Hyppää pääsisältöön

Olut jakaa kiekkopäättäjiä

Kalervo Kummola
Jääkiekkoliiton puheenjohtaja Kalervo Kummola Kalervo Kummola Kuva: Yle kalervo kummola

Suhtautuminen olutsponsorointiin jakaa kiekkopäättäjiä. SM-liiga ja Mestis suhtautuvat olutmainoksiin myönteisemmin kuin Jääkiekkoliitto. Näkemysero paljastui, kun TV1:n MOT-ohjelma selvitti kiekkopäättäjien näkemyksiä olutsponsoroinnista.

Olutsponsorointi tuo maajoukkuetta luotsaavalle Jääkiekkoliitolle, SM-liigalle ja Mestikselle yhteensä noin kaksi miljoonaa euroa vuodessa, liitto arvioi vuosi sitten sosiaali- ja terveysministeriölle antamassaan lausunnossa.

Vaikka kaikilla SM-liigan seuroilla on jonkinasteinen yhteistyösopimus panimoiden kanssa, olutraha on vain pieni osa suomalaisen jääkiekon rahoitusta. SM-liigaseurojen tälle vuodelle ilmoittamien tulobudjettien loppusumma on 87 miljoonaa euroa.

– Näiden numeroiden valossa se (olutsponsorointi) tuntuu marginaaliselta. Jos sitä ilman voidaan tulla toimeen, sitten voidaan, mutta odotan tässä asiassa päättäjien näkemyksiä ja lainsäätäjien lopullisia päätöksiä, Jääkiekkoliiton liittohallituksen varapuheenjohtaja Harry Bogomoloff sanoo.

MOT kysyi myös suomalaisen jääkiekon vahvalta mieheltä, Kalervo Kummolalta suhtautumista olutsponsoroinnin mahdolliseen lopettamiseen: "Minä en pidä mietojen alkoholijuomien mainontaa hirvittävän vaarallisena, mutta minulle sopivat molemmat vaihtoehdot", Jääkiekkoliiton hallituksen puheenjohtaja sanoo.

SM-liiga: Iso lovi
seurojen talouteen

MOT kysyi näkemystä myös SM-liigan toimitusjohtajalta Jukka-Pekka Vuoriselta. Hän kertoo, että SM-liigalla ei ole tarkkaa tietoa seurojen yksittäisten yhteistyösopimusten euromääristä.

– On selvää, että esim. panimoalan vaikutus on merkittävä niiden yksittäisten seurojen kohdalla, jotka yhteistyötä tekevät ko. toimialan kanssa eri muodoissaan, Vuorinen vastaa sähköpostiviestissään.

– Yhdenkin näin merkittävän urheilusponsorointia tekevän tahon poistuminen merkitsisi isoa lovea seurojen talouteen, koska niiden korvaaminen nykyisessä markkinatilanteessa on käytännössä mahdoton jo johtuen pelkästään tämän kaltaisten yksittäisten sopimusten taloudellisesta koosta, hän kirjoittaa.

Mestiksen kehitysjohtaja Arto Sirviö kertoo sähköpostitse, että Mestiksen kaikilla seuroilla on sopimus "virvoitusjuomayhtiöiden kanssa ja nämä sopimukset ovat hyvinkin erityyppisiä seuroista riippuen ja toki myös olosuhteista riippuen".

– Mikäli virvoitusjuomamarkkinoinnissa kiellettäisiin olutmarkkinoinnin tyyppinen osa, on se huono juttu seuroille. Osalla seuroista on hyviä yhteistyömalleja tämän alan kumppaninsa kanssa, Sirviö luonnehtii.

Suomalaisen jääkiekon ohella olut näkyy myös muiden maiden jääkiekossa. MOT kertoo, että joka toisella MM-kisajoukkueella on panimokumppani.