Hyppää pääsisältöön

Angry Birds -säveltäjä: Pelimusiikista voi syntyä hittejä vaikka radioon

Pelialalla tarvitaan uusia toimintamalleja, että pelimusiikin koko potentiaali tulisi hyödynnettyä, sanoo Suomen johtava pelimusiikin säveltäjä ja äänisuunnittelilja.

Trine 2. // Kuva: Frozenbyte

Muun muassa Angry Birds-, Trine-, Outland- ja Dead Nation -pelien musiikit säveltänyt Ari Pulkkinen sanoo, että pelialalle tarvitaan musiikkia koskevat uudet säännöt.

- Alalla ei ole tällä hetkellä oikein minkäänlaisia yleisiä sopimuspohjia. Asiat sovitaan projektikohtaisesti ja artisti joutuu joka kerta vääntämään oikeuksistaan. Se johtaa välillä tilanteisiin, joissa säveltäjät tai muusikot eivät ole tyytyväisiä, Pulkkinen sanoo YleX:lle.

Kun peli on julkaistu ja siitä tulee hitti, musiikki jää kaiken varjoon, vaikka siinä voisi olla potentiaalia hittibiisiksi. Vaikka säveltäjää kiinnostaisikin julkaista esimerkiksi oma soundtrack pelistä, se ei onnistu, kun oikeudet on jo luovutettu pelin julkaisijalle.

- Sopimusta tehtäessä julkaisijalle ja säveltäjälle ei tällä hetkellä ole välttämättä selvää, miten oikeuksista pitäisi sopia, jos biisistä tulisi esimerkiksi megahitti.

Pelisäveltäjillä ei ole etujärjestöä, joka voisi ottaa kantaa alan sopimuskäytäntöihin. Ari Pulkkinen onkin lähtenyt nyt Tekesin tuella ideoimaan ja kehittämään pelialalle uutta tapaa hoitaa asiat. Peleissä tulee Pulkkisen mukaan aina olemaan taustamusiikkia, mutta uutena lähtökohtana pitäisi olla myös hittibiisien tekeminen.

- Peleistä pitäisi esimerkiksi pystyä yhdellä klikkauksella ostamaan helposti sen pelin musiikkia, jos haluaa. Oli sitten kyseessä iPad, puhelin tai Pleikkari.

Pulkkisen AriTunes Records tuottaa tänä vuonna ensimmäisen pelimusiikkialbumin. Se on pilottihanke, jolla osoitetaan, millä tavalla musiikkia voi tehdä peleihin ja miten se voi toimia pelien ulkopuolella.

Lue Pulkkisen kirjoitus aiheesta Teoston sivuilta.