Hyppää pääsisältöön

Upeaa liedin juhlaa Cardiffissa

Hyvinkääläinen pariskunta Jari ja Hilkka Särkkä harrastavat musiikkia ja erityisesti laulukilpailuja. Tällä hetkellä he ovat Cardiffissa, jossa laulukilpailut käynnistyivät sunnuntaina 16.6.

Cardiffin yleisö. Kuva: Jari Särkkä.Kilpailut jatkuivat eilen ja se oli yhtä lied-laulun juhlaa. Sopraano Olena Tokar Ukrainasta aloitti Robert Schumannin kappaleella Widmung. Hän lauloi Myrthen -kokoelmasta kaksi laulua ja jatkoi Sergei Rahmaninovilla ja Pjotr Tšaikovskilla.

Olenan laulu kantoi kauniisti, mutta hänen eläytymisensä hieman häiritsi minua, koska siinä oli jotain päälle liimattua. Toisena esiintyi Walesin oma poika, baritoni Gary Griffiths aloittaen Richard Straussilla. Hänen eläytymisensä ja näyttelijänlahjansa tulivat esiin Hugo Wolfin kappaleessa Der Feuerreiter jaGeorge Butterworthin
laulussa Is my team ploughing? Ja nämä esitykset saivat yleisön tietenkin riemastumaan.

Mutta, ah voi!…Valkovenäjän tenori, suoraan taivaasta ihanan pianistinsa kanssa, sai sydämeni vuotamaan ihastuksen kyyneleitä... vai miten voisi ilmaista, se oli jotain todella mieltä liikuttavaa. Hänen olemuksensa oli kuin Niccolò Paganinilla, miehelleni Jarille tuli mieleen Michael Jackson. Lavasäteily, runollisuus olemuksessaan ja hänen kaikki laulunsa olivat niin hurmaavia, että aion kyllä pyytää päästä hänen kynnysmatokseen.

Hän lauloi Tšaikovskin kappaleet Pimpinella, In the midst of the ball ja Don Juanin serenaadin. Frédérick Chopinin kautta hän eteni Rahmaninoviin ja päätti osuutensa viehättävään Soltanin kansanlaulunomaiseen Oh, kalinushka, ho, malinushkaan. Tenorin nimi on Yuri Goderetski ja viimeksi sain samanlaisen kokemuksen, kun kävimme Särestöniemessä Kittilässä. Siinä katsellessani Reidarin tauluja kyyneleet valuivat poskillani valtoimenaan pelkästä hurmiosta - nyt taas Yurin ansiosta. Pianistina oli Tatiana Loisha, jonka yhteistyö laulajan kanssa oli hurmaavaa. Rouva vieressäni totesikin, että katso kuinka kaunis hän on soittaessaan. Oopperaosuudessaan Yuri Goderetski laulaa mm. Gaetano Donizettin Una furtiva lagriman oopperasta L’elisir d’amore ja Lenskyn aarian. Nirvanaa odotellessani…

Cardiffin väliajalla syötiin jäätelöä. Kuva: jari Särkkä.Väliajalla Cardiffissa syödään jäätelöä!


Oopperakonsertissa tuttu naama


Illalla jo alkoikin ensimmäinen oopperakonsertti orkesterin kanssa, esiintyjiä oli viisi. Ensimmäisenä esiintyi Mirjam Helin -kilpailun voittaja vuodelta 2009, Etelä-Korean basso, Kihwan Sim. Helsingissä hän kyllä vei yleisön sydämet ja hän oli tasaisen varma, mutta mitään erityistä liikahdusta hän ei nyt saanut minussa eikä mielestäni yleisössäkään aikaan. Hän on jo pokannut tässä välissä muitakin isojen kilpailujen kakkos- ja ykkössijoja. Onkohan hän jo liian rutinoitunut voittaja?

Joka oopperakonsertti-ilta valitaan illan paras esitys ja maanantaina se oli Yhdysvaltojen 31-vuotias mezzosopraano Jamie Barton. Yleisö mieltyi hänen tulkinnastaan Edward Elgarin sinfonisesta laulusta Sea pictures ja Donizettin aariaan oopperasta La Favoritesta.

Illan tenori Kiinasta oli kyllä hyvä, mutta hänen ohjelmistossaan oli yksi virhevalinta. Donizettin opperasta La fille du régiment aaria Ah! mes amis oli hänen fakilleen liian korkea. Hän lauloi täysiveriset kukot, suurilla ponnistuksilla kurotteli ylä-ääniin ja floppasi. Voi surkeus näitä tunareita, jotka ovat kappalevalinnoista vastuussa.

Mezzosopraano Jamie Barton. Kuva: Jari Särkkä.Orkesteri oli BBC National Orchestra of Wales ja johtajanaan heillä oli Metropolissakin johtanut kapellimestari, saksalainenJun Märkl
. Orkesteri soitti ihanan pehmeästi ja eikä tietenkään peittänyt laulajia. Kapellimestarilla oli lämmin ote laulajiin ja leikitteli laulajien kanssa vapautuneesti.

Jury istui aivan selkiemme takana ja siihen kuuluu Dame Kiri Te Kanawa, Elena Obraztsovan sairastuttua tilalle kutsuttu Felicita Palmer, Neil Shicoff, Håkan Hagegård, Maren Hofmeister, Per Boye Hansen ja Nicholas Paynepuheenjohtajana.

Mezzosopraano Jamie Barton pokkasi illan kristallimaljan eli sai palkinnon illan parhaasta suorituksesta.


Kuvassa pianisti Llyr Williams neuvonpidossa, ennen päivän kilpailuja.

Teksti Hilkka Särkkä - Kuvat Jari Särkkä

Cardiffin laulukilpailun finaali suorana Yle Teemalla 23.6. klo 21.30.

Cardiffin laulukilpailua voi seurata suorana ja esitysten jälkeen BBCn Iplayerillä.

Lue Hilkka Särkän aikaisempia terveisiä Cardiffista:
Tunnelmia Cardiffin laulukilpailuista

Julkaistu 18.6.2013

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.