Kun Suomessa järjestettiin kaikkien aikojen ensimmäiset yleisurheilun MM-kilpailut, yhtenä kisalajina oli myös bisnes. Helsingin MM-kisojen symbolina ja tuotemarkkinoinnin vetonaulana oli Lasse Virénin mukaan nimetty Lasse-jänis.
Lähes jokaisessa MM-kisoja käsittelevässä ajankohtaisohjelmassa kiinnitettiin huomiota urheilun sponsorointiin ja oheistuotebisnekseen, jotka olivat meillä vielä verraten uusia ilmiöitä. "Paavo Nurmi ei olisi arvannut, millaista markkinahumua hänen ympärillään käydään", toteaa tv-uutisten raportti kisojen avajaisista.
"Korealaissyntyisen" Lasse-maskotin hahmo koristi lukuisia eri tuotteita. Lasse sai myös kunnian olla mukana Otaniemen kisakylän avajaisissa, joissa hänet tosin saman tien laskettiin liihottamaan taivaalle ilmapallojen varassa.
A-studion raportissa ajankohtaistoimittaja Kari Mänty (sittemmin TV1:n urheilutoimituksen päällikkö) erittelee MM-kisoihin liittyvää liiketoimintaa, jota riitti suuresta pieneen. Huikeita vuokria kiskovia asunnonvuokraajia muistettiin satunnaistulojen ilmoitusvelvollisuudesta.
Eniten rahaa pyöri kisojen mainos- ja televisiointisopimuksissa. Suomalaisfirmoista kisayhtiöinä olivat mukana mm. Pukeva, Salora ja Finnair. Kisaorganisaation pääsihteerin Lauri Tarastin mukaan suomalaisyritykset olivat kuitenkin yleensä ottaen heränneet liian myöhään huomaamaan kisojen arvon liikekontaktien kannalta. Myöskään Matkailun edistämiskeskukselta ei ollut odotettavissa kisavieraisiin kohdistettua tehoiskua.
A-raportissa seurataan italialaisen autojätti Ivecon kampanjaa Olympiastadionin liepeillä ja Kalastajatorpan puutarhajuhlassa. Yhtiön suomalaisedustaja Heikki Järvinen arvioi mainoskampanjan "suurimmaksi toisen maailmansodan jälkeen". Kaksi vuotta valmisteilla olleen hankkeen teemana oli urheilulliselta kalskahtava "voitto kotiin".