Hyppää pääsisältöön

Suomi ei loista kilpapelaamisessa, vaikka e-sport on maailmalla jo miljoonaluokan laji

Tietokonepelien kilpapelaaminen on maailmalla jo miljoonaluokan laji. Suomi ei ole toistaiseksi onnistunut rakentamaan menestystarinaa kilpailijana.

E-pelit

Kilpapelaamisessa käytetään monipelejä, joissa toisia pelaajia vastaan kilpaillaan yksin tai joukkueena. Suurimmalle osalle kilpailijoista elektroninen urheilu on harrastus, mutta kansainvälisesti parhaimmat pelaajat pystyvät elättämään itsensä kilpailuvoitoilla ja sponsorointituloilla.

- Tietenkään se kaikki ei mene yhdelle joukkueelle tai pelaajalle, mutta kyllä ne palkintopotit alkavat olla todella suuria ja kasvavat koko ajan, sanoo Pekka Aaltonen Elektronisen urheilun liiton hallituksesta.

Elektronisen kilpapelaamisen ykkösmaa on Etelä-Korea, jossa Starcraftin parhaimmat ammattilaispelaajat ovat supertähtiä. Suomessa elektronisessa urheilussa menestymiselle ei kuitenkaan ole luotu kestävää pohjaa, kertoo toimintapeli Counter-Striken kilpapelaaja Joona Leppänen.

- Meillä on ollut valonpilkahduksia, mutta tasaisuus puuttuu. Varsinkin tässä pelissä, mitä olen itse pelannut on Ruotsi hyvä. Se on aina länsinaapuri joka kiusaa, Leppänen sanoo.

Minkä Leppänen mainitsee yhdeksi syyksi epätasaiselle menestykselle? Katso koko haastattelu.

Lähteet: Aamu-tv, Yle Uutiset