Hyppää pääsisältöön

20 tapaa helpottaa äkillistä stressiä

20 tapaa helpottaa äkillistä stressiä. Kuva: Siiri Huttunen, Yle Olotila

Sydän pamppailee, hengitys tihenee ja heikottaa. Tunnet kuinka stressitasot nousevat ja alkaa ahdistaa. Äkillinen stressitila voi laueta missä ja milloin vain. Liikenneruuhka, kiukuttelevat lapset tai työtehtävät saavat helposti verenpaineen nousemaan. Mutta äkillisen stressitilan voi tyynnyttää lähes yhtä nopeasti kuin se on alkanutkin.

Huffington Post listasi 20 tapaa rauhoittaa yhtäkkisiä stressioireita. Mikä parasta, jokaista kohtaa tukee tieteellinen tutkimus. Huom! Suklaan syöminen sallittu (kohtuudella).

Käy 10 minuutin mittaisella kävelylenkillä
Kävely auttaa selvittämään päätä ja tehostaa endorfiinien eritystä, mikä itsessään jo vähentää stressihormoneja. Tutkimusten mukaan kävely puistossa tai missä tahansa vihreällä alueella saa aivot menemään meditatiiviseen tilaan. Kävely puistossa auttaa myös keskittymään.

Hengitä syvään
Hengitysharjoitukset ja syvään hengittäminen voivat auttaa vähentämään jännitystä ja lieventämään stressiä. Lisähappi vilkastuttaa parasympaattista hermostoa, mikä saa sydämen sykkeen hidastumaan ja hengityksen rauhoittumaan. Stressioireena pinnallinen, tiheä hengitys tekee päinvastoin, se kiihdyttää sympaattista hermostoa.

Visualisoi
Lyhyt visualisointi mielikuvien kautta auttaa rentoutumaan. Tee itsesi mukavaksi vaikkapa työpöytäsi äärellä ja yritä maalata mieleesi kuva rauhallisesta näkymästä: tuleva lomamatka tai oma mökkimaisema. Voit myös visualisoida itsesi saavuttamassa jonkin suuren tavoitteen. Jos mielikuvitus ei riitä, valokuvistakin voi olla apua.

Napostele (järkevästi!)
Stressisyömisen ei tarvitse olla kokonaan pahasta. Valitse täyttävä välipala kuten puolikas avokado, kourallinen pähkinöitä tai keitetty kananmuna, sillä näläntunne saa aivot stressaamaan. Sen sijaan, että söisit välipalasi tietokoneen ääressä nauti pikkupurtavasi jossain rauhallisessa paikassa. Keskity ruokaasi: miltä se tuntuu, maistuu ja minkälaisen olon se tekee. Näin saat välipalahetkestä mediaatioharjoituksen.

Osta huonekasvi
Huone- ja viherkasvit puhdistavat ilmaa ja rauhoittavat. Yhdessä tutkimuksessa huomattiin, että stressaantuneiden verenpaine laski, heidän ollessaan kasvien täyttämässä huoneessa.

Poistu ruudun ääreltä
Jatkuva tietokoneen käyttö on yhdistetty stressiin, univajeeseen ja masennukseen naisilla. Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan yömyöhäinen tietokoneen käyttö kytkeytyi stressiin sekä naisilla että miehillä. Muista pitää tasaisin väliajoin taukoja tietokoneelta ja sulje kone vähintään tunti ennen nukkumaan menoa.

Pussaile
Suuteleminen lievittää stressiä vapauttamalla endorfiineja. Eräässä tutkimuksessa todettiin, että jos suuteli vain harrastaessaan seksiä, oli kahdeksan kertaa todennäköisemmin kroonisesti stressaantunut.

Kokeile akupistekikkaa
Paina peukalolla etu- ja keskisormen välissä olevaa pistettä, jossa sormi kohtaa kämmenen. Tämä Naam Yogasta lainattu kikka aktivoi hermon, joka hellittää sydäntä ympäröivää aluetta. Näin levottomuus ja hermostuneisuus katoavat.20 tapaa helpottaa äkillistä stressiä. Kuva: Siiri Huttunen, Yle Olotila

Sulje puhelin
Kännykkään puhuminen nostaa verenpainetta, kertoo uusi tutkimus. Verenpaineen nousu saattaa johtua puhelun aiheuttamasta stressistä. Korkea verenpaine taas nostaa sydäntautien riskiä.

Kuuntele musiikkia
Lempimusiikkisi saa hyvän mielen välittäjäaineet kuten dopamiinin liikkeelle. Klassisella musiikilla on erityisen rauhoittava vaikutus – se hidastaa pulssia, alentaa verenpainetta ja jopa laskee stressihormonien tasoja. Yksi tutkimus osoittaa, että musiikki on erityisen hyödyllistä stressaavista tilanteista kärsiville, kuten leikkauspotilaille. Voit myös kokeilla hyräillä omaa musiikkia. Toisessa tutkimuksessa todettiin, että hupimielessä tehty musiikki lievitti stressiä ja ehkäisi burnoutia.

Herkuttele!
Makean syöminen tai juominen rauhoittaa, koska se vähentää stressihormoni glukokortikoidin syntyä. Tutkimuksen mukaan makean pitää olla oikeaa sokeria, ei keinotekoista. Mutta ennen kuin menet halailemaan karkkikaupan tätiä, muista kohtuus kaikessa. Pala tai kaksi suklaata voi jo auttaa stressiin.

Netti voi sittenkin auttaa
Liiallinen tietokoneen käyttö aiheuttaa stressiä. Toisaalta netistä voi myös löytyä apu stressin lievittämiseen. Nettipohjaisten stressinhallintaohjelmien kuten ohjatun meditaation, todettiin laskevan stressitasoja ja tehosti henkistä hyvinvointia terveillä aikuisilla.

Pureskele purkkaa
Purukumin pureskelu voi lievittää ahdistusta, kehittää valppautta ja vähentää stressiä silloin, kun teet monta asiaa samaan aikaan, kertoo vuonna 2008 tehty tutkimus.

Katso hauska nettivideo
Nauru on mainio rentoutustekniikka. Nauru rikastaa hapenottokykyä, stimuloi sydäntä, keuhkoja ja lihaksia sekä lisää endorfiineja. Vastoin yleistä mielikuvaa, nauru ensin aktivoi stressireaktion ja vasta sitten kytkee sen pois. Syntyy ikään kuin tunteiden vuoristorata, mikä johtaa rentoutumisen tunteeseen. Ennen kaikkea jo odotus mahdollisesta nauruhetkestä saa endorfiinit liikkeelle.

20 tapaa helpottaa äkillistä stressiä. Kuva: Siiri Huttunen, Yle Olotila

Sulje nyt se puhelin
Tutkimus kertoo, että erityisesti älypuhelin on liitetty kasvavaan stressiin. Yhä useampi ihminen tuntee paineita vastata viesteihin koko ajan, joka hetki.

Näe ystävää
Hyvä ystävä on todistetusti hyvä lääke stressiin. Parhaan ystävän seura voi vähentää kortisolin eli stressihormonin tuotantoa. Tutkimus toteutettiin kouluikäisillä lapsilla, mutta sama pätee todennäköisesti myös aikuisilla.

Syö banaania
Kalium auttaa säätelemään verenpainetta, joka nousee stressitilanteissa. Jotkut ovat sitä mieltä, että banaanin syöminen stressaantuneena antaa energiaa ja palauttaa. Tutkimus osoittaa, että se voi myös suojata kehoa stressin negatiivisilta vaikutuksilta kuten kohonneeseen sydänkohtauksen riskiin.

Kokeile kotka-asentoa
Monet jooga-asennot lieventävät stressiä, koska ne lievittävät hartioiden ja niskan jännitystä. Joogan on sanottu helpottavan myös ahdistusta ja masennusta. Kotka-asento on hyvä esimerkki, kuinka lyhyt asana voi kohdistua selän ja niskan kireyteen. Näin tehdään kotka-asana.

Tee käsitöitä
Toistuva liike, kuten neulominen, virkkaaminen tai korujen tekeminen voi lievittää ahdistuneisuutta. Minfulness-asiantuntijat näkevät neulomisessa mindfulness-menetelmän piirteitä. Neulomisessa toistuva liike auttaa keskittymään ja pinnalle nousevat ajatukset pysyvät sivussa.

 

Suklaa, lenkki vai neulominen? Millä keinoilla sinä lievität äkillisiä stressioireita?

Linkit:

  • Alzheimerin tauti nostaa esiin sekä herkkiä tunteita että raivokohtauksia

    Alzheimerin tautia sairastavien omaisten kokemuksia

    Etenevästä muistisairaudesta kärsivien määrä kasvaa, kun väestö ikääntyy. Suomessa on arviolta lähes 200 000 muistisairasta ihmistä, joista puolet vähintään keskivaikeassa vaiheessa sairauttaan. Vuosittain lähes 15 000 ihmistä sairastuu muistin sairauksiin. Yleisin etenevä muistisairaus on Alzheimerin tauti.

  • Aamusydämellä: Borrelioositartunta

    Borrelioosiin sairastuneet kertovat kokemuksiaan

    TV1 sunnuntaina 17.4.2016 klo 9.05 - 9.45 Punkkien levittämä borrelioosi eli Lymen tauti vaanii kesäisessä luonnossa. Sari Kiiski sai tartunnan 14 vuotta sitten ja Niklas Hallmanilla todettiin neuroborrelioosi runsas puoli vuotta sitten.

  • Aamusydämellä: Nuoren syöpä

    Anna-Elina ja Aapeli ovat selvinneet syövästä

    TV1 sunnuntaina 3.4.2016 klo 9.05 - 9.45 Miltä tuntuu sairastua syöpään, kun on nuori ja elämä on juuri alkamassa suunnitelmineen ja unelmineen. Anna-Elina Rahikainen ja Aapeli Myllynen kertovat miten syöpä heidät pysäytti ja millaista tukea he olisivat sairastaessaan kaivanneet.

  • Aamusydämellä: Elinsiirto pelasti elämän

    Sydämensiirron ja maksansiirron kokeneet kertovat tarinansa

    TV1 sunnuntaina 27.3.2016 klo 9.05 - 9.45 Elinsiirto pelastaa vuosittain lähes neljänsadan suomalaisen hengen. Sari Männikölle on tehty sydämensiirto ja Timo Akkalalle maksansiirto.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

  • Kun avaruuden sivilisaatio soittaa, älä vastaa

    Kiinan suosituin scifikirjailija Cixin Liu Worldcon75:ssa

    Kiinalainen tieteiskirjallisuus tekee samaan aikaan näyttävää esiinmarssia kuin Kiinan suurvalta-asema vahvistuu. Insinööri-kirjailija Cixin Liu voitti vuonna 2015 Hugon, yhden maailman suurista scifi-kirjallisuuspalkinnoista teoksellaan Three-Body Problem. Cixin Liun kekseliäs ja megalomaaninen scifi-eepos varoittaa avaruuden sivilisaatioista.

  • Pitkä sähkökatko saisi yhteiskunnan polvilleen 48 tunnissa - tiedätkö miten varautua?

    48 tunnissa sähkökatkos lamaannuttaisi arkielämän.

    Suomi toimii nykyään täysin sähkön varassa. Lyhyetkin sähkökatkot hankaloittavat elämää, mutta jo 48 tunnissa hankaluudet muuttuvat vakaviksi ongelmiksi: veden tulo lakkaa, ruoat pilaantuvat, pakkasella kotien lämpötila laskee. Nykyisten suositusten mukaan ihmisten kannattaisi varautua ns. kotivaralla selviytymään 72 tunnin ajan.

  • Tiesitkö tämän mustikasta?

    Säännöllinen mustikan syöminen voi lieventää tulehdustilaa.

    Mustikka on metsien kultakimpale. Jo muutama desi mustikoita päivässä auttaa kattamaan hyvän osan esimerkiksi päivän kuitumäärästä ja E-vitamiinitarpeesta. Säännöllinen mustikoiden syöminen voi myös lieventää esimerkiksi diabetekseen ja sepelvaltimotautiin liittyvää matala-asteista tulehdustilaa.

  • Mikko “Peltsi” Peltola haastaa itsensä äärirajoille extreme-lajeissa

    Luvassa on vauhtia, hikeä, tuskaa ja euforisia hetkiä.

    Uudessa sarjassa Mikko “Peltsi” Peltola haastaa itsensä äärirajoille jokamiehen extreme-lajeissa. Ensimmäiset, syksyllä 2017 suoritettavat lajit ovat 150 kilometrin merimelonta ja 130 kilometrin polkujuoksu. Luvassa on vauhtia, hikeä, tuskaa ja – toivottavasti – itsensä ylittämisen euforisia hetkiä.

Uusimmat sisällöt - Terveys

  • Voivatko oikomiskojeet aiheuttaa äännevirheitä?

    Miten oikomiskojeet vaikuttavat lapsen puheen kehitykseen?

    Jo ennen kouluikää moni lapsi saa suuhunsa jonkin oikomiskojeen hyvän purukaluston ja kunnollisen purennan tukemiseksi. Kun lapsen suuhun ilmestyy ylimääräinen laite, voi puhe puuroutua. Miten selkeät ärrät ja ässät sekä hyvä purenta ja kaunis hammasrivistö saadaan mahtumaan samaan suuhun? Entä mitä tapahtuu puuroutuneelle puheelle, kun hoito päättyy?

  • Tiesitkö tämän mustikasta?

    Säännöllinen mustikan syöminen voi lieventää tulehdustilaa.

    Mustikka on metsien kultakimpale. Jo muutama desi mustikoita päivässä auttaa kattamaan hyvän osan esimerkiksi päivän kuitumäärästä ja E-vitamiinitarpeesta. Säännöllinen mustikoiden syöminen voi myös lieventää esimerkiksi diabetekseen ja sepelvaltimotautiin liittyvää matala-asteista tulehdustilaa.

  • Juoksu vapauttaa mielen – “Juoksulenkki voi olla meditatiivinen kokemus”

    Juoksulenkillä kannattaa liikuttaa kehon lisäksi myös mieltä

    – Ihminen on kokonaisuus, siksi juoksulenkillä kannattaa liikuttaa kehon lisäksi myös mieltä. Juoksun mahdollisuudet ovat valtavat ja se on fyysisten terveysvaikutusten lisäksi erinomainen väline ajatusten jäsentämiseen ja koostamiseen. Näin sanoo entinen kilpajuoksija ja psykoterapeutti Kirsi Valasti.

  • Juotko liikaa? Lue lääkärin vinkit alkoholin kohtuukäyttöön

    Lääkärin vinkit alkoholin kohtuukäyttöön.

    A-klinikan johtava ylilääkäri Kaarlo Simojoki on auttanut monta alkoholin suurkuluttajaa kohtuukäyttäjäksi – pienin askelin. Kohtuukäyttöön siirtyminen vaatii ennen kaikkea tukea ja lujaa tahtoa. Syyllisyyden tunteen Simojoki kannustaa heittämään romukoppaan.

  • Kesän liikuntatauko ei ole katastrofi – Kunto säilyy vähemmälläkin

    Miten hyvän kunnon voi säilyttää kesälomalla?

    Kesän ei tarvitse olla älytöntä tykitystä lenkkipoluilla tai jatkuvaa punttijumppaa salilla. Metsäretket, soutelu järvellä ja mökkijumppa sopivat oikein hyvin lomailijan kesäliikunnaksi, eikä turhaa stressiä liikuntatauosta kannata ottaa. Kunto ei romahda hetkessä ja vähäiselläkin liikunnalla kunto pysyy tasollaan yllättävän vähällä.

  • Suojaako kerran sairastettu borrelioosi uusilta tartunnoilta? Testaa tietosi punkeista.

    Testaa tietosi punkeista.

    Kesä tekee tuloaan. Pihamaan pitkässä nurmessa odottaa kulkijaa mikroskooppisen pieni vihulainen, punkki. Punkkien välittämät taudit aiheuttavat vuosittain tuhansien ihmisten sairastumisen. Testaa tietosi punkkien torjunnasta ja nauti kesästä turvallisin mielin. Muistathan jokailtaisen punkkisyynin sekä ihmisille että lemmikeille, jos liikut luonnossa!

  • Mitä rusketus on? Miksi iho palaa? Testaa tietosi ruskettumisesta.

    Testaa tietosi ihon palamisesta ja ruskettumisesta.

    Ruskettunut iho on nykykäsityksen mukaan kauniin ja terveen näköinen, mutta pinnan alla piilee vaara. Ihon ruskettuminen altistaa okasolusyövälle ja sen esiasteille, aurinkokeratoosille sekä tyvisolusyövälle. Ihotautilääkärit varoittavat erityisesti ihon palamisesta.

  • Lihavuustutkija Hannele Harjunen: Hyvinvoinnilla ja terveydellä tehdään bisnestä, ihmisten epävarmuudella rahastetaan

    Ulkonäöllä on valtavan suuri vaikutus ihmisten elämään.

    Ulkonäöllä on valtavan suuri vaikutus ihmisten elämään. Puhutaan paljon terveydestä ja hyvän fyysisen kunnon merkityksestä, mutta totuus on usein muuta. Terveyden tavoittelun sijaan monen juoksulenkin, salitreenin ja laihdutuskuurin takana on ulkonäköpaineet. Individualistisessa kulttuurissa itse itsensä käyntikorttina oleminen on yleistynyt ajatus. "Meillä on kauhean tiukka käsitys siitä, millainen ihminen on terve, urheilullinen, hyväkuntoinen tai viehättävä, ja tätä väärää kuvaa pitää saada aktiivisesti murrettua", sanoo lihavuustutkija Hannele Harjunen.

  • Borrelioosin diagnoosi viivästyi - kivut ovat osa Katjan päivittäistä arkea

    Punkin aiheuttamaa borrelioosia on hankala diagnosoida.

    Katja Nevalaisen perheessä sekä äiti että tytär ovat vuorollaan sairastuneet borrelioosiin. Katjan sairautta ei voida enää parantaa, mutta tyttären borrelioosi hoidettiin ajoissa antibiooteilla. Perheessä punkkisyynejä tehdään päivittäin sekä lapsille että lemmikeille. Siperiankissa Pomosta Katja nyppi eräänä kesäisenä aamuyönä irti lähes sata punkkia.

  • Tiedätkö millaista ravintoa kehosi tarvitsee? Tietoisessa syömisessä ruokia ei jaotella kiellettyihin ja sallittuihin

    Opettele kuuntelemaan oman kehosi tarpeita ja merkkejä.

    Nälkä kurnii vatsassa, mutta ravinto-ohjelman mukaan ruoka-aika on vasta kahden tunnin päästä. Ei auta kuin kärvistellä nälissään. Näin moni ajattelee. Ravitsemusterapeutti Maare Kauppisen mielestä ulkoapäin annettujen ohjeiden sijaan kannattaisi opetella kuuntelemaan oman kehon tarpeita ja merkkejä. Omat tarpeet huomioiden ja ruokailuun keskittyen voi löytää rennon syömisen sekä vapauden nauttia ruoasta ja syömisestä.

  • Alzheimerin tauti mullisti Annen elämän kahdessa kuukaudessa

    Muistihäiriö muutti elämäni täysin.

    59-vuotias Anne Vihakara oli kiireinen nainen. Ajomatkaa työpaikalle Turun yliopistoon kertyi kauppatieteiden lehtorille päivittäin 250 kilometriä. Kotona päivä jatkui Kiina-aiheisella tutkimuksella ja toisella puolella työpöytää odotti satojen opiskelijoiden tenttivastauspino. Perhe, puutarha, harrastukset. Ja sitten täysin yllättäen elämä pysähtyi.