
Työväentalon salissa vietetään häitä, ja viihdykkeeksi on palkattu orkesteri soittamaan covereita. Joskus taannoin yhtyeellä oli hetkensä ja hittinsä. Nyt se on unohtunut mitättömille pikkulavoille. Todellisuus on kännisiä morsiamia, jaffaa ja kylmennyttä karjalanpaistia. Näyttämölle on lavastettu työväentalon takahuone. Kaikki me osaamme kuvitella sellaisen: paikan, jossa aika on pysähtynyt. Orkesterin muusikot ovat hekin menneisyyttä, yhtä kulahtaneita kuin ympäröivä takahuone. Unelma loistosta, maineesta ja omasta musiikista elää silti.
KOM-teatterin komedia on nimeltään Orkesteri - The Everlast. Lokakuussa kantaesitetty teksti on Okko Leon käsialaa, ohjauksesta vastaa Janne Reinikainen. Pitkään aikaan en ole nauranut niin paljon kuin tämän orkesterin pöhköilyä katsoessani.
Komedian kirjoittamisen sanotaan olevan vaikeinta kaikesta kirjoittamisesta. KOM-teatterissa tässä on onnistuttu. Kirjailija on säveltänyt koomisen biisin, ja ohjaaja Reinikainen näyttelijöineen nappaa rytmistä kiinni: he osaavat liioitella, kiihdyttää, harhauttaa, pidättää, päästää irti. Yleisö säestää ja kiittää jatkuvilla naurunremakoilla.
Orkesterin jäsenet muodostavat kärjistettyjen tyyppien gallerian. Janne Reinikainen näyttelee bändin liideriä ja laulajaa, juopahtavaa entistä hurmuria, joka tuhlaa toisten keikkapalkat ja venkoilee irti velvoitteistaan. Juho Milonoff on tyhmä ja tosikko basisti. Milonoff heittäytyy pitkäpiimäisiä juttuja ja äärimmäistä nuukailua harrastavan hahmonsa nahkoihin nautiskellen. Samuli Niittymäki tekee riemukkaan roolityön kivikasvoisena, nariseva-äänisenä juniorina, joka yrittää pitää puolensa toisten kyykytystä vastaan. Pekka Valkeejärvi on orkesterin seniori ja zen-ase-filosofi, ammattimies, joka ei osaa soittaa. Jani Rapo nuokkuu näyttämöllä bändin viidentenä jäsenenä, joka ei sano mitään. Se on aika hauskaa.
Ajoitus pelaa näytelmässä kaikin puolin. Juuri kun äijien sanailu on vaarassa alkaa polkea paikoillaan, takahuoneeseen täräyttää sisään idolstähti Simone. Laura Malmivaaran hittilaulaja on ylimielisyydessään ehkä vähän kolea, mutta hän tuo näyttämölle mukanaan uutta jännitettä ja lisää järjettömiä käänteitä.
Olavi Uusivirta on säveltänyt ja sanoittanut orkesterin ainoa hitin, ”Lentoon lähdit”. Video löytyy Youtubesta: katsoin sen etukäteen ja olin kohtalaisen hämmentynyt. Esityksessä biisin huumori avautuu, eikä naurusta ole tulla loppua Laula Malmivaaran tulkitessa makkaramainokseenkin yltänyttä laulua rakkaan traagisesta kuolemasta sekä tyhjenneestä pillimehusta.
”Tämähän oli oikeesti kiva”, totesi hymyilevä nainen ystävälleen kavutessaan ylös katsomon kapeita portaita. Niin oli!
KOM-teatteri: Orkesteri. The Everlast. Teksti Okko Leo. Ohjaus Janne Reinikainen, lavastus Markku Pätilä, valot Kari Vehkonen, ääni Jani Rapo, puvut Niina Pasanen, maskeeraus Leila Mäkynen. Rooleissa Laura Malmivaara, Juho Milonoff, Samuli Niittymäki, Janne Reinikainen, Pekka Valkeejärvi sekä Jani Rapo.
Penkkitaiteilija
- Raha tunkeutuu ihmismieleen ja ihmissuhteisiin – Milja Sarkolan näytelmä Pääomani kuvaa etuoikeutettujen häpeää
- Tanssiva, tyttömäisellä äänellä puhuva poika räjähtävien traktoreiden maassa - Full Pull, Woyzeck! Teatteri Jurkassa
- Musiikkiteatteria paratiisin ja tuonelan porteilta – Teatteri Telakan Jussi & Jussi kertoo ilotellen homofobian julmasta historiasta
- Erään eron anatomia – Kansallisteatterin Rakkauden päätös purkaa rakkauden osiin
- Everstinna on voimallinen tarina vihasta ja rakkaudesta – Heidi Herala loistaa Helsingin kaupunginteatterin näyttämöllä