Hyppää pääsisältöön

Ilmailun unohdettu pioneeri

Ensimmäistä kertaa lentäessään vuonna 1969 Concorde oli maailman edistyksellisin matkustajakone, jolle ei löytynyt vertaista. Yliäänilentojen loppuessa vuonna 2003, kaupallinen ilmailu otti ensi kertaa historiassaan askeleen taaksepäin.

Concorde on Neuvostoliittolaisen Tupolev Tu-144:n ohella ainoa käytössä ollut yliäänimatkustajakone. Neuvostoliiton vastineen ura jäi lyhyeksi (seitsemän kuukautta, 55 kaupallista lentoa) Concorden kuljettaessa matkustajia kaksinkertaisella äänennopeudella ympäri maailmaa 27 vuoden ajan.

Koneelta odotettiin suuria, mutta kaupallista menestystä siitä ei koskaan tullut. 1970-luvun öljykriisin iskiessä kaikki hieman yli sata tilausta peruttiin, ja lopulta Iso-Britannia ja Ranska pakottivat valtiolliset yhtiönsä ostamaan koneita. British Airways ja Air France jäivät konetyypin ainoiksi käyttäjiksi.

Concorden kaupalliseen epäonnistumiseen vaikutti myös amerikkalaisen Boeingin markkinoille tuoma B747 jumbojetti, joka kolminkertaisella matkustajakapasiteetillaan toimi parempana rahantekovälineenä.

Concordet tulivat liikenteeseen 21. tammikuuta 1976 reiteillä Pariisi-Dakar-Rio de Janeiro ja Lontoo-Bahrain-Sydney. Koneilla lennettiin useisiin kohteisiin, mutta lähes kaikki reitit jäivät hyvin lyhytaikaisiksi. Myöhemmin molempien yhtiöiden ainoaksi säännölliseksi reittikohteeksi vakiintui New York. Koneilla lennettiin kuitenkin tilauslentoja muun muassa talvisin Rovaniemelle.

1990-luvun lopun lähestyessä Concordet alkoivat olla auttamattomasti vanhentuneita, ja niiden poistamista liikenteestä alettiin suunnitella. British Airways suunnitteli jatkavansa lentoja ainakin vuoteen 2010 saakka; Air France olisi todennäköisesti lopettanut lennot muutamaa vuotta aikaisemmin.

Concorden lopun sysäsi liikkeelle konetyypin ainoa onnettomuus: Air Francen lento 4590 putosi Pariisissa vain 90 sekuntia nousun jälkeen.

Turmassa sai surmansa kaiken kaikkiaan 113 ihmistä: 109 Concordessa ja 4 maassa. Onnettomuuden jälkeen Concordet olivat vuoden lentokiellossa. Lentojen jatkuessa vuonna 2001 matkustajamäärät eivät enää olleet ennallaan, eikä koneella operoiminen ollut enää kannattavaa.

Vuonna 2003 sekä Air France että British Airways ilmoittivat lopettavansa lennot Concordella. Ranskassa koneet vetäytyivät eläkkeelle toukokuussa 2003, British Airwaysin yksilöt saman vuoden marraskuussa. 26.11.2003 Concorde lensi viimeisen lentonsa, ja koneen 27-vuotinen ura päättyi.

Concorde oli historian viimeinen matkustajakone, joka toteutettiin ilman markkinatutkimuksia. Kone rakennettiin vain, koska siihen oli mahdollisuus.

Teksti: Jesperi Lauhio
(Kirjoittaja on lukiolainen Ylen siisti kesäduunari)

Tietolaatikko

"Concorden onnettomuus Pariisissa 25.7.2000" -videosta on tekijänoikeussyistä leikattu osia, jotka on korvattu still-kuvilla.


Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto