Hyppää pääsisältöön

Tiesitkö tämän omenasta?

Omena on yksi maailman vanhimmista hedelmistä. Omenasatoja onkin saatu kerätä jo tuhansien vuosien ajan. Omena on syötynä terveellinen ja se on löytänyt tiensä ihmisten sydämiin myös uskonnon, satujen ja rakkauskertomusten muodossa. Tarunhohtoisen omenan suosion takana ei kuitenkaan ole pelkkää uskomusta vaan myös todellista faktaa. Tiesitkö sinä tämän omenasta?

Historiallinen omena

Lääketiede hyödynsi omenan terveysvaikutuksia jo keskiajalla. Luostareiden lääketieteessä kuuluisa Hildegard vin Bingen suositteli raakaa omenaa ruuaksi terveille, kun taas sairaille ja heikoille hän suositteli omenan syömistä säilöttynä tai paistettuna. Suomen omena valloitti 1100-luvulla ja sitä viljeltiin paljon vielä 1900-luvun alussa. Kylmät pakkastalvet tuhosivat kuitenkin suurimman osan omenapuista myöhemmin. Nykyiset omanpuulajikkeet kestävät paremmin kylmyyttä ja omenapuita voi kasvattaa jopa Lapissa.

Flavonoidinen omena

Omenassa on paljon terveellisiä flavonoideja. Valtaosa näistä luonnon omista flavonoideista sijaitsee kuoressa. Kuoressa on myös LDL-kolesterolia alentavia liukenevia kuituja sekä syöpäsolujen kasvua ehkäiseviä prosyanideja. Siksi omena kannattaisikin syödä kuorineen aina, kun se on mahdollista. Kotimaisia omenoita voi huoletta syödä kuorineen. Tuontiomenat kannattaa kuoria tai pestä huolellisesti ennen syöntiä säilöntäaineiden takia.

Aivohalvauksia estävä omena

Hollantilaistutkimuksen mukaan omenan syöminen päivässä ehkäisee riskiä sairastua aivohalvaukseen. Tutkimuksessa selvitettiin, voiko hedelmien ja vihannesten värin perusteella päätellä, miten hyvin ne ehkäisevät aivohalvauksia. Selvisi, että vaaleita hedelmiä yli 170 grammaa päivässä popsivien ihmisten riski saada aivohalvaus väheni noin puolella. Yksi keskikokoinen omena painaa noin 170 grammaa, joten omena päivässä pitää lääkärin loitolla -sanonta voikin olla totta. Omenan lisäksi vaaleita hedelmiä ja vihanneksia ovat esimerkiksi päärynä, banaani ja kurkku.

Vitamiininen omena

Omena on melkoinen vitamiinien lähde vaikka suurin osa hedelmästä on vettä. Omena sisältää runsaasti C-vitamiinia, B1-, B2- ja B6-vitamiineja sekä E-vitamiinia. Lisäksi se sisältää hyvässä suhteessa hedelmä- ja rypälesokeria ja sopii siten myös diabeetikoille. Vaikka omenoista löytyy monia erimakuisia ja -kokoisia lajikkeita, on tuoreen omenan vitamiinipitoisuus aina yhtä suuri. Se johtuu omenoiden optimaalisesta kasvuympäristöstä, mikä tarkoittaa, ettei puussa kasva liikaa omenoita. Happamat omenat sisältävät vähiten sokeria.

Omenan varastointiin kannattaa kiinnittää huomiota, ettei omenan vitamiini- ja kosteuspitoisuus pääse laskemaan. Omenat on hyvä varastoida kukin lajike erikseen, kosteassa ja pimeässä sekä alhaisessa lämpötilassa, vain muutaman asteen nollan yläpuolella. Omenat tuottavat myös runsaasti kasvien hengityksessä syntyvää etyleeniä, joten omenoita ei kannata säilyttää etyleenistä kärsivien kasvien läheisyydessä.

Omena-vinkki!

Raikas omenasalaatti

6 annosta

2 vihreää omenaa

puolikkaan sitruunan mehu

1 avokado

puolikas kurkku

noin 6 kpl retiisiä

oliiviöljyä

suolaa

mustapippuria

Pese omenat kunnolla ja halkaise ne. Koverra siemenkodat pois. Leikkaa omenat ohuiksi suikaleiksi ja nosta suikaleet kulhoon. sekoita joukkoon sitruunanmehu. Halkaise kurkut ja poista siemenet lusikalla, jos haluat välttää salaatin vettymisen. Suikaloi kurkku ja viipaloi retiisi. Sekoita ainekset omenasuikaleiden sekaan. Leikkaa avokado halki kiveä pitkin ja poista kivi veitsen avulla. Leikkaa avokado kuutioiksi kuoren sisällä ja poista palat lusikalla. Kääntele avokadon palaset salaattiin. Sekoita salaattiin loraus oliiviöljyä sekä ripaus suolaa ja mustapippurirouhetta oman makusi mukaan. Kruunaa salaatti esimerkiksi erilaisilla pähkinöillä tai paahdetuilla auringonkukan tai pinjan siemenillä.