Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-ohjelman sivuilta.

Navigaattorit testissä tasaväkisiä

Garmin navigaatori
Garmin navigaatori Kuva: YLE garmin
Navigaattorimarkkinoita hallitsee kaksi merkkiä TomTom ja Garmin.

Garminilta testiin valikoitui noin 210 euron hintainen viiden tuuman näytöllä varustettu suunnistusapuri Garmin Nüvi 2597 LMT. Laitteen mukana tulevat elinikäiset karttapäivitykset.

Tom Tom navigaatori
Tom Tom navigaatori Kuva: YLE tomtom
Myös TomTom Go Live 825 -navigaattorissa on viiden tuuman näyttö. Hinta on 215 euron hujakoilla. Laitteen mukana tulee 45 Euroopan maan kartat ja myös elinikäiset karttapäivitykset.

Perinteisten navigaattorien vertailukohdaksi otettiin yleisimpiin älypuhelinmalleihin ilmaissovellus Google Maps, jonka navigointiominaisuuksia on kehitetty runsaasti.

Kolme kovaa löytyivät Facebookista

Timo Heinonen ajaa autoa
Timo Halonen Timo Heinonen ajaa autoa Kuva: YLE timo heinonen
Kolme kovaa löytyivät Kuningaskuluttajan Facebook-sivuston kautta. Heillä oli myös aikaisempaa kokemusta navigaattoreista. Espoolainen Timo Halonen on ajanut pääkaupunkiseudulla ammatikseen ja hänen aikaisemmat kokemuksensa navigaattoreista ovat myönteiset.

- Paljon kätevämpi se on suunnistaa navigaattorin avulla kuin kartta sylissä, Timo toteaa.

Katja Lassila
Katja Lassila Katja Lassila Kuva: YLE katja lassila
Kotkalainen Katja Lassila ajaa autolla vuosittain noin 40 000 kilometriä. Suurin osa ajosta on työmatkan kulkemista, jolloin navigaattoria ei tarvitse, mutta vapaa-ajalla käyttöä suunnistusapurille on enemmän.

- Koirien kanssa tulee aika paljon mentyä näyttelyihin ja kisamatkoille sellaisiin ihan entuudestaan tuntemattomiin paikkoihin ja navigaattori on tosi hyvä siinä kohtaa.

Kolmas testaaja oli helsinkiläinen Arto Nieminen.

Nopeasti käyttövalmiita

Ennen matkalle lähtöä navigaattorit pitää luonnollisesti asentaa autoon. Asennuksessa on myös syytä ottaa huomioon turvallisuus, eli laitteita ei saa asentaa paikkoihin, joissa ne voivat olla esteenä näkemiselle tai muuten vaikeuttaa liikenteen seuraamista.

Garmin navigaattori
Garmin navigaattori kiinnittyy imukupilla. Garmin navigaattori Kuva: YLE garmin

Garminilla asennus onnistui vaivattomasti.
- Garminin imukupilla toimiva kiinnityssysteemi on todella näpsäkkä. Se kiinnittyy tuohon tuulilasiin melko helposti. Tietty nämä navigaattorin piuhat ovat laitteessa kuin laitteessa aina vähän semmoisia, että niitä joutuu asettelemaan, Katja arvioi.

Niin ikään TomTomin kiinnitys miellytti testaajia.

- TomTomissa on lukitukseen sellainen ”klipsi”, joka asettaa navigaattorin paikoilleen. Sitten kuin laite on lukittu, niin sitä pystyy vielä sen jälkeen säätämään ylös, alas ja sivuille todella helposti ja näppärästi, Timo kehuu.

Kännykköihinkin on saatavailla imukuppitelineitä. Jos sellaista ei ole, puhelimen asemoinnissa joutuu soveltamaan. Arto oli kehittänyt puhelimelleen omintakeisen kiinnityksen.

- Kännykkä on yhdellä sinitarralla kiinni siinä auton etumaskissa polvien korkeudella. Tähän mennessä se ei ole sinitarralla vielä tippunut, vaan se pysyy hyvin ja kuulen ja näen kännykän hyvin ajon aikana, Arto paljastaa.

Selkeitä ohjeita

Reitin asettaminen navigaattoreihin sujui testaajien mukaan jokaisella laitteella näppärästi. Timolla oli myös osoitteen kirjoittamiseen kätevä apukeino.

kynä kädessä navigaattorin näpyttelyä
Reitin asettaminen sujui näppärästi sekä TomTomin (kuvassa) että Garminin laitteeseen. kynä kädessä navigaattorin näpyttelyä Kuva: YLE navigaattori
- Käytän apuna kynää, jonka avulla näpyttelen osoitteen laitteeseen. Tämä on hyvä keino kirjoittamiseen, jos on vähänkin paksummat sormet.

Navigaattoreissa tärkeintä on niiden antamat ajo-ohjeet. TomTom ja Garmin keräsivät molemmat testaajilta kehuja selkeydestä. Arto piti erityisesti TomTomista.

- Ohjeiden kannalta se erottui joukosta. Se toisti sen kääntymisen yhden kerran enemmän kuin ne muut. Eli jos unohtaisi kuunnella ohjeita ensimmäisellä kerralla, niin se toistaa sen pian uudestaan. Omasta mielestäni tämä oli hyvä piirre, vaikka se joistain saattaisikin tuntua jankkaamiselta.

Testin molemmat perinteiset navigaattorit ohjastivat erkanemiskaistat oikein ja antoivat autoilijoille myös muita vinkkejä. Katjalla oli kuitenkin välillä vaikeuksia saada selkoa Garminin kuvasta.

- Garminin näyttö voisi olla selkeämpi ja sen värit voisivat olla terävämpiä, niin siitä saisi paremmin selvää. Nyt ne värit ovat vähän liian pehmeitä, niin ne eivöt erotu kunnolla ja kuva näyttää sekavalta.

Puhelinsovellus Google Maps jakoi mielipiteitä

Timon ja Arton Android-puhelimissa testattiin yleisimmissä älypuhelimissa toimivaa Google Mapsia, joka jakoi mielipiteitä. Timo ei Googlen karttasovellukselle juurikaan lämmennyt.

- Kyllä tuosta kännykän näytöstä ja sovelluksen ohjeista selvää saa ja ohjeista selvän saa, mutta ongelmaksi muodostuu se, että entä sitten kun siihen kännykkään tulee puhelu? Silloin pitäisi keskittyä sekä ajamiseen ja puhumiseen. Itse pitäisin Google Mapsia vain varakeinona siihen, jos ei ole oikeaa navigaattoria saatavilla.

Google Maps
Google Maps Kuva: Yle kartta
Katjan Windows-puhelimeen sai vielä kesällä epävirallisen Google Maps -sovelluksen (hävinnyt markkinoilta 6.10. mennessä), joka käyttikin Nokian Here-palvelun karttoja. Kännykkäkarttoihin, Google Mapsiin ja Hereen, testaajat olivat tyytyväisiä vaikka niistä ei pikkutarkkoja tietoja saanut.

- Peltipoliiseista se ei varoita, mutta ylinopeudesta varoittaa. Se tunnistaa myös hyvin liikenneympyrät, liittymät ja muut vastaavat, Katja kertoo.

Lopputuloksessa ei syntynyt suuria eroja.

Voittajaksi nousi hienoisesti TomTom, jonka selkeä näyttö, hyvät ohjeet ja helppokäyttöisyys miellytti kolmea kovaa.

Ilmaissovellus Google Maps, ja myös sen epävirallinen versio Windows-puhelimessa, osoittautuivat varteenotettavaksi vaihtoehdoksi navigaattorille, joskin käyttö autossa vaatii erillisen telineen tai hieman mielikuvitusta.

Garminin navigaattoria pidettiin pätevänä suunnistajana, joskin sen pisteitä tiputti hitusen näytön kuvan seurattavuus.

Testitulokset

Malli Pisteet (1-5) Hinta
TomTom Go Live 825 4 215 e
Google Maps/Here 3,3 ilmainen
Garmin Nüvi 2597 LMT 3 210 e

(Päivitetty 6.10. Nokian Here-karttojen osalta.)

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.