Hyppää pääsisältöön

Pelitalo Remedy Alan Waken seuraajasta: Tarina etenee korkealaatuisessa tv-sarjassa

Suomalaispelitalon seuraava iso peli Quantum Break leikittelee ajalla ja uudenlaisella kerrontatavalla, jossa tv-sarja etenee pelin mukaan.

Quantum Break // Kuva: Remedy Entertainment

YleX Aamussa vieraillut Remedy Entertainment -pelitalon toimitusjohtaja Matias Myllyrinne kertoo, että tulevassa Quantum Break -pelissä tarina etenee tv-sarjassa. Se eroaa Myllyrinteen mukaan oleellisesti tarinankerronnasta, jota peleissä on totuttu näkemään.

- No tässä on se huomattava ero, että pelaaja on kontrollissa. Tarinankerrontaa viedään korkealaatuisen tv-sarjan kanssa eteenpäin.

Kontrollilla Myllyrinne tarkoittaa esimerkiksi pääpahiksen kykyä valita mieleistensä tulevaisuusvaihtoehtojen välillä. Peli on episodimainen eli jaksomainen.

- Jokaisen episodin lopussa meidän pääpahiksella, Paul Serenellä, on voima nähdä kaksi eri tulevaisuutta. Sitä hahmoa pelaamalla voi vaikuttaa myös siihen, miten käy tv-sarjassa.

Remedyn toimitusjohtaja hehkuttaa uutta tapaa yhdistellä peliä tv-sarjaan. Uudessa yhdistyy aiemmin Max Paynessä ja Alan Wakessa käytetyt hyvät ja hyväksi havaitut ominaisuudet. Myllyrinne käyttää sanoja, kuten todella makea elokuvallinen toimintapeli ja vahva tarinan kerronta.

Aika ja fysiikka ovat kaiken keskiössä. Tavallisen ammuskelun ja vihollisen luotien väistelyn lisäksi pelissä on siis taso, jolla pelaaja leikittelee ajan kanssa. Myllyrinne puhuu ajan rikki menemisestä.

- Se pysähtyy, kelautuu taaksepäin tai menee eteenpäin. Nää on sellaisia isoja backdroppeja, joilla me saadaan toimintaa, räiskettä ja räimettä. Heitetään vaikka laiva sillan läpi tai ajetaan junalla jostain seinästä sisään. Me pystytään mallintamaan fyysisesti ihan kaikki yksityiskohdat. Se tarkoittaa sitä, että teräs taipuu, asfaltti särkyy ja pölyä on ilmassa.

Pelitalon johtaja hehkuttaa, että kaikki yksityiskohdat on mallinnettu huipputarkasti.

Quantum Break julkaistaan Xbox One -pelikonsolille.

Lähteet: YleX Aamu