YleX Viikonlopussa keskusteltiin fanittamisesta fanitutkija Janne Poikolaisen kanssa. Hän kertoi netin ja erityisesti sosiaalisen median vaikuttaneen fanittamiseen.
Helsingin yliopiston fanitutkija Janne Poikolainen kertoi, että poikabändin ja hevibändin fanittamisella on sama perusta, mutta kohderyhmä muuttaa fanittamisen ilmenemistä. Harvemmin nähdään mustiin pukeutunutta hevarimiestä kiljumassa kohdatessaan idolinsa.
- Rock musiikki on maskuliinista, eikä nuorten miesten kulttuuriin sovi voimakas tunteiden ilmaiseminen. Rock ja pop jakautuvat maskuliiniseen ja feminiiniin puoleen, Poikolainen sanoi YleX Viikonlopun haastattelussa.
Fanikulttuuri on Poikolaisen mukaan elänyt aina, mutta ilmiöt nousevat eri tavalla esille.
- Nykyisin yhä nuoremmat käyttävät nettiä ja sosiaalista mediaa. Ilman niitä fanittaminen olisi erilaista, sillä ne toimivat vuorovaikutusväylinä ja luovat yhteisöllisyyttä, mikä fanittamisessa on hyvin tärkeää.
Poikolainen uskoo Justin Bieberin, Robinin ja Isac Elliotin kaltaisten poppareiden hyötyneen juurikin sosiaalisesta mediasta ja sen tarjoamista vuorovaikutusväylistä, jotka mahdollistavat fanien yhteisöllisyyden yhä paremmin.
Lähteet: YleX Viikonloppu