Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Facebook-pelit houkuttavat maksamaan

CandyCrushSaga
CandyCrushSaga Kuva: Nguyen Vu Hung (vuhung)/Flickr candy crush saga

Muistatko vielä aikaa, kun Facebook-aikajanasi oli täynnä viestejä, joissa pyydettiin keräämään satoa Farmvilleen tai osallistumaan taisteluun Mafia Warsissa? Viime aikoina nämä viestit ovat vähentyneet. Merkitseekö se sitä, että ihmiset eivät enää pelaa entiseen tapaan sosiaalisia pelejä?

Ei. Pelaaminen on vain saanut uudenlaisia muotoja.

Tämän vuoden alkupuolella Facebook kertoi, että pelaaminen palvelussa kasvoi, vaikka Zynga-peliyhtiön käyttäjämäärät pienivätkin selvästi. Yhtiö keräsi historiansa suurimman peleistä koskaan saadun liikevaihdon.

Vuoden toisella neljänneksellä sovellusmaksuista tullut liikevaihto oli jo 214 miljoonaa dollaria. Leijonanosa kasvusta tuli nimenomaan peleistä. Yhtiö kiittelikin kasvusta vuolaasti uutta ykköspeluriaan, Kingiä, joka nousi kesällä Facebookin suurimmaksi pelinkehittäjäksi.

Facebookin talousjohtaja David Ebersman hehkuttikin King-peliyhtiön strategiaa tulosten julkaisun ohessa. Hänen mukaansa mm. Kingin hittipeli Candy Crush Saga on hyvä esimerkki siitä, miten saumattomasti saadaan yhdistettyä pelikokemus Facebookista mobiililaitteisiin. Ebersman uskoi muiden peliyhtiöiden seuraavan perässä.

Facebook-pelaamisen muutosta voi pohtia myös tarkastelemalla kahden suurimman Facebook-pelinkehittäjän, Zyngan ja Kingin, tilannetta.

Maksullisista ilmaisiin peleihin

Facebook-pelien edelläkävijäksi ja koko pelialan tulevaisuuden visionääriksi hehkutetun Zyngan näkymät olivat pitkään positiiviset. Vuonna 2007 perustettu yritys loi lukisia Facebookin hittipelejä, kuten Farmville, Mafia Wars ja Cityville. Vuonna 2010 se tuotti jo ensimmäistä kertaa voittoa, noin 90 miljoonaa dollaria.

Siinäpä ne hyvät uutiset sitten olivatkin. Tämän vuoden toisella neljänneksellä yhtiön pelien päivittäisten käyttäjien määrä oli laskenut 39 miljoonaan, mikä on yhtiön historian alhaisin luku. Maksavissa asiakkaissa laskua oli yli puolet. Käsittämätön lasku pienessä ajassa, ja kuten arvata saattaa, viivan alle jäi tappiota 16 miljoonaa dollaria.

Zynga ei ottanut huomioon siirtymistä mobiiliin.

Yhtiö vetikin hätäjarrusta. Zynga ilmoitti, että sen parhain mahdollisuus on keskittyä ilmaiseksi pelattaviin ns. free-to-play-peleihin. Oli se niitä tehnytkin, mutta ei ollut ottanut tarpeeksi huomioon ihmisten nopeaa siirtymistä mobiilipeleihin.

Laiskuuden paineessa

Zyngan FarmVille 2:ssa ei enää makseta konsolipelin tapaan siitä, että pääsee pelaamaan. Pelaaminen on ilmaista. Siinä ei myöskään makseta oppirahoja, eli vanhojen kolikkopelien tapaan lypsätä rahaa kuolevalta pelaajalta. FarmVillessä maksetaan vain siitä, että elämä olisi helpompaa.

Ensin istutat tomaatteja, sitten kastelet niitä. Kello kertoo kuinka monta minuuttia, tuntia tai jopa päivää joudut odottamaan, että sato on kasvanut ja pääset myymään sen virtuaalirahoja vastaan. Näillä voi ostaa lisää siemeniä tai eläimiä, joista saatavia tuotteita voi taas myydä eteenpäin. Jos kellon raksutusta ei jaksa odottaa, pitääkin sitten kaivaa kiltisti tosielämän rahapussi esiin ja maksaa Zyngalle. Tästä kärsimättömyydestä se raha tulee. Toinen vaihtoehto on pyytää esimerkiksi lisää vettä kasveille FarmVilleä pelaavalta ystävältä.

farmville2
FarmVille 2:ssa pitää maksaa jos haluaa pellon nopeasti tuuheaksi farmville2 Kuva: Zynga farmville2

Elämän kiertokulun myötä pelaaja saa kokemuspisteitä, joilla saa ajan mittaan vähitellen ”ylennyksiä”. Tällöin pääsee käsiksi erilaisiin viljelykasveihin ja eläimiin. Voipa aineksista pyöräyttää piirakankin ja myydä sen makeanhimoiselle. Sitten vain leveilemään kavereille siitä, miten hieno pelto aidan takana jo on. Ja näin saadaan naapurin digi-farmari yrittämään kovemmin. Ja taas Zynga saa lisää innokkaita pelaajia. Tässä on se sosiaalinen aspekti eli paine.

Tilastojen kylmä kieli

Pelitilastoja seuraava App Data kokoaa listaa Facebook-sovellusten suosiosta kuukausittaisten aktiivisten käyttäjien mukaan. Zyngan pelit eivät ole enää lähelläkään kärkeä. Farmville 2 ja Texas HoldEm Poker ovat nykyisin suosituimpien ohjelmien listalla sijalla 13 ja 14. Esimerkiksi Cityville on sijalla 106.

Zyngan lisäksi monet muutkin yhtiöt ovat saaneet huomata, että pelaajien huomio siirtyy vähitellen pois Facebookista ja kohti mobiilia. Isoista pelitaloista esimerkiksi Electronic Arts siirsi kesäkuussa auringonlaskun suuntaan useita Facebook-pelejään, kuten Sims Socialin, Simcity Socialin ja Pet Societyn.

Erityisesti Sims-pelin sulkeminen herätti kummastusta, koska se oli vielä vuosi sitten yksi Facebookin suosituimpia pelejä, jota pelasi päivittäin yli kymmenen miljoonaa ihmistä.

Kuningas on ykkönen

candy crush saga
Candy Crush Saga pitää makeanhimoiset nälkäisenä candy crush saga Kuva: King candy crush saga
Zyngan laskusuunnasta huolimatta Facebook-sovellusten terävintä tilastokärkeä pitävät edelleen pelit. Candy Crush Saga ja Pet Rescue Saga ovat kaksi suosituinta peliä ja nelosena on vielä Farm Heroes Saga. Kunkin takaa löytyy King, ja kaikissa peleissä on sama idea: palikoiden tai esineiden yhdistäminen tai hajottaminen.

Facebook-pelaaminen ei kuitenkaan ole enää SE hitti. Candy Crush Sagan tarina alkoi Facebookista, mutta suosio lähti arvioiden mukaan rakettimaiseen kasvuun vasta, kun se julkaistiin mobiililaitteille. Se sitoo myös mobiilipelaajat niin tiukasti Facebookiin, että pelaajien määrää on oikeastaan vaikea rajata laitekohtaisesti.

Candy Crush Saga tuottaa jopa 850 000 dollaria päivittäin

Yhtiö on niukkasanainen luvuistaan, mutta kesäkuussa se arvioi, että Candy Crush Sagaa pelaa päivittäin yli 15 miljoonaa ihmistä. Sosiaalisuutta lisää viestittelyn ohella se, että pelissä elämien loppuessa seuraavalle tasolle ei pääse kuin kiltisti odottamalla, maksamalla tai pyytämällä lisäelämiä kavereilta. Ja yllättävän moni haluaa maksaa. Yksinomaan Facebookin kautta saatuja tuloja on vaikea arvioida, mutta puhelimien sovellusmyyntiä seuraavan Think Gamingin mukaan Candy Crush Saga saattaa tuottaa jopa 850 000 dollaria päivittäin.

Zyngakin oppii ja sen uutta Fairy Tale Twistiä voi pelata jo lähes heti myös mobiililaitteilla. Peli toimii ristiin eri alustojen kesken, Candy Crushin tapaan. Viimeisimpien arvioiden mukaan Zynga saattaakin olla vähitellen taas nousussa.

fairy tale twist
Fairy Tale Twistissä seikkailevat tutut satuhahmot fairy tale twist Kuva: Zynga fairy tale twist

Puhtaasti Facebookissa toimivien pelien luominen on entistä vaikeampaa, koska ihmiset viettävät nykyään enemmän aikaa mobiililaitteiden kuin tietokoneen selaimen ääressä. Kingin pelit ovat suosittuja, koska se on onnistunut tarjoamaan pelaajille lyhyitä pelisessioita puhelimilla tai tableteilla, mutta sitonut samalla pelaamisen Facebookiin.

Samalla se on myös pystynyt irtautumaan mobiilipelien ärsyttävimmästä piirteestä, tunkevasta mainonnasta, koska tulovirtaa syntyy riittävästi pelien sisäisistä ostoista. King on siis onnistunut tekemään ilmaispelien pelaajista maksavia pelaajia.

Mitkä siis ovat menestyvän sosiaalisen pelin palikat? Pelin yksinkertaisuus, ilmaisuus (ainakin aluksi), lisäominaisuuksien ostomahdollisuus ja ristiinpelaaminen Facebookin ja mobiilisovelluksen kesken.

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.