Hyppää pääsisältöön

Panimolätkän pelikirja

karjala
karjala Kuva: Yle, Mot karjala

Jääkiekon MM-kisat ovat näytönpaikka paitsi pelaajille myös kansainvälisille olutjäteille. Ottelut kokoavat suuria yleisöjä, ja olutvalmistajat pyrkivät saamaan markkinointiviestinsä läpi niin pelaajien paidoista kuin kaukaloista sekä tv- ja lehtikuvistakin.

Alkoholimainonnan kansainvälisesti kiristyneet rajoitukset ovat johtaneet siihen, että viihdetapahtumien ja urheilun sponsoroinnista on tullut alkoholiteollisuudelle yhä tärkeämpi markkinointikanava. Kaikki maailman neljä suurta olutjättiä näkyvätkin MM-kisoissa. Joka toisen kisoihin osallistuvan maan kiekkoliitolla on panimokumppani.

Kotoisessa SM-liigassa olut on mukana vielä vahvemmin: jokainen seura tekee yhteistyötä jonkin panimon kanssa: "Me haluamme olla niissä hetkissä, jotka suomalaisille ovat tärkeitä", urheilusponsorointia perustelee Suomen suurimman panimon Sinebrychoffin toimitusjohtaja Pekka Tiainen. Tiainen toimii myös panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton puheenjohtajana.

Jyrki Kataisen (kok) hallitus on aikeissa tiukentaa alkoholimainonnan rajoituksia hieman. Ulkomainonta kiellettäisiin, mutta viihdetapahtumien ja urheilun olutsponsorointi saisi jatkua.

Mainonta aikaistaa
alaikäisten alkoholinkäyttöä

Vahvan tieteellisen näytön mukaan alkoholimainonta aikaistaa ja lisää alaikäisten alkoholinkäyttöä, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoissuunnittelija Markku Soikkeli sanoo MOT:lle.

– Kun Suomessa alkoholista puhutaan, se aiheuttaa aina voimakkaita tunteita. Suurin haaste on, että on tutkimuksia, jotka kestävät akateemisen katselmuksen ja on tutkimuksia, jotka on hyvin epäselviä. Ja on puoleen ja vastaan, sanoo puolestaan Sinebrychoffin Tiainen.

MOT pyysi neljää nuorta katsomaan ja kommentoimaan jääkiekossa näkyviä mainoksia. He kuuluvat Lapsiasiavaltuutetun neuvonantajaryhmään, joka välittää nuorten näkemyksiä lainsäätäjille ja muille päättäjille.

– Kyllä musta tuntuu, että aika monelle suomalaiselle oluelle on brändätty semmoinen miehekäs äijäjuoma. Monet pojat haluaa vähän näyttää ja olla cooleja, niin ne ostaa sitä äijäolutta, että mulla on nyt tätä, mä oon tosi iso jäbä", järvenpääläinen Ida Pasanen sanoo.

Linkit