Hyppää pääsisältöön

Sano se toisella kotimaisella

Vuosina 1964 ja 1972 taltioiduissa ohjelmissa kurkistetaan ruotsintunneille. Ensimmäisessä näemme, millaista kielenopetus tuolloin oli, toisessa, millaista se olisi voinut olla.

Alppilan yhteiskoulun ruotsinopettaja Ulla R. Lehtonen luotsaa oppilaansa kielen saloihin perinteisin keinoin. Tunnin keskusteluaiheena on Strömin perheen veikkausvoitto. Opettajan kysymyksiin vastataan seisten. Opettaja näyttää, miten veikkauskuponki täytetään. Lopuksi harjoitellaan deklinaatioita palloheittelyn avulla.

Vuonna 1972 opettaja Lehtonen on mukana demonstroimassa täysin uudenlaista opetusmenetelmää. Yhdysvaltalaisen J. Lloyd Trumpin kehittelemässä metodissa kielenopiskelu toteutetaan tiiviissä yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa. Keskeisessä roolissa ovat erilaiset ryhmätyöt, muunneltavat luokkahuoneet ja opettajan rooli vain neuvonantajana. Uudenlainen tuntikehys sekä erityisesti tilajako esitellään ohjelmassa seikkaperäisesti.

Näemme esimerkin, missä oppilaat opiskelevat kaupunkimaantiedettä ruotsiksi erilaisten ryhmätöiden muodossa. Osa valmistaa aiheesta esitelmän, osa kirjoittaa aineen, osa keskustelee aiheesta natiivin kanssa, osa vastaa suomenkielisiin kysymyksiin ruotsinkielisen aineiston perusteella.

Lopuksi kuulemme, millaisia kokemuksia Lloyd Trumpin metodista oli Yhdysvalloissa ollut. Oppilaat olivat kiittäneet, mutta opettajille uudenlaisten tuntien valmistelu oli ollut liian raskasta.

Teksti: Petra Himberg

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto