Hyppää pääsisältöön

Kinneri oli kesän 1949 hitti

Kesän 1949 vesileikkien kuuma hitti oli polkuauto, amfibiokinneri, jolla saattoi kulkea niin maalla kuin vedessäkin. Helsingissä järjestettiin kesällä 1949 myös pohjoismaiset kinnerikilpailut, joissa uuden lajin taitajat ottivat mittaa toisistaan.

Kaksipaikkainen ja kolmipyöräinen polkuauto eli kinneri rakennettiin Partaharjun leirin askartelupajassa. Laite oli yli kaksi metriä pitkä ja painoi noin 60 kiloa, kuten artikkelin ensimmäisestä videosta ilmenee.

Vedessä amfibiokinnerillä pääsi ketterästi soutuveneiden ohi. Maalla sen huippunopeus saattoi kivuta jopa 45:een kilometriin tunnissa.

”Urheilu- ja retkeilypyöränä kinneri on verraton. Se on parempi kuin polkupyörä, koska se on katettu ja suojaa näin käyttäjäänsä sateelta”, filmissä kehutaan.

Amfibiokinnerien rakentajille ennakoitiinkin valoisaa tulevaisuutta, koska Suomessa on paljon järviä ja muita vesistöjä.

Kesällä 1949 Helsingissä järjestetyissä pohjoismaisissa kinnerikilpailuissa suomalaiset olivat kuitenkin vielä keltanokkia (artikkelin toinen video). Ruotsalaiset ja tanskalaiset olivat lajin mestareita.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto