Hyppää pääsisältöön

Mikko Alatalon ja Raimo Grönbergin Lähiörapsodia

Mikko Alatalo ja Raimo Grönberg tulkitsevat Harri Rinteen kanssa kirjoittamiaan lauluja Suomen arkielämän muodoista. Petri Nuutisen valokuvat ja 80-luvun videotehosteet syventävät poikkitaiteellisen shown antia.

Tietolaatikko

Lähiöorkesterissa: Kala Alajoki, Masi Luoma, Kari Siukonen ja Roope Hurmalainen
Kaikki kappaleet säveltänyt ja sanoittanut Mikko Alatalo & Harri Rinne. Poikkeuksena kappale "Viimeinen irokeesi", jonka säveltänyt ja sanoittanut Mikko Alatalo.
Lähiörapsodian kappaleet julkaistu levyllä "Syntynyt lähiössä" (1986, Sopol).

Lähiörapsodian kappaleet kuvailevat ironisesti 1980-luvun lähiöityvää elämänmenoa ja laita-alueiden ongelmia. Esityksen taustalla oli kuitenkin todellista tutkimustyötä, jota varten tekijät haastattelivat nuorisotyöntekijöitä, pappeja, virkavaltaa ja lähiöiden asukkaita.

Itse esityksessä tutkimustulokset puettiin huumorin kaapuihin ja tätä surkuhupaisaa tilastotiedettä pudoteltiin musiikkinumeroiden välikevennyksiksi. Shown kappaleet myös levytettiin Alatalon Syntynyt lähiössä -levylle.

Mikko Alatalon mukaan "Kapakan rippituoli" -laulusta tuli kestohitti suomalaisiin pubeihin. "Voi kun pääsis avohoitoon" taas lauluntekijän mukaan ennakoi jo tuolloin 2000-luvun traagista tilannetta, jossa mielisairaat jäävät kaduille. Yksi laulu omistettiin myös kokonaisuudessaan Tampereen tunnetuimmalle lähiölle: Hervannalle.

Monet kappaleista eivät suoranaisesti keskity lähiöihin asuinalueina, vaan pikemminkin näiden asukkaisiin: "Ei ota eteen" esimerkiksi kuvailee suomalaisen miehen vanhenemista aikana ennen kuin Viagrasta tiedettiin mitään. Kappale "Uusi nainen" jatkaa samoilla linjoilla ollen tarina 80-luvun naisten vaatimustason noususta. "Viimeinen irokeesi" taas kertoo erilaisesta nuoresta, 1980-luvun pitkien kuumien kesien kasvatista.

80-luvun urahurmiosta kerrotaan kappaleissa "Juppeilemaan" ja "Mä teen töitä", kun taas "Käy sossussa" kääntää saman kolikon täysin päälaelleen.

Jotenkin kuvaavaa on, että Alatalon mukaan Lähiörapsodia-kiertue sai parhaan vastaanoton maaseudulla. Lähiöissä ihmiset eivät ilmeisesti vaivautuneet lähtemään konserttiin.

Lähteet: Mikko Alatalon kotisivut

Teksti: Ville Matilainen

Kommentit
  • "Hyvä Holkeri!" – Kummelin Saldo oli taloussatiiri lama-Suomesta

    Tynnyripukuinen laman uhri ja aikakauden tutut nimet.

    Lama on vienyt Suomen syvään kriisiin useasti. 1990-luvun alun lama oli monelle kovaa aikaa. Pankkisotkujen myötä korot kipusivat taivaisiin ja moni koki henkilökohtaisen konkurssin. Komediaryhmä Kummeli otti vuosina 1993 ja 1994 kantaa maan tilanteeseen. Syntyi satiirinen sketsisarja Saldo, jossa kiitettiin ja kehuttiin aikakauden tunnetuimpia talousnimiä. Tynnyriasuinen päähenkilö menetti jopa vessanpönttönsä velkojille.

  • Vodkaa, komisario Palmu! Pala YYA-Suomea tallentui filmille parodian keinoin

    Neljäs Palmu-elokuva valmistui vuonna 1969

    Matti Kassila ohjasi vuonna 1969 neljännen Palmu-elokuvansa, joka tiukimman koulukunnan mielestä ei ole Palmu-elokuva ollenkaan. Mika Waltarihan ei osallistunut enää tämän elokuvan tekoon. Tuloksena olikin siis jotakin ihan muuta: pistämättömän hauska ajankuva Suomesta, josta idänsuhteiden herkistämien valtiovallan ja tv:n parista löytyi runsaasti herkullista parodioitavaa.

  • Tellervo Koivisto puhuu naisten ja kiusattujen puolesta – pitkästä liitosta elävät rakkaus ja huumori

    Nasevaa pakinointia ja herkkää tarinointia ohjelmissa.

    Tellervo Koivisto sanailee suoraan kameralle verotuksesta ja tasa-arvosta, kommentoi viistosti puolisonsa edesottamuksia dokumentissa ja avaa ajatuksiaan sekä rakkaita ja raskaita elämänvaiheita haastatteluissa. Yhteinen elämä Mauno Koiviston kanssa antoi kummallekin mahdollisuuden vaikuttaa yhteiskuntaan omalla tavallaan. Tosin puoliso kutsui vahvasti argumentoivaa vaimoaan myös "anti-muusaksi". Rakkaus, huumori ja kohdatut vastoinkäymiset liimasivat parin yhteen.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto