Hyppää pääsisältöön

Mäkiautoilija pitää hermot kurissa ja pään alhaalla

Mäkiautoilu on ekologista autourheilua. Kuskia vauhdittavat painovoima ja kaurapuuro.

Tietolaatikko

Mäkiautoilla on kilpailtu Suomessa jo 1950-luvulla. Hiipunut toiminta heräili 2000-luvun alussa, kun mäkiautoilun SM-sarja ajettiin kuutena kesänä. Vuonna 2011 järjestettiin Turun kulttuuripääkaupunki-isännyyden yhteydessä Turku GP -niminen kilpailu. Tuolloin omavalmisteisten autojen rinnalle olivat kehittyneet ammattimaiset, tehdasvalmisteiset rinneautot, jotka kilpailivat omassa luokassaan.

Ajankohtainen kakkonen seurasi mäkiautoilun vuoden 2003 kilpailukauden alkamista Helsingin Eläintarhassa, jossa kisoja on perinteisesti järjestetty.

Mäkiautoilu lienee ympäristöystävällisin autourheilun muoto. Järvenpään mäkiautoilijoista koostuvan Team Ekoautoilijat -joukkueen autot on tehty kierrätysmateriaaleista. Mäkiautot ovat myös karting-, ralli- tai formula-autoja heterogeenisempiä: Ekoautoilijoiden joukkueesta löytyy mm. silmiä räpsyttävä leppäkerttu. On autoille asetettu paljon vaatimuksiakin: neljä pyörää, toimivat jarrut, turvakaari ja turvavyöt ovat pakollisia kilpa-ajoissa. On kuitenkin huolestuttavaa, että joukkueessa on tuliterä auto, jonka kuski ei vielä tiedä, millaisiin nopeuksiin sillä pääsee.

Luottamuksen palauttaa ykköskuski Miika Ihander, joka on valmistautunut ajoihin kaurapuuroa syömällä. Monet kuskeista haluaisivat muuttaa lajin sääntöjä niin, että meno olisi vauhdikkaampaa ja muistuttaisi enemmän kunnon kilpa-ajoa, mutta Ihanderille sopii rauhallisempi ajo. Perinteiden noudattaminen on mukavaa.

Mäkiautoilulla on pitkät perinteet: juuriltaan amerikkalainen laji rantautui Suomeen 1940-luvulla. Menopelit olivat aluksi primitiivisempiä: puulaatikkoon saatettiin iskeä pyörät kiinni, ja auto oli laskukunnossa. Eläintarhan autot vuosimallia 2003 ovat esi-isiään hienostuneempia, mutta 1950-luvun mäkiautot noudattivat jo standardeja: auton tuli olla mittojen ja painorajojen mukainen. Luokkia oli kaksi, jokapojan ja kansainvälinen, joista jälkimmäisessä auto sai olla raskaampi.

Vuoden 1959 uutiskatsauksessa seurataan Suomen Autoklubin ja Poikakerhon järjestämiä mäkiautoilun suomenmestaruuskilpailuja. Mäkiautoinnostus katosi muiden harrastusten tieltä 1960-luvun jälkeen. Laji palasi 2000-luvulla kuvioihin, kun Automuseo Mobilia ja Poikien ja tyttöjen keskus saivat aikaan mäkiautoilun SM-sarjan.

Mäkiautoilun SM 2003 -videosta on poistettu osia tekijänoikeussyistä.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto