Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Maantiede pääkuva

Kestävä kehitys

Lapsi halaa puun runkoa. Kuva: Marnie Burkhart/Fancy.

Kestävä kehitys on ajattelutapa, jossa ihmisten, yritysten ja yhteisöjen toimintaa arvioidaan tekojen pitkäaikaisten ympäristövaikutuksien mukaan. Kestävän kehityksen tarkoituksena on taata hyvät elämisen mahdollisuudet sekä nykyisille että tuleville sukupolville. Päätöksenteossa ja toiminnassa otetaan tasavertaisesti huomioon ympäristö, ihminen ja talous.

Rio de Janeirossa järjestetyssä YK:n ympäristö- ja kehityskonferenssissa vuonna 1992 määriteltiin periaatteet, joita valtiot ja kansalaiset sitoutuvat noudattamaan kestävän kehityksen edistämiseksi ekologiselta, sosiaaliselta ja taloudelliselta kannalta.

Kestävä kehitys on todellinen oppimisen haaste, yhteinen koko ihmiskunnalle. Aiheeseen liittyy monia käsitteitä, joiden sisäistäminen tarkoittaa samalla myös vastuuta. Ympäristöongelmien ratkaisemiseksi ei riitä, että tiedämme, mitä on ekotehokkuus tai mitä tarkoitetaan ekologisella selkärepulla. Jotain on myös tehtävä.

Kuuntele: Onko kestävä kehitys väljähtänyt muotitermi 1990-luvulta? Mitä sillä oikeastaan tarkoitetaan? (Vuodelta 2013.)

Ekologinen kestävyys

Ilmasto lämpenee ja ihmiset matkustavat katsomaan jäätiköiden sulamista nähdäkseen vielä jotain, jota heidän lastenlapsensa eivät enää tule kokemaan. Kestävän kehityksen tunnetuimman määritelmän mukaan se on kehitystä, joka tyydyttää nykyhetken väestön tarpeet vaarantamatta tulevien sukupolvien mahdollisuutta tyydyttää omat tarpeensa.

Vastuullisen toiminnan tärkeimpiä muotoja on huolehtia luonnonvarojen riittävyydestä, luopua ympäristöä kuormittavista tuotanto- ja kulutustottumuksista ja vähentää haitallisia päästöjä.

Kuuntele: Miten Worldwatch-instituutin ratkaisumallit käyvät yksiin ympäristöfilosofi Pentti Linkolan radikaalien ajatusten kanssa? (Vuodelta 2013.)

Kestävä elämäntapa

Kestävä kehitys pyrkii vaalimaan kulttuuriperintöä ja tukemaan yhteiskunnallisesti oikeudenmukaisia arvoja. Globaali tasa-arvo on iso haaste, jonka saavuttamiseksi jokainen kuitenkin voi tehdä jotain.

Kuuntele nuoren kaupunkilaisen ajatuksia siitä, mitä voi tehdä, jos ympäristön tila ahdistaa. (Vuodelta 2013.)

Kehityksen ohjailu

Miten ihminen muokkaa elinympäristöään? Mihin suuntaan palveluita tulisi kehittää? Millaisia taloja tulisi rakentaa? Erilaisten väestöryhmien tarpeet vaihtelevat, ja viihtyisyys merkitsee eri asioita eri ikäisille ihmisille.

Globaalilla tasolla aluesuunnittelu kohtaa samat peruskysymykset kuin Suomessa. Mitä ihminen tarvitsee elääkseen laadukasta elämää? Kestääkö luonto? Miten kehittää taloudellista kasvua ilman velkaa?

Kuuntele: Mitä on kestävän kehityksen politiikka? (Vuodelta 2012.)

Opi lisää kestävästä kehityksestä Yle Oppimisessa

  • 2020 kevät: maantiede

    Maantieteen yo-koe ja vastaukset.

    Tällä sivulla pääset joko katselemaan Ylioppilastutkintolautakunnan laatimaa koetta (katseluversio) tai harjoittelemaan tekemällä sen itse (harjoittelukoe). Katseluversio ja hyvän vastauksen piirteet julkaistaan yo-koepäivänä ja harjoitteluversio mahdollisimman pian kokeen jälkeen.

  • 2019 syksy: maantiede

    Maantieteen yo-koe ja vastaukset.

    Tällä sivulla pääset joko katselemaan Ylioppilastutkintolautakunnan laatimaa koetta (katseluversio) tai harjoittelemaan tekemällä sen itse (harjoittelukoe). Katseluversio ja hyvän vastauksen piirteet julkaistaan yo-koepäivänä ja harjoitteluversio mahdollisimman pian kokeen jälkeen.

Abitreenit

Oppimateriaalit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit

Seuraa Abitreenejä Instagramissa: @abitreenit