Hyppää pääsisältöön

Jeesushipit tulivat myös Suomeen

Jeesus-liike oli kristillinen liike hippien vastakulttuurin sisällä 1960-luvun lopulla ja 1970-luvun alussa. Toisaalta voidaan sanoa, että samaan aikaan Jeesus-liike oli hippiliike kristinuskon sisällä. Joka tapauksessa, erityisesti nuorten suosiossa ollut suuntaus rantautui 70-luvulla myös Suomeen.

Jeesus-liikkeen juuret ovat Yhdysvalloissa, josta ideologia levisi 1970-luvun alussa Eurooppaan ja lopulta myös Suomeen. Amerikassa Jeesus-liikkeen toiminta oli vahvasti sidoksissa hippikommuuneihin. Useissa tapauksissa uskonnon mukaantulo jakoi jopa kommuuneita kahtia.

Hippivastakulttuurin ideologiasta poiketen Jeesus-liike ei suoranaisesti pyrkinyt muuttamaan yhteiskuntaa. Edustajien mukaan pyrkimyksenä oli muuttaa ihmisyksilöiden sydämiä. Myös liikkeen toimintamalli tuki tätä. Ideologiaa ja sanaa levitettiin kansalle kaduilla ja kapakoissa, kuten tunnetumpiakin uskonnollisia suuntauksia.

"Tietysti, kaikkihan maksaa, mutta meillä on se hyvä puoli, että meidän ei tarvitse koskaan ajatella sitä, ettei meillä olisi rahaa. Koska Jeesus on valtavan rikas ja Jeesus omistaa kaikki. Uskovat lähettävät meille valtavan paljon rahaa juuri tähän (levitys)työhön", kertoo nimettömäksi jäänyt nuori mies Ylen vuoden 1972 raportissa.

Raportissa todetaan, että esikuvana Jeesuksen viehätys 1970-luvulla saattoi johtua siitä, että hänessä oli helppo nähdä kapinallinen, radikaali ja rauhan sekä veljeyden marttyyri. Jeesus-kansan enemmistölle asia ei kuitenkaan ollut aivan näin yksinkertainen. Monet nuoret näkivät Jeesuksen todellisena pelastajana, joka hallitsi maailmaa, jokaista ihmistä ja kaikkien kansakuntien kohtaloa.

Münchenissä järjestettiin vuoden 1972 olympialaisten aikana Vietnamin sodan vastainen mielenosoitus. Paikalle kerääntyi satoja Jeesus-liikkeen kannattajia. Mukana oli myös suomalaisia nuoria.

Jeesus-liikkeen toiminnan katsotaan päättyneen alkuperäisessä muodossaan 1980-luvulla. Liikkeen on todettu vaikuttaneen maailmanlaajuisesti kristillisen oikeiston ja vasemmiston kehitykseen, sekä kristillisen musiikin kehitykseen.

Teksti: Ville Matilainen

Kommentit
  • ”Tervetuloa rahinan pariin!” – Kansanmusan legendat ja kadonneet taitajat tallentuivat Ylen muinaisille pikalevyille

    1930-luvun ääniaarteita sarjassa Ylen kansanmusiikkipatinaa.

    Suorakaiverruslevyt olivat aikanaan mullistava äänitystekninen uutuus. Niille tallentuivat 1930–1950-lukujen suomalaisen juurimusiikin tärkeimmät osaajat, osa heistä myöhempiä folklegendoja, jotkut unohdettuja, monet jo tuolloin katoamassa olleen maailman viimeisiä edustajia. Ylen varastoihin unohtuneet ääniaarteet nostettiin vuonna 1991 päivänvaloon sarjassa Ylen kansanmusiikkipatinaa, joka on nyt kokonaan kuunneltavana Elävässä arkistossa ja Yle Areenassa.

  • Suomalaiset taistelivat puukot tanassa vapaan Viron puolesta 1919

    Liki 4 000 suomalaista soti Viron vapaussodassa.

    Loppuvuodesta 1918 puhjennut Viron vapaussota sai lähes neljätuhatta suomalaista ylittämään Suomenlahden taistellakseen siellä vapaaehtoisjoukoissa bolševismia vastaan. Osa lähteneistä oli vasta kouluikäisiä nuorukaisia. Vuonna 1993 valmistunut Untamo Eerolan ytimekäs dokumentti antaa puheenvuoron sekä heille itselleen sekä virolaisille: millaisen hengen vallassa sotaa käytiin entä millaisista teoista suomalaiset Virossa muistetaan? Dokumentti sisältää runsaasti arvokasta arkistomateriaalia.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto