme saimme paljon kokemuksia vanhuksiin kohdistuneesta asiattomasta markkinoinnista:

"Äidilleni myytiin toista tuhatta euroa maksanut pölynimuri, eikä asian ilmettyä voitu kaupalle tehdä enää muuta kuin hampaat irvessä maksaa."

"Tädilleni myytiin mitä vaan, ei auttanut puhelinmarkkinointikieltokaan, kun ei itse asiaa ymmärtänyt."

"Äiti kertoi että kun hän oli ollut pyykkituvalla niin samaan aikaa ovelta ovelle myyjä oli käynyt ja [Alzheimerin tautia sairastavalla] isällä oli 450 euroa maksava hartiahierontalaite. Ja hänellä ei ollut sellaista voimaa ja tahtotilaa, että hän olisi voinut alkaa sitä asiaa ajamaan ja purkamaan sen kaupan."

Vanhusta voi suojella pakkomyynniltä

Kello kirjahyllyssä
Kello kirjahyllyssä Kuva: YLE vanhukset
Katri Väänänen arvelee, ettei ogelman koko laajuus edes ole viranomaisten tiedossa.
- Meille varmasti näkyy tässä vain se jäävuoren huippu. Kun miettii tätä kohderyhmää, niin tämmöiset ihmiset eivät varmasti ole aktiivisimpia toimijoita, jotka itse ottavat selvää, että mikä tässä on oikea viranomainen ja mitä voin tässä asiassa tehdä.

- Kannattaa neuvoa vanhusta siihen, että ei ole ikinä pakko heti tehdä jotain sopimusta ja hyväksyä sitä saman tien, vaan voi aina ottaa harkinta-ajan, Väänänen muistuttaa.

Puhelinmarkkinointia puolestaan voi ehkäistä ilmoittautumalla markkinoinnin kieltopalveluun.

Entä jos vahinko jo on tapahtunut ja vaikkapa muistisairaalle vanhukselle on myyty sellaista, mihin hänellä ei ole varaa. Voiko kaupan silloin perua myöhemmin?

Jos koti- ja etämyynnin 14 päivän palautusaika on mennyt umpeen, kannattaa ensin ottaa yhteyttä myyjäyritykseen ja yrittää siitä neuvotella, Väänänen neuvoo. Lähtökohtaisesti ihminen kuitenkin on vastuussa ostoksistaan, ellei häntä ole vajaavaltaiseksi julistettu.

Jos myyntitilanteessa käytetään vanhuksen ymmärtämättömyyttä hyväksi, ei sopimus ole sitova
Toisaalta, jos myyntitilanteessa käytetään vanhuksen ymmärtämättömyyttä hyväksi, ja sen avulla päästään sopimukseen, ei sopimus ole sitova, toteaa Väänänen.

Marbel kertoo antavansa jatkossa täyden 14 vuorokauden palautusoikeuden vanhuksille. Mutta nuorempien kanssa ollaan tiukempia, yksikin yö petauspatjan kokeilua vie palautusoikeuden.

- Jos kaupan tekijä on ollut nuori henkilö, niin hänelle on varmasti neuvottu kaikki tarpeellinen. Silloin me sovellamme tätä tavanomaista käyttöön otto –pykälää, Ilmoniemi toteaa.

Päivitys 27.3.2014: Marbel lupaa korjata toimintatapojaan

Kuningaskuluttajan keväällä 2013 tekemän jutun myötä kuluttajaviranomaiset kirjelmöivät Marbel-yhtiön kanssa käytäntöjen parantamiseksi.

Yhtiö lupaa nyt seuraavaa: kaikilla heidän tuotteillaan on 14 -30 vrk:n palautusoikeus, riippumatta siitä onko tuotetta käytetty vai ei. Tuotteen pakkauksella tai sillä, kuinka paljon tuotetta on kokeiluajan aikana käytetty, ei ole merkitystä palautuksen kannalta. Lisäksi yhtiö lupaa, että palautettava tuote noudetaan veloituksetta asiakkaan kotoa n. 2 vrk:n sisällä.

Yhtiö kertoo myös edustajiensa pyrkivän arvioimaan myyntitilanteet erityisesti ikäihmisten kanssa niin, että kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä lopputulokseen.

Vuoden 2014 maaliskuuhun mennessä ei yhtiön toimintatavoista ole enää tullut yhteydenottoja kuluttajaviranomaisille tai Kuningaskuluttajaan.

Päivitys 20.5.2016: Yrityksen nimi on vaihtunut, ongelmat jatkuvat

Tietojemme mukaan kotimyyntiyritys Marbelin toimintatavat ovat aiheuttaneet ongelmia edelleen. Yritys toimii nykyään nimellä Hyvinvointituotteiden palvelumyynti. Taustalla on Finate-niminen yritys.

Myös kuluttajaviranomaisille Finaten yrityksistä on tullut yhteydenottoja.

Hyvinvointituotteiden palvelumyynti -yrityksestä on kirjattu 5 yhteydenottoa vuosina 2014-15. Finante-nimellä löytyy yksi tapaus vuodelta 2016 ja toinen syksyltä 2014.

Marbelista on valitettu kuluttajaviranomaisille 4 kertaa vuosina 2014-15. Yhdessä tapauksessa 90-vuotiaalle oli myyty 649 euron patja, jonka myyjä laittoi asiakkaan sänkyyn saman tien. Vanhuksen sukulainen ei saanut kauppaa purettua 14 vrk sisään. Toisessa tapauksessa myyntiedustaja tunkeutui puoliväkisin eläkeläisparin kotiin, tarjolla oli 1 400 euron petauspatja.

Muokattu 23.5.2016: Päivitetty tiedot vuodelta 2016 ja tehty ulkoasuun korjauksia.

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.