Hyppää pääsisältöön

Näin tehdään auto

Norsua sanotaan hitaaksi synnyttäjäksi. Autotehdas on kuitenkin paljon hitaampi. Näin kerrotaan vuonna 1966 valmistuneessa dokumentissa, jossa kuvataan seikkaperäisesti auton valmistuksen eri vaiheet.

Auto, joka tänään esitellään maailmalla, on aloittanut matkansa jo neljä, viisi vuotta sitten. Ensimmäinen mallikappale tehdään lähinnä laboratoriotyönä. Mallikappaletta viimeistellään ja muutellaan, kokeillaan tuulitunnelissa ja testataan monella tavalla.

Moottorin prototyypin testaamiseen kuluu aikaa pari vuotta. Samaan aikaan työstetään auton muuta varustusta ja ulkonäköä. Kulutusta, haurastumista ja korroosiota testataan eri tavoin.

Vastausta etsitään kysymyksiin: Onko kyllin hyvä? Onko liian hyvä? Ja paljonko maksaa?

Vuonna 1966 valmistuneessa dokumentissa todistellaan, että ”nykyaikaisten autojen valmistuksessa käytetään hyväksi tekniikan uusimpia saavutuksia”. Kuitenkin vielä tuohon aikaan eri työvaiheissa tarvittiin vielä paljon käsityötä.

Suomen laista löytyy myös autolle määritelmä. Lain mukaan auto on ”henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka määrättyyn erikoistehtävään valmistettu moottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa on vähintään neljä pyörää tai telat ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 25 kilometriä tunnissa”.

Teksti: Reijo Perälä

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto