Hyppää pääsisältöön

Tuotantokoordinaattorin päivä - DocVentures on Kristiinan työtä

Docventures on Kristiinan työtä. Kuva: Anni Alatalo, Yle Olotila.

klo 16.00
On keskiviikko. Tänään tehdään Docventuresin suora lähetys. Tuotantokoordinaattori Kristiina Saarinen on tullut juuri kahvakuulatunnilta töihin.

- Tuotantokoordinaattori on tv-ohjelmia tehtäessä se, jolta kaikki kysyvät mitä seuraavaksi tapahtuu. Työnkuvaan kuuluu tietää missä on vessa ja ketkä ovat tänään kameran takana. Varaan pakettiautot, matkaliput ja tarkistan, että tarpeellinen kalusto ja ihmiset on varattu kuvauspaikalle oikeaan aikaan. Toisaalta huolehdin, että etukäteen kuvattu ja leikattu valmis ohjelma on lähetyskunnossa; että sillä on oikea ulostuloaika, kuvasuhde ja kesto, Kristiina kertoo. 

Kristiinan työtehtäviin kuuluu tuotantojärjestelyjen ja aikataulutuksen lisäksi suorat lähetykset: hän varoittaa studiotiimiä lähetyksen aikana eri osuuksien kestoista, äänistä ja kuvista sekä ajaa ulos grafiikkaa. 

- Eli varoittelen, kellotan ja tegutan, Kristiina kertoo. 

klo 16.15
Kristiina on tuotantoyhtiö Gimmeyawallet Productionsilta saadun käsikirjoituksen kimpussa. Docventures on yhteistuotanto eli sitä tekevät yhteistyössä tuotantoyhtiö ja Yleisradio.

- Teen käsikirjoituksen pohjalta ajolistan. Ajolista on yhtä kuin tv-ohjelma purettuna erilaisiin osioihin tapahtumien ja kellonaikojen mukaan.DocVentures on Kristiinan työtä. Kuva: Anni Alatalo, Yle Olotila.DocVentures on Kristiinan työtä. Kuva: Anni Alatalo, Yle Olotila.

klo 17.25
- Täytän graafikon tekemät grafiikkapohjat joka viikko uudestaan; uudet vieraat ja tittelit sekä vaihtuva työryhmä. Työtäni on huolehtia, että esimerkiksi lopputeksteissä mainitaan kaikki tekijät asianmukaisessa järjestyksessä.

Illalla Docventuresin suorassa lähetyksessä Kristiina myös teguttaa eli ajaa grafiikat ruutuun. Tänään hänen kollegansa Arja Kotiranta tulee opettelemaan grafiikan ulosajoa.

- Tuotantokoordinaattorin työtä voi oppia oikeastaan vain tekemällä. Työnkuva on niin laaja, että aina on jotain uutta oppimista kollegalta, Kristiina miettii.

klo 19.30
Kristiina pakkaa tavarat työhuoneessaan Pasilassa ja lähtee naaapurissa sijaitsevaan Ylen Studiotaloon, ohjaamoon numero neljä. Docventuresin suorien ohjelma-osuuksien studio sijaitsee Lönnrotinkadulla, ohjaamo on Pasilassa. 

- Eli lokaatio, missä kaikki tapahtuu on Helsingin keskustassa mutta päätökset, mitä mistäkin kuvakulmasta kotikatsomoihin näytetään, tehdään Pasilassa.

klo 19.49
Kristiina jakaa ajolistoja kuva- ja äänitarkkaamoon sekä ohjaamoon ohjaajalle, mikserille, tuottajalle ja mediaoperaattorille.

- Ajolistaa voisi lukea koneen näytöltäkin, mutta paperiversioon on helppo tehdä lennosta muistiinpanoja.

klo 20.00
- Kristiina studio-ohjaajalle, kuuletko minua? Kuuleeko siellä studiolla kukaan vielä ohjaamoa? Kristiina juttelee rauhallisesti luureihin.

Koska studio on muualla, Docventuresin kuvausryhmä sekä Riku ja Tunna nähdään vain monitoreista ja kuullaan komentoyhteyden kautta. Komentoyhteys studion ja ohjaamon välillä on tärkeää. Sen kautta esimerkiksi kameramiehet saavat ohjeensa ohjaajalta.

Tuotantokoordinaattorin tehtävänä on kertoa komentojen kautta tiimille ohjelman eri osuuksien kestot ja jäljellä oleva ohjelma-aika. 

- Ilmoitan Tunnalle lähetyksen jäljellä olevan ajan korvanappiin. Varoitukset juontajan korvaan on ajoitettava tarkasti, ettei häiritse juontoa tai haastattelua. Lisäksi varoitan esimerkiksi äänimiehiä jingleistä, mediaoperaattoria tulevista inserteistä ja lähetyskeskusta ohjelman loppumisesta. 

Sano, että luureista ei luovuta, yhdeksältä harjoitellaan, ohjaaja pyytää. 
- Me tarvitaan nyt joku luureihin studiolla, ohjaaja Inari Köngäs pyytää tiukasti.
- Joo, soitan sinne, että laittavat luurit päähänsä, Kristiinalla on jo kännykkä esillä.
- Sano, että luureista ei luovuta, yhdeksältä harjoitellaan, ohjaaja pyytää. 

klo 20.23
Ohjaaja kertoo suunnitelmaansa tegujen eli nimiplanssien paikoista.

- Käsikirjoituksen tähän kohtaan laitetaan se piirakka-tegu. Merkkaan kohdan itselleni isolla, se on riskikohta, ohjaaja pohtii.
- Ok, siinä voi tulla kiire, Kristiina miettii.

Jos ohjaajan mielestä jokin kohta on ruuhkainen, tuotantokoordinaattori voi varoituksillaan auttaa muita tiimin jäseniä reagoimaan nopeammin.

- Otetaan Rikun tegu siihen portaisiin, sitten leikkaan kakkoskameraan ja Riku menee jääkaapille ottamaan oluen, ohjaaja sanoo.
- Ehditäänkö tässä planssittaa vieras? Kristiina miettii.
- Ei, laitetaan se vasta myöhemmin. Mehän tehdään ohjelmaa, joka ei saa näyttää Yleltä.DocVentures on Kristiinan työtä. Kuva: Anni Alatalo, Yle Olotila.DocVentures on Kristiinan työtä. Kuva: Anni Alatalo, Yle Olotila.

klo 20.43
Kristiina ja Docventuresin tuottaja Hannu Karisto keskustelevat komentojen yhteyksistä eli kenen olisi hyvä kuulla ketäkin. 

Mietin vaan, että onko Tunnalla liikaa ääniä päässä?
- Voin ottaa some-tiimin komennon omaan korvaani. Onko se lisäksi Tunnan korvassa? tuottaja kyselee.
- Joo. He ilmoittavat hänelle, kun nostoon tulee jotakin kiinnostavaa, Kristiina vastaa.
- Mietin vaan, että onko Tunnalla liikaa ääniä päässä?

klo 20.52
- Kristiina nelosen ohjaamosta, kuuleko lähetyskeskus. Meillä olisi tarjolla täällä vinkua ja
palkkia.

Luurit korvillaan ja pieni mikrofoni suun edessä Kristiina painaa edessään olevaa komentotaulua.

- Lähetyskeskus kuulee. Antakaa tulla.
- Me annetaan teille näyte tästä jinglestä. Se kestää kolme sekuntia ja loppuu stoppariin. Se on ainoa kiintopiste ohjelman lopetusta ajatellen, jonka voin teille laskea.DocVentures on Kristiinan työtä. Kuva: Anni Alatalo, Yle Olotila.DocVentures on Kristiinan työtä. Kuva: Anni Alatalo, Yle Olotila.
klo 21.00
- Varoitusta studioon, nyt valmistaudutaan harjoitukseen, Kristiina varoittaa.
- Minuutti harjoitukseen. Kolmekymmentä sekuntia. Viisi, neljä, kolme, kaksi, Kristiina laskee.
- Nyt! ohjaaja komentaa harjoituksen käyntiin. 

Ennen suoraa lähetystä ohjelmasta harjoitellaan tärkeimmät kohdat sekä grafiikan ja inserttien ulosajot, kameroiden haastavimmat liikkeet sekä juontajien askelmerkit ja juontojen kestot.

klo 21.43
- Minuutti harjoituksen ohjelma-aikaa jäljellä. Ääni, lopputekstit ja lopputunnus varoo, Kristiina sanoo napakasti luureihin.

Harjoitus on ohi. Suora lähetys alkaa kymmenen jälkeen illalla. Nyt on aika pitää kahvitauko.

- Missä on catering, Kristiinalta kysellään.
Itsin vaatekaapissa, sieltä löytyy kahvia, teetä ja keksejä. Minulla on onneksi omat eväät, Kristiina nauraa. 

klo 22.05 - 22.06
Kristiinan tauko on ohi, ja hän istuu jälleen luurit tiukasti korvillaan katse ohjaamon moniin ruutuihin suunnattuna. Kun Docventuresin ohjelmatunnus alkaa yhdessä ruudussa, hän painaa studion kellon laskemaan aikaa neljästä ja puolesta minuutista taakse päin.

- Ja ohjelman makasiiniosuus käynnistyi juuri lähetyskeskuksesta. Neljä minuuttia suoraan lähetykseen. Kaikki valmiina!

klo 22.09
- Minuutti lähetyksen alkuun. Varoituksia! Kristiina korottaa hieman ääntään.

Koko ohjaamon on vallannut sähköinen tunnelma. Ilmapiiri on jännittynyt - rutiinin tuomalla tavalla. 

- Kolmekymmentä sekuntia. Kymmenen sekuntia. Viisi, neljä, kolme, kaksi, yksi...
- Nyt, ohjaaja käskee.

Kristiinalla ja muulla tuotantotiimillä on edessään vielä pitkä ilta. Docventures koostuu noin kymmenen minuutin makasiiniosuuden lisäksi juuri alkaneesta live-osuudesta, jossa esitellään illan vieras. Live-osuutta seuraa dokumentti, jonka aikana tuotantotiimi on valmiudessa sekä pitää ruokatauon. Dokumentin jälkeen luvassa on vielä noin 45 minuutin pituinen suora keskusteluosuus. Se on Kristiinan ja muun tiimin työpäivän tärkein osuus. Kello on silloin noin 23.30.DocVentures on Kristiinan työtä. Kuva: Anni Alatalo, Yle Olotila.

DocVentures on Kristiinan työtä. Kuva: Anni Alatalo, Yle Olotila.

Docventures keskiviikkoisin 

Yle Puheella klo 13-14 ja Yle TV2 klo 22.05 alkaen.

 

  • Uskonto: Kumaré 28.8.2013
  • Talous: Four Horsemen 4.9.2013
  • Hamppu: Grass 11.9.2013
  • Luonto: Microcosmos 18.9.2013
  • Ruoka: Food Inc. 25.9.2013
  • Taide: Exit Through the Gift Shop 2.10.2013
  • Musiikki: Searching for Sugarman 9.10.2013
  • Seksi / prostituutio: Whore's Glory 16.10.2013
  • Raha / ahneus: Queen of Versailles 23.10.2013
  • Psyyke: The Substance 30.10.2013
  • Väkivalta: The Act of Killing 6.11.2013
  • Ihmiskunta: Koyaanisqatsi 13.11.2013
 
  • Keskustele tässä yrityselämästä!

    Yrityselämän ongelmana on lyhytjänteisyys

    Vaivaako yrityksiämme lyhytjänteisyystauti? Kyllä vaivaa, sanovat työelämäprpfessori Lasse Mitronen ja konsultti Timo Raikaslehto. Tauti estää tai vaikeuttaa yritysten uudistumista ja menestymistä kansainvälisessä kilpailussa. Mutta siitä voi parantua. Miten, sen Mitronen ja Raikaslehto - tuoreehkoon tutkimukseensa nojaten - kertovat tässä ohjelmassa.

  • Säveltäjä Kaija Saariaho: "Inspiraatiota täytyy oppia ohjelmoimaan"

    Säveltäjälle ei suositeltu synnyttämistä.

    Säveltäjä Kaija Saariaho on eri elämänvaiheiden myötä oppinut ohjelmoimaan inspiraatiota, sillä säveltäminen on hidasta ja kärsivällisyyttä vaativaa työtä. Se on hänelle elämän tarkoitus, sillä ilman säveltämistä elämä valuu hukkaan.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Uusimmat sisällöt - Elämä

  • Keskustele tässä yrityselämästä!

    Yrityselämän ongelmana on lyhytjänteisyys

    Vaivaako yrityksiämme lyhytjänteisyystauti? Kyllä vaivaa, sanovat työelämäprpfessori Lasse Mitronen ja konsultti Timo Raikaslehto. Tauti estää tai vaikeuttaa yritysten uudistumista ja menestymistä kansainvälisessä kilpailussa. Mutta siitä voi parantua. Miten, sen Mitronen ja Raikaslehto - tuoreehkoon tutkimukseensa nojaten - kertovat tässä ohjelmassa.

  • Säveltäjä Kaija Saariaho: "Inspiraatiota täytyy oppia ohjelmoimaan"

    Säveltäjälle ei suositeltu synnyttämistä.

    Säveltäjä Kaija Saariaho on eri elämänvaiheiden myötä oppinut ohjelmoimaan inspiraatiota, sillä säveltäminen on hidasta ja kärsivällisyyttä vaativaa työtä. Se on hänelle elämän tarkoitus, sillä ilman säveltämistä elämä valuu hukkaan.

  • Keskustele täällä talousnäkymistä!

    Syksyn talousnäkymät

    Hyytyykö talouskasvu - ja jos niin käy, mitä siitä seuraa Suomelle? Miltä uuden hallituksen talouspolitiikan päälinjat vaikuttavat? Muun muassa näiden kysymysten äärelle kokoontuu Mikä maksaa? -ohjelman perinteinen ekonomistiraati. Mukana ennustepäällikkö Janne Huovari Pellervosta, ennustepäällikkö Ilkka Kiema Palkansaajista ja uutena jäsenenä Etlan tuore toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

  • Filosofi Mikko Lahtinen muokkaa kehoaan antiikin Kreikan ihanteiden mukaan

    Akateeminen kehonrakentaja mietiskelee salilla.

    Tampereen yliopistossa vaikuttava yliopistolehtori ja filosofi Mikko Lahtinen voimailee viisi kertaa viikossa. Kehonrakennusta harrastava filosofi löytää harrastukselleen akateemiset perusteet. Mieli ja keho kuuluivat jo antiikin Kreikassakin yhteen.

  • Taidehistorioitsija Anna Kortelainen: "Ei hylätä enää ketään!"

    Tietokirjailijalle avautui hylkäämisten historia.

    Taidehistorioitsija Anna Kortelainen tutustui väitöskirjaa tehdessään Albert Edelefeltin maalausten malleihin ja heidän tarinoihinsa. Erityisesti Virginien tarina kiehtoi häntä tuoreena äitinä. Myöhemmin hän löysi oman äitinsä suvun tarinasta liittymäkohtia hylkäämisten historiaan.

  • Koripallovalmentaja Henrik Dettmann ei opeta pelaajia, vaan näyttää heille suuntaa

    Henrik Dettmann on valmentanut peräti 40 vuotta koripalloa.

    Suomen koripallomaajoukkueen päävalmentaja Henrik Dettmann alkoi saavuttaa menestystä, kun hän hylkäsi perinteisen johtamistavan, johon liittyi huutojohtamista ja käskyttämistä. Täyskäännöksen ansiosta hän ei lähestynyt peliä enää menestyksen kautta, vaan pelaajalähtöisen valmentamisen avulla. Suomenruotsalaisessa perheessä varttunut Henrik Dettmann harrasti nuorena monenlaisia urheilulajeja kuten keihäänheittoa, pihalätkää, jalkapalloa ja koripalloa. Lopulta koripallo vei miehen sydämen.

  • Kohta salamoi ja ukkostaa! – meteorologi Seija Paasosella on kyky kertoa taulujen säätiloista

    Maalausten taivaissa näkyy oikea sää – vai näkyykö?

    Mitä maalausten maailmasta löytyykään, kun alkaa rohkeasti tutkia niitä epätyypillisestä näkökulmasta! #taiteilijoidentaivaat Kun antaa jollekin pikkusormen, se vie – ainakin melkein – koko käden. Herätin henkiin yli 30 vuoden takaisen päähänpistoni tutkia maalausten pilviä ja säitä. Heittäydyin taiteilijoiden taivaiden, kankaille luotujen säiden, sateiden, ukkosten ja myrskyjen maailmaan.

  • Riitta Oikawan innostus Japaniin on elämänmittainen matka

    Kulttuurivaihtaja Riitta Oikawa innostuu Japanista.

    Japanilaisen majatalon pitäjä ja kulttuurivaihtaja Riitta Oikawa on tutustuttanut suomalaisia jo 50 vuoden ajan japanilaiseen kulttuuriin. Hänestä Japani tarjoaa loputtomasti esteettisiä elämyksiä. Haaveensa japanilaisesta majatalosta Riitta Oikawa toteutti 20 vuotta sitten ostettuaan perinteisen hinokipuusta tehdyn japanilaisen kylpyammeen.

  • Jättiläisaskeleet etsii ihmisiä ja maailmaa jazzin klassikkolevyjen takaa

    Jazzmusiikki kuljettaa mietteitä uusiin suuntiin.

    Viime vuoden lokakuussa etsin työhuoneellani musiikkia työntekoni taustalle. Kuulun siihen puolikkaaseen ihmiskuntaa, joka pitää musiikin kuuntelusta lukemisen tai työnteon taustalla. Mutta kun työssäni käytän sanoja, etenkin suomeksi lauletun musiikin kuunteleminen on aivan mahdotonta.

  • Painettu runo on vääjäämättä myös kuva, toteaa Tanssiva karhu -raadin puheenjohtaja, runoilija Anja Erämaja

    Anja Erämajan puhe Kajaanin Runoviikolla.

    Tanssiva karhu -raadin puheenjohtaja Anja Erämajan puhe palkintojenjakotilaisuudessa Kajaanin Runoviikolla 2019. Merkillinen talvi ja kevät, niin paljon kirjapaketteja. Niin monta maailmaa ja tapaa sanansa asettaa. Ja tämä mahdoton tehtävä, oli otettava kantaa, valittava. Oli kestettävä se, että valitsemalla yhden jättää toisen valitsematta.

  • Teatteri- ja oopperaohjaaja Erik Söderblom: Ooppera on lapsen näkökulmasta äärimmäisen tylsää

    Taiteilijaperheen esikoinen kasvoi johtajaksi.

    Oopperan maailmassa ja sen taikapiirin keskellä kasvanut teatteri- ja oopperaohjaaja Erik Söderblom on aina ollut rohkea mielipiteissään. Elämänintoa ja uteliaisuutta riittää edelleen kuin kaksikymppisellä, vaikka nuorekas boheemi olemus kätkeekin jo kuusikymppisen. Teattereita, oopperoita ja festivaaleja johtanut Erik Söderblom on monien visioiden mies.