Hyppää pääsisältöön

Kentällä esteet näkee toisin kuin katsomosta

esteitä estaratsastusradalla
esteitä estaratsastusradalla Kuva: Yle / Ystäväni hevonen ystäväni hevonen

Hevoset Stadikalla -tapahtumassa palattiin 61 vuotta ajassa taaksepäin, kun Volkswagen Leading Rider kilpailun ratsukot hyppäsivät Helsingin olympialaisten GP-radan. Ratamestari Aki Ylänne tuunasi olympiaradan vuoden 2013 ratsukoille sopivaksi.

Esteradan teknisyys on Ylänteen mukaan vuosien saatossa vaikeutunut vuosien varrella vain hieman. Sen sijaan radan esteet ovat kokeneet vuosikymmenien saatossa perusteellisen muodon muutoksen.

Ennen esteet olivat todella massiivisia ja täyteläisiä. Vuoden 1952 olympialaisissa esteet olivat lähinnä maastoesteiden ja rataesteiden välimuotoja, kuten esimerkiksi muureja. Ylänne pyrki kuitenkin toteuttamaan radan päivityksen ajan hengen mukaisesti. Muurien ja heinäpaalien sijasta päivitetystä olympiaradan esteistä tehtiin massiivisempia lisäpuomeilla.

Nykyään ratsukkojen tulee olla tarkempia jalkojensa kanssa kuin ennen. Ennen puomit olivat paitsi painavampia myös pidempiä sekä ne lepäsivät syvemmillä kannattimilla kuin nykyään. Sellainen kosketus, jolla puomi vuoden 1952 olympialaisissa olisi jäänyt ylös, ei enää tänä päivänä onnistuisi ilman pudotusta.

”Mutta se on vain hyvä asia, koska silloin esteet ovat turvallisempia.”

estettä siivotaan
estettä siivotaan Kuva: Emmi Kähkönen kentällä esteet näkee toisin kuin katsomosta

Hevosen turvallisuus on ratamestarille aina kaikkien ratojen suunnittelun lähtökohta, olipa kyseessä sitten kilpailuharjoitus kotitallilla tai GP-rata Olympiastadionilla. Ammattitaitoinen ratamestari osaa ottaa huomioon sen, millaisia ratsukoita radalle on tulossa. Sen lisäksi radan suunnitteluun vaikuttavat kentän koko ja käytettävissä oleva estemateriaali.

Esteiden nostaminen tuo rataan vaikeutta, mutta Ylänne muistuttaa, että estekorkeus on vain yksi vaikeustekijä. Suuri merkitys radan vaikeusasteeseen on myös hyppyjen määrä ja esteiden väliset etäisyydet. Vaikeimmilla radoilla esteiden etäisyydet ovat pienempiä, jolloin ratsastajalla on vähemmän aikaa ajatella tehtävien välissä.

Myös esteiden ulkonäöllä voidaan vaikuttaa radan vaikeuteen.

Hevonen takajaloillaa, ratsastaja maassa olympiastadionilla
Hevonen takajaloillaa, ratsastaja maassa olympiastadionilla kentällä esteet näkee toisin kuin katsomosta

Ylänteen tavoite on aina suunnitella rata niin, ettei hylättyjä suorituksia tulisi lainkaan. Kansallisella tason rataa suunnitellessa Ylänne kokee onnistuneensa, jos puhtaita ratoja tulee suunnilleen yhtä monta, kuin luokassa sijoittuu.

”Rataa ei voi rakentaa vain parhaimmille ratsukoille, muttei myöskään heikoimpien ehdoilla. Pitää löytää luokasta se keskivertoratsukko ja rakentaa rata sen mukaan.”

Kokeneet hevoset hyppäävät esteet yleensä turhia kyttäilemättä, mutta esimerkiksi 5-vuotiaiden Racing Trophy -kilpailussa lauantaina nähtiin paljon kieltoja ja sivuloikkia ja peruutteluja esteiden edessä.

Ylänteen mukaan esteiden värillä ei ole kieltämisen tai kyttäilyn kannalta niinkään merkitystä, vaikka hevoset näkevätkin kylmiä värejä huonommin kuin lämpimiä värejä.

”Yksiväristen ja vaaleiden esteiden kohdalla tulee enemmän tiputuksia, koska hevoset eivät kunnioita esteitä ja ovat varomattomia.”

Yksi useimmin päänvaivaa tuottavista esteistä on vesieste. Hevosen arkailu vesiesteellä voi Ylänteen mukaan johtua siitä, ettei hevonen ymmärrä, mitä ratsastaja siltä odottaa ja miten vesieste tulisi ylittää. Veden kanssa oikuttelu voi koitua ongelmaksi erityisesti joukkuevalinnoissa.

”Vedellä herkästi kieltävät hevoset eivät ole yleensä vahvoilla joukkuevallinnoissa, koska joukkuekilpailussa edellytetään, että vesihauta hypätään. Hyvällä koulutuksella suurin osa hevosista ylittää veden mutkittelematta, mutta aina on niitä, joille vesi jää ongelmaksi.”

Olympiastadionin esterata
Olympiastadionin esterata kentällä esteet näkee toisin kuin katsomosta

Kentän rakennus vaatii kilpailuissa aina usean käsiparin, erityisesti nurmipohjalla. Esteiden paikkaa tulee siirrellä nurmella useammin hiekkapohjalla, jotta hevosten ponnistusalue esteen edessä ja alastulossa pysyy koko kilpailun hyvässä kunnossa. Olympiastadionille tuotiin Hevoset Stadikalla -tapahtuman vuoksi 42 000 kiloa hiekkaa nurmen alle. Hiekka sitoo nurmea, jolloin pohja ei ole niin liukas.

Kentän rakentaminen ja kunnostustyöt ovat fyysisesti raskasta hommaa ja kisojen seuraaminen saattaa jäädä vähemmälle, kun kentän rakentamiseen pitää keskittyä koko ajan. Ylänteen mielestä radalla rehkiminen kuitenkin kannatta silläkin uhalla, että voittaja jäisi jossakin luokassa huomaamatta. Ratamestari kiteyttää kokemuksensa: "Kentällä oppii ja näkee esteet toisin kuin katsomosta.”

Teksti: Emmakaisa Jokiniemi, kuvat Emmi Kähkönen ja Emmakaisa Jokiniemi

  • SUMMERIN PODCASTSARJASSA KYSYTÄÄN "ONKS KAIKKI OK?"

    17-vuotias Milla selvittää podcastsarjassa tunnetilojaan.

    “Kaikki ok?" -podcastsarjassa 17-vuotias Milla Solaranta pohtii elämänsä suuria tunnetiloja ja päästää kuulijan kurkistamaan tunne-elämänsä syövereihin.

  • Kesä ilman pomoa?!

    Miltä tuntuisi olla yrittäjä ja oma pomosi?

    Oletko unelmoinut oman rantakahvilan pitämisestä parhaan kaverin kanssa? Tai miettinyt, miten saada kaveriporukalla rahat kokoon yhteistä reissua varten?

  • Tume menee taas oikeisiin töihin

    Tume menee taas oikeisiin töihin

    Tume kävi viime kesänä todistetusti oikeissa töissä. Te halusitte nähdä lisää ja saamanne pitää. Toinen kausi Tumen oikeita töitä löytyy nyt Areenasta.

  • Ystäväni hevosen lukijoiden parhaita leirimuistoja

    Unelmien leirillä sattuu ja tapahtuu.

    Ratsastusleireillä aina sattuu ja tapahtuu. Kysyimme lukijoilta Instagramissa, millaisia muistoja heille on kertynyt leirikesien aikana. Mukaan mahtuu hullunkurisia kokemuksia sekä ihania tunnelmia tärkeiden hevosten kanssa. @aanniella Varmaa yks hauskimmista kommelluksista tapahtui vuonna 2016, kun hengailtiin asuinrakennuksessamme.