Hyppää pääsisältöön

Oboisti Ukko Pietilä unelmoi maailman huippuorkestereista

Ukko Pietilä. KUVA Lara Yildirim / Yle.

Ylen siistit kesäduunarit, Helsingin Sibelius-lukiossa opiskelevat Lara Yildirim ja Tuomas Kangas halusivat yhdessä antaa pizzastipendin oman koulun nuorelle huippulahjakkaalle oboistille Ukko Pietilälle.

Valitsimme pizzastipendin saajaksi Ukko Pietilän, joka on Sibelius-lukiota käyvä 17-vuotias menestynyt oboisti. Hän oli huhtikuussa yksi Radion sinfoniaorkesterin nuorista solisteista ja hyväksyttiin juuri opiskelemaan Sibelius-Akatemian nuorisokoulutukseen.

Ravintola Vapianon viihtyisällä terassilla Ukolle maistui tomaatti-mozzarella-pizza, mikä katosi lautaselta nopeasti muutamaa reunapalaa lukuunottamatta. "Ilmainen ruoka kelpaa aina", Ukko toteaa.

Ukko Pietilä. KUVA Lara Yildirim / Yle.

Nuoren muusikon kiireinen elämä


Ukon musisointi alkoi Itä-Helsingin musiikkikoulussa. Hän valitsi soittimekseen oboen viiden vaihtoehdon joukosta. Jousisoittimet eivät Ukkoa innostaneet ja hän pelkäsi aloittelevan viulistin harjoittelun olevan kamalaa kuunneltavaa sekä itse soittajalle että kuulijoille. Toisaalta nuoren oboistinkaan ensimmäiset harjoitusvuodet eivät olleet musiikkia korville. Hampaiden kehitystä odotellessaan Ukko soitti ensimmäiset vuodet nokkahuilua ja vaihtoi oboeen heti purukaluston uusiuduttua.

Nykyisin Ukko opiskelee Helsingin Kruununhaassa sijaitsevassa Sibelius-lukiossa, jonne hakeminen oli musiikkikoululaiselle itsestäänselvyys. Hän soittaa lukion sinfoniaorkesterissa ja osallistuu aina tilaisuuden tullen kiinnostaviin produktioihin. Ukko nauttii samanhenkisestä seurasta ja on Sibelius-lukion oppilaskunnan hallituksen jäsen, sekä mukana toimittamassa koulun lehteä. Koulussa Ukko on saanut soittaa myös kevyempää ohjelmistoa klassisen orkesterimusiikin rinnalla. Harjoitteluun kuluu joka päivä useita tunteja. ”Joskus tuntuu, että aika loppuu kesken”, Ukko kertoo. Hän on lisäksi ottanut koulussa vaihtelun vuoksi pianotunteja.

Monessa mukana


Ukko on ehtinyt soittaa monissa eri orkestereissa ja kokoonpanoissa suurienkin yleisöjen edessä, suurimpana RSOn nuorten solistien konsertti tänä keväänä 10. päivänä huhtikuuta. Se oli hänen ensimmäisiä esiintymisiään solistina ja heti Suomen parhaisiin lukeutuvan orkesterin kanssa. Solistit konserttiin valittiin alkuvuodesta pääsykokeella. Vaikka nuoret solistit saivat harjoitella orkesterin kanssa vain kolme kertaa, Ukon esiintymistä pidettiin erinomaisena. Ukko kehuu RSOn muusikkoja. Häneen teki vaikutuksen rento, mutta silti hyvin ammattimainen ilmapiiri. Ukko soittaa myös Nordea Jean Sibelius Orkesterissa monien muiden Sibelius-lukiolaisten tavoin.

Oboe haastaa


Oboella on Ukon mielestä orkestereissa paljon mielekästä soitettavaa. Oboeiden eri stemmoilla on erilaiset tehtävät, joidenkin on tarkoitus erottua, toisten olla osana taustaa. Orkesterisoittaminen on Ukon mukaan tulkinnallisten asioiden ja hyvän yhteissoiton etsimistä jatkuvalla hienosäädöllä.

Oboe on Ukon mielestä monin tavoin haastava soitin. Soittaminen on teknisesti hankalaa ja suukappaleiden vuoleminen sopiviksi onnistuu yleensä vasta useamman yrityksen jälkeen. Hienoimmalta tuntuu se, kun orkesterissa yhteissoitto kuulostaa hyvältä ja kokee olevansa osa suurta, mutta yhtenäistä kokoonpanoa.

Ukko Pietilä. KUVA Lara Yildirim / Yle.

Opettajan tärkeä rooli


Ukolla on aina ollut hyviä opettajia. Kahdeksanteen luokkaan asti häntä opetti Saara Salner. ”Saara osasi innostaa nuoren muusikonalun tarttumaan oboeen ja harjoittelemaan ahkerasti”, Ukko kehuu. ”Pitkän opetussuhteen aikana opettaja kuitenkin saattaa sokeutua oppilaan heikkouksille ja siksi vaihtelu virkistää, vaikka opettaja olisikin hyvä." Viimeiset pari vuotta häntä on opettanut Radion sinfoniaorkesterin oboisti Sanna Niemikunnas, jonka johdolla Ukko on mielestään kehittynyt paljon.

Eräs opettajan hyvistä ominaisuuksista on Ukon mielestä ymmärtäväisyyden ja vaativuuden oikea suhde. Opettajan täytyy nähdä, paljonko oppilaalta voi vaatia lannistamatta tätä ja nähdä tämän vahvuudet ja heikkoudet. Hyvä opettaja on lisäksi kärsivällinen ja näkee oppilaan yksilönä.

Kesä omistettu musiikille


Kesä on Ukolle kiireistä aikaa. Hän on lähdössä suoraan pizzalta harjoituksiin ja heti seuraavana päivänä Kälviän musiikkileirille. Ukko valittelee toisinaan vapaa-ajan puutetta, mutta toteaa toisaalta, ettei tiedä mitä tekisi jos ei soittaisi. ”Kun tietää harjoitelleensa liian vähän, tulee heti huono omatunto”, hän harmittelee. Ukko uskoo kuitenkin saavansa akkunsa ladattua kesän aikana.

Lukion jälkeen Ukko suunnittelee lähtevänsä ulkomaille opiskelemaan ja unelmoi jonain päivänä soittavansa maineikkaissa orkestereissa ympäri maailman.

Lara Yildirim. KUVA Tuomas Kangas / Yle.

Ukko kiittää pizzasta ja kiirehtii minuuttiaikataulunsa mukaisesti kohti iltapäivän harjoituksia. Lautaselle jääneet reunapalat lähtevät heti lokin matkaan.



Teksti Tuomas Kangas ja Lara Yildirim - Kuvat Lara Yildirim

Tuomas Kangas. KUVA Lara Yildirim / Yle.

Tuomas Kangas ja Lara Yildirim ovat Ylen siistejä kesäduunareita ja työskentelevät kesäkuun Ylen klassisen musiikin toimituksessa.

Julkaistu 12.6.2013

  • Richard Stöhrin teosten ensitaltioinnit soivat eläväisesti

    Richard Stöhrin teosten ensitaltioinnit soivat eläväisesti

    Richard Stöhr syntyi Itävallassa, mutta pakeni toisen maailmansodan juutalaisvainojen pakottamana Yhdysvaltoihin, jossa vietti loppuelämänsä. Nyt säveltäjän tuotantonsa ensitaltiointinsa saavat kolme teosta, joiden ilmaa puhkuvana metallilankana kulkee urut. Ja kukapas muu se siellä urkujen takana istuu kuin Jan Lehtola.

  • Myös Tarkiainen luottaa ritualististen elementtien kiinnostavuuteen

    Myös Tarkiainen luottaa ritualististiin elementteihin

    Outi Tarkiaisen musiikkiin keskittyvä tuorein julkaisu esittelee tekijänsä pienelle orkesterille laatimaa äänistöä. Levyn molemmat teokset, laulusarja Maa, kevään tytär sekä saksofonikonsertto Saivo tavoittelevat haltioitumista ja myyttistä maa-ykseyttä. Maa, kevään tytär on laaja, yli neljänkymmenen minuutin kestoinen laulusarja mezzosopraanolle ja orkesterille.