Hyppää pääsisältöön

Innostavat ihmiset ja analytiikka

Eija MoisalaEija Moisala on tutkimuspäällikkö Yle Julkaisuissa.

Tänä syksynä on ollut innostusta ilmassa. Yle on osaavan kumppanin kanssa luonut transmediaisen kokonaisuuden, Docventuresin, jossa ihmiset löytävät kiinnostavat aiheet ja sisällöt helposti eri medioista. Docventures on saanut verkossa aikaan valtavan kuhinan ja mm. nuorten aikuisten osuus dokumenttien katsojista on ollut poikkeuksellisen suuri. Innostus tarttuu ja leviää!

Tutkijan sydäntäni on lämmittänyt ihmisten mitä moninaisimmat reitit dokkareiden käsittelemien aiheiden pariin. Asiakkuusanalyysin kannalta transmediakokonaisuudet eivät ole niitä yksinkertaisimpia, tietoja kerätään pitkin sosiaalisen median maita ja mantuja.  Moniin vastauksiin tarvitaan jatkuvaa mittaamista ja analytiikkaa, osa vastauksista saadaan helpoiten perinteisesti kysymällä. Perinteisen ja uuden tiedon yhdistämisestä nousevat herkullisimmat löydökset ja molempia maailmoja avaavat näkymät.

Yksinkertaisuus on hyve tietomassojen äärellä, varsinkin monimediaisissa kokonaisuuksissa. Mikä on paljon yleisöä ja mikä vähän eri medioissa? Ovatko sisällöt kiinnostavia ja millaista yhteiskunnallista arvoa tästä kaikesta syntyy?

Onnistumisen arvioinnissa ei tarvita monimutkaista metriikkaa ja uusia tunnuslukuja, vaan kolmesta viiteen keskeistä asiakkuustavoitetta, joita seurataan pitkin matkaa. Monimediaisten tavoitteiden asettamisesta opitaan uutta koko ajan, yhdessä asiakkaiden muuttuvien tarpeiden ja käyttötottumusten kanssa.

Tänä syksynä minua on myös innostanut brittiläisen Channel4-kanavan kokemukset rekisteröinnistä 4oD-palvelussa. Vapaaehtoisen rekisteröinnin avulla on voitu mm. parantaa kiinnostavien ohjelmien löytymistä ja tarjota sisältöjä, joiden katseluaika on muutoin loppunut.  Rekisteröityneiden käyttäjien tuottaman datan avulla on paikallistettu myös. mitä sisältöjä tietyntyyppiset asiakkaat haluat nähdä mobiilisti ja mihin kellonaikaan. Kokemukset ovat olleet erittäin kannustavia.

Asiakkuustouhuissa innostavinta ovat kuitenkin ihmiset. Laadullisissa kehityshankkeissa erilaiset ihmiset pääsevät vaikuttamaan lopputulokseen ja palveluihin hyvin konkreettisesti. Innostavia ovat ihmiset, joiden tarinoita, toiveita ja kehitysideoita saa kuunnella, sekä ihmiset, jotka panevat toiveet toteutumaan.

Transmediainen asiakkuus

Lue myös - yle.fi:stä poimittua