Hyppää pääsisältöön

Ohjaaja Mika Ronkainen: Miestenvälinen kosketus on edelleen tabu

Yhdysvaltalaisen viihdealan julkaisun, Varietyn, kymmenen lupaavimman eurooppalaisen ohjaajan joukkoon listattu Mika Ronkainen vieraili YleX Etusivussa. Ronkainen harmitteli suomalaisen miehenmuotin kapeutta.

Laulu koti-ikävästä -dokumentti kertoo isän ja pojan automatkasta Oulusta Göteborgiin. // Kuva: Klaffi Tuotannot Oy

Laulu koti-ikävästä -elokuvan ohjannut Mika Ronkainen on tehnyt useita dokumenttielokuvia, joiden teemana on miehuus. Ronkaisen mukaan äijärintamalla on tapahtunut muutosta.

- Miehen muotti on ollut Suomessa kapea ja pieni, enkä ole koskaan tuntenut oloani kotoisaksi siinä äijäkulttuurissa. Tunteellisten miesten esiinmarssi on tapahtunut yhteiskunnassamme vasta tässä viime aikoina. Se on myös synnyttänyt jonkinlaisen vastareaktion, ja jotkut miehet ovat alkaneet korostaa omaa äijyyttään. Heistä kerronkin elokuvassani Freetime machos.

Suomalaisessa kulttuurissa halaaminen kuuluu harvan perheen arkirutiineihin, ja etenkin miestenvälinen halailu on harvinaista.

- En minäkään omaa isääni halannut ennen kuin olin pitkästi yli parikymppinen, melkein kolmekymppinen. Miesten välinen kosketus on edelleenkin tabu, Ronkainen toteaa.

Elokuvien aihe voi muuttua yllättäen

Laulu koti-ikävästä -elokuvassa Ronkainen pureutuu jälleen kerran miestenvälisiin suhteisiin. Elokuvassa toisistaan etääntyneet isä ja poika matkustavat Oulusta Göteborgiin. Alun perin elokuvan aiheen kuitenkin piti olla varsin toisenlainen.

- Kai Latvala eli Aknestikin kitaristi oli teini-ikäsenä muuttanut takaisin Suomeen vastentahtoisesti, koska hänen isänsä niin päätti. Kai oli kiinnittänyt huomiota siihen, että suomalaisia artisteja on noussut Ruotsissa esiin paljon. Alkuperäinen ajatus olikin, että pitäisi tehdä elokuva siitä.

Ronkaisen mukaan parhainta dokumenttien tekemisessä on se, että joutuu olemaan koko ajan valppaana, koska aihe saattaa muuttua yllättäen. Niin kävi tälläkin kertaa.

- Innostuin enemmän Kain tarinasta, koska ymmärsin, että hänellä oli jonkinlainen reikä sielussa ja sydämessä. Hänen lapsuutensa Ruotsissa oli jäänyt taakse, kun hän oli joutunut muuttamaan takaisin Suomeen.

Elokuvaa tehdessä luiskahtaa Ronkaisen mukaan helposti mukaan tunnelmia omasta elämästä.

- En pystyisi tekemään elokuvaa, jossa minä en tuntisi niitä asioita, mitä ne päähenkilöt tuntee. Se on ainoa tapa, jolla varmistan, että katsoja ymmärtää ja tuntee sitä päähenkilöä. Jos minä liikutun, niin katsojakin liikuttuu.

Lue myös:

Suosittu viihdealan julkaisu listasi suomalaisohjaajan Euroopan kärkeen

Lähteet: YleX Etusivu