Hyppää pääsisältöön

Soittolista lied-musiikin kuuntelun haasteisiin

yle.fi/klassisen Musiikkineuvola toimittaa soittolistoja mittatilaustyönä. Tähän mennessä sarjassa ovat ilmestyneet soittolistat Naisenergiaa lapsiperheen äidille, Minimalismia punkin ja rapin ystävälle, Seikkailua ja sellomusiikkia lomailevalle koululaiselle sekä Rytmikästä ja energistä musiikkia entiselle selloharrastajalle. Toivotko soittolistaa itsellesi? Tästä ohjeisiin.

Eeva Visala.Eeva Visala otti yhteyttä Musiikkineuvolaan toivoen saavansa opastusta lied-musiikin maailmaan. Haasteen otti vastaan Lappeenrannan laulukilpailujen 2013 miesten sarjan voittaja baritoni Aarne Pelkonen.

Lied on haaste laulumusiikin ystävälle Eeva Visalalle

Eeva Visala kuvaa itseään klassisen musiikin kuuntelijaksi, jolla ei ole minkäänlaista musiikkikoulutusta eikä musiikillista osaamista. "Mutta on kyky nauttia musiikista ja liikuttua joskus, kai tämän kehtaa myöntää, kyyneliin asti. Kuuntelen erityisen mielelläni laulumusiikkia, liediä ja oopperaa. Ooppera avautuu helpommin asiantuntemattomallekin, siinä musiikillinen informaatio välittyy niin monen aisitin kautta, mutta lied on haaste. Olen kiinnostunut sekä liedin historiallisesta kehityksestä että lyriikan ja musiikin suhteesta liedissä, noin alkajaisiksi."

Todella mukavaa, että Eeva kuuntelee liediä!

"Eevan toivomuksen huomioiden olen rakentanut listani liedin historiallisen kehityksen mukaan keskittyen kuitenkin keskeiseen saksalaiseen lied-kirjallisuuteen", toteaa Aarne Pelkonen. "Lyriikan ja musiikin suhde kulkee siinä kehityksessä koko ajan mukana."

Aluksi vähän teoriaa eli pari sanaa liedin historiasta

Lied on aiheena hyvin laaja. Yleensä sen ymmärretään käsittävän pitkän ajan kuluessa useille kielille ja yleensä laululle ja pianolle sävellettyä vokaalimusiikkia. Tarkastelen nyt vain saksalaisen liedin syntyä ja kehitystä, sillä silloin ollaan liedin ytimessä.

Johann Wolfgang von Goethe 79-vuotiaana.Liedin kehittymisessä tärkeä merkitys oli 1700-luvun jälkipuoliskon laulukouluilla (mm. ensimmäinen ja toinen Berliinin laulukoulu sekä Wienin laulukoulu). Kehityksen myötä liedistä tuli kansanomaisempaa ja musiikillisesti kehittyneempää. Pianon osuus muuttui säestävästä elementistä itsenäisemmäksi. 1700-luvun suuren runoilijan, Goethen mukaan liedin tuli olla yksinkertainen säkeistölaulu. Lied nähtiin usein runouden levikin kasvattajana.

Varhaisvaiheessa lied oli musiikkikirjoittaja H.G. Nägelin mukaan "yleisluontoista vailla erityisempää sanailmaisua" (1811). Toisessa "deklamatorisessa" suuntauksessa tätä oli yritetty korjata, minkä jälkeen kolmannessa vaiheessa musiikki "osallistuu keskusteluun" entistä enemmän. Tämä ei kuitenkaan riittänyt Nägelille, joka vuonna 1817 kaipasi neljättä laulutyyliä.

Liedin historia itsenäisenä taidelajina voidaan katsoa alkavan Franz Schubertista (1797-1828), joka edeltäjistään poiketen pyrki alusta lähtien säkeistöperiaatteen ylittämiseen. Schubertin käsissä lied muuntui kotimusiikista konserttilauluksi. E.T.A. Hoffman julisti 1814 osuvasti, että "tekstin ja musiikin täytyy juurtua yhteisestä perustasta, joka on ollut olemassa jo ennen tekstiä”. Näin säveltäjä on ikään kuin ”liedin runoilija”, joka perustaa sävellyksensä idealle, josta runokin on ammennettu. Samana vuonna Schubert oli säveltänyt mullistavat laulut Erlkönig ja Gretchen am Spinnrade. Uusi aikakausi sanan ja sävelen suhteessa oli alkanut.

Lisää liedin historiasta voi lukea vaikkapa Sibelius-Akatemian Muhi-tietokannasta, jossa on runsaasti Veijo Murtomäen kirjoittamia artikkeleita. Näitä on käytetty tässäkin tekstissä lähteenä.

Liedissä on tärkeää ymmärtää tekstit. Tähän on ainakin kaksi oivaa apuvälinettä, Sibelius-Akatemian verraton Laura-tietokanta sekä recmusic-tietokanta.

Sitten itse asiaan eli lista kuunneltavista lauluista

An die ferne Geliebte.Ludwig van Beethoven An die ferne Geliebte

Vaikka teos on läpisävelletty, sitä pidetään ensimmäisenä varsinaisena laulusarjana ja on siksi liedin historiassa merkittävä. Tarina ei kuitenkaan etene kronologisesti tai draamallisesti vaan pyörii saman teeman ympärillä. Beethoven ja Schubert tapasivat Wienissä ensimmäisen kerran 1822. Esittäjänä tämän hetken merkittävä lied-duo Christian Gerhaher ja Gerold Huber.

Carl Loewe: Edward.Carl Loewe Edward

Balladit ovat pitkiä kertovia runoelmia ja ne vaikuttivat liedin mittojen laajenemiseen ja emotionaalisen voiman kasvuun. Saksalainen balladikirjallisuus syntyi englantilaisten, skotlantilaisten ja skandinaavisten kansanballadien käännöksinä ja niiden inspiroimina. Yksi kuuluisimmista balladiteksteistä on Goethen Erlkönig, jonka kuuluisin sävellys lienee Schubertilta. Carl Loewe kirjoitti merkittävän määrän balladeja, joiden parhaimmistoa on nuorena sävelletty Edward op.1:1., jonka teksti on käännös skottilaisesta balladista. Sävellys jakaantuu kahteen osaan: ensimmäinen osa päättyy yllätykseen (isän surma); toisessa osassa äidin osuus pysyy miltei koko ajan samana pojan musiikin vaihtuessa tekstin mukaan. Tulkinta on nuoren Thomas Quasthoffin.

Gretchen am Spinnrade.Franz Schubert Gretchen am Spinnrade

Liedin kannalta merkittävä nuoren Schubertin keksintö Goethen Faustuksen tekstiin. Varioidun säkeistölaulun ja syklisen suunnitelman yhdistelmä. Schubert teki tekstiin ratkaisevia muutoksia. Pianon jatkuva rukin hyrräystä ja tunteen levottomuutta kuvaava kuviointi keskeytyy vain sanalla "Kuß" (suudelma). Barbara Bonney, sopraano, ja Geoffrey Parsons, piano.

Das Wandern.Franz Schubert Das Wandern laulusarjasta Die schöne Müllerin

Die schöne Müllerin on Schubertin merkittävimpiä sävellyksiä ja päättää hänen tuotannossaan romanttisen keskikauden. Wilhelm Müllerin teksti syntyi improvisoidun näytelmän pohjalta, ja Schubert teki siitä totisinta totta. Sarja antaa sijaa monitulkintaisuudelle mm. loppuratkaisun suhteen: tekeekö mylläri itsemurhan vai onko kyse sairaaseen ajatusmaailmaan käpertymisestä tai kasvutarinasta? Useimpia lauluja yhdistää puroa symboloiva liike piano-osuudessa. Avausnumero Das Wandern on säkeistömuotoinen (kuten yllättävän moni muukin tuon kauden laulu) ja oikea "saksalainen vaelluslaulu". Väistyvän polven lied-ikoni Helmut Deutsch toteuttaa ansiokkaasti eri säkeistöjen kuvaukset vaeltamisesta, veden liikkeestä sekä myllyn rattaista ja kivistä. Jonas Kaufmannissa on nuorekasta uhoa. Hyvän säveltäjän tunnusmerkkinä on, että säkeistölaulukin tarjoaa ainekset ilmeikkääseen tulkintaan.

Der Wegweiser.Franz Schubert Der Wegweiser laulusarjasta Winterreise

Schubertin tunnetuimpia teoksia – sekä samalla Schubertin ja ylipäätään laulukirjallisuuden järkyttävimpiä – teoksia. Der Wegweiser on sarjan riipaisevimpia lauluja. Siinä kuljetaan pakonomaisesti kohti kuolemaa - ja mikä pahinta, kuitenkaan kuolematta. Wilhelm Müller kuuluu ns. pieniin runoilijoihin, mutta tuskin kukaan muistaa sitä Winterreiseen tutustuttuaan. Schubert itse piti teoksen osia parhaimpinaan. Pianossa ei ole enää mitään säestävää, eikä koko sarjassa ole mitään ylimääräistä, vaan kaikki on yhtä, tarpeellista ja olennaista. Esittäjinä Christian Gerhaher ja Gerold Huber.

Der Doppelgänger.Franz Schubert Der Doppelgänger kokoelmasta Schwanengesang

Schwanengesang ei ole sarja vaan jälkeen jääneiden laulujen kokoelma. Kokoelman laulut romanttisen runouden suurmiehen Heinrich Heinen teksteihin ovat Schubertin viimeisiä sävellyksiä. Kauhumonologi Der Doppelgänger on mahdollisimman kauas perinteisestä liedistä etääntynyt, mihinkään lajiin kuulumaton laulu. Nuoren polven lied-tenorin, brittiläisen Ian Bostridgen tulkinnassa on viiltävyyttä ja raivoa. Pianossa maanmies, pianisti-kapellimestari-oopperajohtaja Antonio Pappano.

Hör' ich das Liedchen Klingen.Robert Schumann Hör’ ich das Liedchen klingen sarjasta Dichterliebe

Schumann oli todellinen romantikko ja hän sävelsi liedejä vuodesta 1840 alkaen mentyään naimisiin Clara Wieckin kanssa. Vuotta 1840, jolloin syntyi valtaosa Schumannin n. 280 laulusta, kutsutaan "lied-vuodeksi". Tuolloin syntyi myös mestariteos Dichterliebe op. 48., joka runot ovat Heinen Lyrisches Intermezzo -kokoelmasta. Vaikka Schumann ei Schubertin tapaan pitänyt laulusäveltämistä "suurena taiteena", häntä kiinnosti, miten laulu ja piano voivat jakaa saman tehtävän. Schumann käytti lauluihinsa merkittäviä runoilijoita ja syytti Schubertia huolimattomista runovalinnoista. Pianon merkitys kasvoi ja lauluissa on usein merkittäviä alku-, väli- ja loppusoittoja. Hyvä esimerkki on "Hör’ ich das Liedchen klingen", jonka alkusoitossa on löydettävissä laulumelodian ennakointia ja "klingen"-sanan (soida) kuvailua. Loppusoitossa taas vuotavat kyyneleet. Vanhan mestarin Fritz Wunderlichin legato on hunajainen.

Denn es geht dem Menschen.Johannes Brahms Denn es geht dem Menschen sarjasta Vier ernste Gesänge

Vaikka Brahms pystyi tunnetusti komplisoituun sävelajatteluun, hänen laulujaan leimaa koruton yksinkertaisuus. Ne ovat hyvinkin romanttisia, mutta harvoin rohkean impulsiivisia vaan pikemminkin pidättyväisiä, raskasmielisiä ja sisäänpäin kääntyneitä. Kuten hän itse totesi, hänen ihanteensa oli kansanlaulu. Brahmsin viimeisten vuosien suurteoksia on laulusarja Vier ernste Gesänge op. 121 Raamatun teksteihin. Sarja syntyi Clara Schumannin ja Brahmsin itsensä poismenoa odottaessa. Teksteissä ei ole uskonnollisesti julistavia kohtia, vaikka sarja päättyykin upeasti kuuluisaan Korinttilaiskirjeen "rakkauden ylistyslauluun". Ensimmäistä laulua leimaa vääjäämätön struktuuri ja väliosan "henkien taistelu". Esittäjänä Thomas Quasthoff.

Feuerreiter.Hugo Wolf Feuerreiter kokoelmasta Mörike-Lieder

Vaikka Wolf tunsi alemmuutta ollessaan vain "laulusäveltäjä", nykyään häntä arvostetaan saksalaisen liedin täydellistäjänä. Wolf tutki säveltämiään runoja hyvin tarkkaan ja asetti runoilijan säveltäjän yläpuolelle. Hän pyrki löytämään tekstin runollisen idean. Wolfin laulut ovatkin äärimmäisen tekstikeskeisiä, vaikka piano-osuus onkin usein hyvin rikasta ja jopa sinfonisen orkestraalista. Wolf halusi jatkaa Schubertin sekä Loewen balladien jäljissä. Runovalinnoissa Wolf oli konservatiivi ja suosi vanhemman polven tekstejä. Häntä puhutteli erityisesti mestarirunoilija Eduar Möriken monimuotoiset tekstit. 53 laulua käsittävä Mörike-Lieder onkin hyvä osoitus Möriken monipuolisesta runoudesta ja Wolfin lied-nerokkuudesta. Hurjatempoinen balladi Der Feuerreiter (Tuliratsastaja) on Loewen perintöä yhdistettynä Wagnerin johtoaihetekniikalla. Dietrich Fischer-Dieskau & Daniel Barenboim.

Verschwiegene Liebe.Hugo Wolf Verschwiegene Liebe kokoelmasta Gedichte von Eichendorff

Joseph von Eichendorff oli romanttisen kulkurihahmon sekä luonnon ja ihmisen välisen suhteen oivallinen kuvaaja. Hänen runojaan sävelsivät useat mestarit (mm. Schumann: Liederkreis op. 39). Wolfin Eichendorff-kokonaisuus sisältää yö- ja roolilauluja ja laulut ovat kokonaisuudessaan keveämpiä kuin muiden sarjojen laulut. Verschwiegene Liebe (Vaiennettu rakkaus) on helmi. Dietrich Fischer-Dieskau & Daniel Barenboim

Allerseelen.Richard Strauss Allerseelen

Strauss sävelsi yli 200 liediä, joista suurin osa syntyi hänen vaimolleen, sopraano Pauline de Ahnalle. Strauss palautti tekstin ja musiikin välisen suhteen Wolfin tekstipainotuksen jälkeen uudelleen musiikin puolelle. Hän mietti aina ensimmäisenä musiikkia ja vuodatti sen runoihin. Strauss tunnustikin: "Missä on musiikkia, sen pitää kantaa kaikkea; sen ei pidä tulla runouden jälkeen." Hän rakasti erityisesti korkeaa sopraanolaulua. Hyvin tunnettu mutta aina sykähdyttävä Allerseelen kuului Straussin ensimmäiseen laulukokoelmaan op.10. Soile Isokoski & Marita Viitasalo.

Komm! du schönes Fischermädchen.Encorena vielä Giacomo Meyerbeerin Komm! du schönes Fischermädchen

Heinrich Heinen tunnettu runo on totuttu kuulemaan Schubertin Schwanengesang-versiona. Tässä siis Giacomo Meyerbeerinin versio samasta tekstistä. Thomas Hampson & Geoffrey Parsons.


Klikkaa laulut soimaan!


Lied-kulttuurille vahvempi jalansija Suomessa

Aarne Pelkonen. KUVA Markku Ojala."Kilpailuvoitto Lappeenrannassa oli merkittävä askel urallani", Aarne Pelkonen kertoo. "Kuluneena vuonna olen saanut tehdä monia hienoja projekteja, pääosin liedin ja oratoriomusiikin parissa." Keväällä oli debyytti Helsingin barokkiorkesterin kanssa ja kesällä Urkuyö ja aaria -festivaalilla. Nyt tulossa on mm. Brahmsin Ein deutsches Requiem Jyväskylässä ja Mikkelissä, Rivien välissä –konsertti Musiikkitalossa, Händelin Messias Turussa ja debyytti Tapiola Sinfonietan kanssa joulukuussa. Lisäksi 18.10. oli keväällä julkaisemani Virsi-levyn julkaisukonsertti.

"Tällä hetkellä kuuluu siis oikein hyvää. Tulevaisuudesta en tiedä vielä muuta kuin että opinnot pitäisi saattaa loppuun, diplomi on helmikuussa, ja laulun parissa haluan työskennellä. Monenlaisia suunnitelmia ja haaveita on laulun ja erityisesti liedin suhteen, mutta niistä sitten lisää aikanaan… Suuri haaveeni on, että lied-kulttuuri saisi Suomessa vahvempaa jalansijaa. Sen eteen aion tehdä töitä!"

Julkaistu 21.10.2013

Kommentit