Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Langattomat matkakaiuttimet korvaavat mankat

Kaiutintestaajat piknikillä
Kaiutintestaajat piknikillä Kuva: YLE matkakaiuttimet

Kesän kynnyksellä testasimme musiikin kuunteluun tarkoitetut, langattomat bluetooth-matkakaiuttimet. Testin kaiuttimet olivat hinnaltaan satasen luokkaa ja niitä löytyy yleisimmistä elektroniikkaa myyvistä liikkeistä. Testaajat löytyivät Kuningaskuluttajan Facebook-ryhmän kautta: Hanna-Mari Kuivalainen, Erno Pellinen ja Juho Laitalainen. Testissä kolme kovaa kiinnittivät erityisesti huomioita kaiuttimien äänenlaatuun, helppokäyttöisyyteen ja toimivuuteen.

Kaiuttimien käyttöönotto kävi helposti

Kaiutintestaajat piknikillä
Kolme kovaa testaaja Kaiutintestaajat piknikillä Kuva: YLE matkakaiuttimet
Langattomat matkakaiuttimet toimivat muun muassa älypuhelimista ja tablettitietokoneista löytyvän bluetoothin avulla. Creativen kaiuttimen käyttöönotto kävi vaivatta.

- Puhelimen asetuksista löytyy bluetooth-toiminto ja se pitää ensin laittaa päälle. Tämän jälkeen puhelin löytää Creativen kaiuttimen melko nopeasti ja muodostaa siihen bluetooth-yhteyden, jonka jälkeen kaiutin on valmis toistamaan musiikkia, kertoo Hanna-Mari Kuivalainen.

Creative-matkakaiutin rantakalliolla
Creative kaiutin Creative-matkakaiutin rantakalliolla Kuva: YLE matkakaiutin
Testin jokaisessa matkakaiuttimessa yhteydenmuodostuksessa ei ilmennyt ongelmia. Vaikka musiikin toistaminen Creativella onnistui vaivatta, sen äänimaailma ei vakuuttanut.

- Olin Creativen soundiin hieman pettynyt, sillä sen toistamissa keskiäänissä oli selkeä korostus ja luulen sen johtuvan siitä, että kaiutin korosti bassoa todella paljon, joka söi sitä ylä-äänien kirkkautta, Erno Pellinen pohtii.

Kaiutinten muotoilu jakoi mielipiteitä

Koska matkakaiuttimet ovat tarkoitettu yleensä mukana kannettaviksi ja niitä kuunnellaan paljon ulkotiloissa, on myös niiden muotoilulla merkitystä. Creativen kookas kaiutin sai muodostaan kritiikkiä Juho Laitalaiselta.

Sony-kaiutin ja eväskori
Sony-kaiutin Sony-kaiutin ja eväskori Kuva: YLE sony-kaiutin
- Kaiuttimessa ei ole oikein mitään, mihin voisi tarttua kiinni ja siitä vaikea päätellä, miten sitä kantaisi. Sitä ei voi ulkona myöskään sijoittaa ihan mihin vaan, esimerkiksi kalliolla se ei muotonsa vuoksi oikein pysy, Juho toteaa.

Sonyn matkakaiuttimen muotoilu ja erityisesti kahva jakoi mielipiteitä. Ernoa kahva miellytti, mutta Hanna-Maria ja Juhoa ei kahva kelvannut. Juhon mukaan isokätisille Sonyn kahva oli liian pieni. Sony sai kehuja kuitenkin käytettävyydestään ja äänentoistostaan.

Handsfree-ominaisuudet toimivat vaihtelevasti

Creativea lukuunottamatta kaikista testituotteista löytyi puhelimen kanssa toimiva handsfree-ominaisuus. Eli kaiuttimen avulla pystyi myös puhumaan puheluja. Sonyn kaiuttimen handsfree toimi hyvin, mutta Logitechissä Juhoa ihmetytti, että itse kaiuttimella ei pystynyt vastaamaan tuleviin puheluihin.

Philips-kaiutin rantakalliolla
Philips-kaiutin Philips-kaiutin rantakalliolla Kuva: YLE philips kaiutin

- Puhelimen soittoääni kyllä kuuluu kaiuttimesta, mutta minun piti silti vastata erikseen omasta puhelimestani puheluun, joten en ymmärrä ihan täysin, mikä pointti olisi tällöin enää puhua kaiuttimen kautta, kun puhelin on jo kädessä.

Philipsin kaiuttimessa oli handsfreen lisäksi Smart sensor -lisäominaisuus, jonka pitäisi pystyä tulkitsemaan käsin tehtäviä komentoja, kuten kappaleen vaihtoa.

- Tässä pitäisi pystyä kättä heiluttamalla vaihtamaan biisiä näppärästi, mutta kovin luotettavasti se ei toiminut, Hanna-Mari hymähtää.

Koolla on väliä

Testin pienin ämyri, eli Logitech, miellytti kolmea kovaa äänen ja erityisesti kokonsa puolesta.

- Muotoilu on tosi hyvä. Logitech on kätevän kokoinen ja siinä on kokoon nähden hyvä ääni. Kaiutin mahtuu mihin tahansa laukkuun ja sen voi ottaa vaikka ilman laukkuakin mukaan, Erno suitsuttaa.

LOgitech-kaiutin rantakalliolla
Logitech kaiutin LOgitech-kaiutin rantakalliolla Kuva: YLE logitech matkakaiutin
Käytännöllisyys ja hyvä ääni olivatkin testissä valttia. Logitech miellytti kolmea kovaa tasapuolisesti, eikä siinä juuri ollut heikkouksia. Sonyn kaiuttimen kahva jakoi mielipiteitä, mikä rokotti hieman pisteitä. Phipsiin oltiin tyytyväisiä, vaikkei se herättänyt suuria tunteita. Creativen heikkouksia olivat äänenlaatu ja kömpelö koko. Testin halvin jäi siis viimeiseksi.

Kokonaisuudessaan kolme kovaa kokivat langattomat matkakaiuttimet näppäriksi, ja testaajat olivatkin yhtä mieltä siitä, että laitteiden myötä perinteiset mankat ja poppivehkeet jäävät historiaan.

Kaiuttimet: Pisteet: Hinta:
Logitech UE Mobile Boombox 4,3 n. 100€
Sony SRS-BTM8 3,7 n. 100€
Philips SHOQBOX (SB7100) 3,0 n. 100€
Creative D100 2,7 n. 60€

Panu Vatanen, Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.