Hyppää pääsisältöön

Näin Nokia tuhoutui, osa II: käsikirjoitus

Suomen teollisuuden suurin menestystarina päättyy tiistaina. Silloin Nokian yhtiökokous päättää yhtiön matkapuhelinryhmän myynnistä yhdysvaltalaiselle Microsoftille.


Nokia oli parhaimmassa vedossaan reilusti yli sadan tuhannen työntekijän yritys, jonka osuus kaikesta tavaroiden ja palvelusten tuotannosta Suomessa oli peräti neljä prosenttia. Jokaisesta sadasta koko maailmassa myydystä matkapuhelimesta 41 oli Nokian valmistamia. Muutamassa vuodessa yhtiö romahti maailman johtavasta yrityksestä kriisifirmaksi. Mitä Nokiassa oikein tapahtui?



MOT-tunnus



Nokian kriisi on rokottanut myös yhtiön osakkeenomistajia, joista suuri osa on ollut tavallisia suomalaisia. Nokian osakekurssi oli alimmillaan viime kesänä, jolloin osakkeet maksoivat kolmisen prosenttia kaikkien aikojen huippukurssista. Puhelinryhmän myyntipäätöksen jälkeen Nokian kurssi on vironnut hieman.



Timo Rothovius:

". . . tuskin nyt kukaan on silleen tehnyt, että on pistänyt kaikki rahansa just silloin huipulla ja nyt sitten myynyt, mutta niin kuin rahallisesti isoja menetyksiä varmasti on sillä tavalla, että monella on ollut silloin kymmenen vuotta sitten iso Nokia-salkku, joka nyt sitten on sulanut."

MOT:

"Millaisia muutoksia Nokian omistuspohjassa on tapahtunut viime vuosien aikana?"



Timo Rothovius:

"No se on nyt tän kriisin aikana, niin kuin oikeastaan kaikissa suomalaisissa osakkeissa niin on tapahtunut sillä tavalla, että ulkomaalaiset on myynyt ja suomalaiset on ostanut että se näkyy Nokiassakin aika selkeesti, että sille on tullut hirveesti suomalaisia piensijoittajia omistajiksi. Ja sitten amerikkalaiset isot instituutiot on myynyt."



Helsinkiläinen eläkeläinen Ritva Siipi on yksi Nokian lukemattomista pienosakkaista.



Ritva Siipi:

"No minä ostin ensimmäiset Nokia-osakkeet joskus 70-luvun alkupuolella, kun minulle oli avioeron jälkeen jäänyt vähän rahaa niin kuin tuota sen verran, että mä saatoin sijoittaa niitä johonkin sitten . . . Se oli sellainen sijoituskohde, jota minä ajattelin, että joka minun mielestäni pitäisi niin kuin tämän kurssinsa."



Näin Nokia tuhoutui, osa II

Nokia oli pitkään maailman suurin ja kaunein matkapuhelinten valmistaja. Sitten yhtiö alkoi yhtäkkiä hävitä kilpailijoilleen. Viime vuoden keväällä päätimme selvittää, mistä Nokian vaikeudet juontuvat. Tämän ohjelman haastattelut ja analyytikkokysely tehtiin tuolloin esitettyä ohjelmaa varten.



Timo Rothovius:

"Pahin virhe? . . . Ehkä se on . . . melkein sanoisin että ylimielisyys, mistä ne itsekin varotteli silloin, kun ne oli huipulla, että se on yksi vaara mihin voidaan sortua että ylimielisyys, ja mä luulen että siihen ne sortu. Esimerkiksi silloin, kun Apple toi oman puhelimensa markkinoille, niin sitä vähäteltiin että ei tosta ole mihinkään, että hyvä vaan että tulee lisää kilpailijoitakin, että se auttaa meitäkin."



Nokian älypuhelinten suunnittelujohtaja Kevin Shields Nokian omalla videolla:

”. . . yllätämme Lumian käyttäjät joka käänteessä. It looks AWESOME!"


Nokia luopui omista käyttöjärjestelmistään ja siirsi kehittyneet älypuhelimet toimimaan Microsoftin Windows-ohjelmiston päällä. Ensimmäiset uudet Lumia-puhelimet pettivät kuitenkin odotukset.


Timo Rothovius:

"He ei ollenkaan ymmärtänyt, että se voi kääntyä näin radikaalisti kuin se on nyt kääntynyt. Että siinä olis pitänyt kääriä hihat ja ryhtyä oikeesti töihin, mitä ne ei tehnyt. He luotti siihen, että kun he on olleet aikaisemminkin niin ylivoimaisia, niin se jatkuu samanlaisena tästä eteenpäin."



Nokia on kansainvälisesti tunnetuin suomalaisyritys. Sitä seuraa suuri joukko finanssiyritysten ja tutkimusyhtiöiden analyytikoita. He tutkivat sijoittajien puolesta Nokian ja markkinoiden tilannetta ja tulevaisuutta mahdollisimman tarkasti.



Teimme Nokiaa seuraavien analyytikoiden keskuudessa kyselytutkimuksen. Tavoitimme 37 analyytikkoa – 21 heistä osallistui sähköpostitse tehtyyn kymmenkohtaiseen selvitykseen.



Kun analyytikoiden vastauksia alkoi saapua toimitukseen, yllätyimme. Vastausten perusteella Nokia on todella pahassa jamassa, eikä se tule enää koskaan nousemaan puhelinmarkkinoiden ykköseksi.



1) ”Nokia on oman menestyksensä uhri. Yhtiö oli (aiemmin) selvästi perinteisiä kilpailijoitaan vahvempi, ja siitä tuli ylimielinen ja hölmö.

”

Kysyimme analyytikoilta muun muassa, miten hyvät mahdollisuudet Nokialla on nousta takaisin rahakkaiden älypuhelinmarkkinoiden ykköseksi. Yksikään analyytikko ei pidä mahdollisuuksia erittäin hyvinä. Kaksikymmentä prosenttia pitää mahdollisuuksia hyvinä ja 35 prosenttia kohtuullisina. Lähes puolet analyytikoista on sitä mieltä, että Nokialla ei ole mitään mahdollisuuksia nousta uudelleen markkinaykköseksi.



Timo Rothovius:

". . . ei varmaan kukaan enää odota, että siitä tulisi markkinajohtaja älypuhelimissa, että kyllä se on nyt tästä eteenpäin mä uskon kolmen kimppaan, että siellä on Android, Apple ja sitten Windows Phone. Ja niin kuin aikaisemmin sanoin, että jos Nokia pääsee 20 prosenttiin markkinaosuudessa älypuhelimissa, niin se on mun mielestä todella hyvä saavutus, todella hyvä . . . Ei siitä tule semmoista markkinajohtajaa kuin se oli viis vuotta sitten, se on käytännössä mahdotonta."


Entinen nokialainen Tomi Ahonen toimii Hongkongissa matkapuhelinalan konsulttina ja kirjailijana. Tunnettu yhdysvaltalainen talouslehti Forbes valitsi viime vuonna Ahosen maailman vaikutusvaltaisimmaksi mobiilialan asiantuntijaksi.


Tomi Ahonen:

"Nokialla ei mielestäni ole lähitulevaisuudessa mitään mahdollisuutta päästä ykköseksi, pysäyttämään tämän myynnin laskun, että viime aikojen laskusuunta pitäisi pystyä tasoittamaan ehkä saada pieneen kasvuun, mutta Nokialla laitevalmistaja mielestäni ei ole mitään mahdollisuuksia älypuhelimissa ykköseksi, ei edes kakkoseksi."



MOT:n selvityksen tulokset olivat niin kurjat, että päätimme lähteä kasvotusten kysymään analyytikoilta apua niiden tulkintaan.



Nokiaa seuraavat analyytikot työskentelevät etenkin Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa. Vaikka viime vuosien finanssikaaos on rokottanut Britannian pääkaupunkia, se on edelleen Euroopan tärkein rahoitusalan yritysten keskus. Lähdimme siis Lontooseen.



Neil Mawston toimii johtajana ja analyytikkona Strategy Analytics -konsulttiyrityksessä. Tapaamme hänet Lontoon finanssialueella Cityssä. Tapaamispaikkana on Counting House, joka 1800-luvulla rakennettiin pankiksi. Nyttemmin se toimii pubina.



MOT:

"Fourty five per cent of analysts say Nokia will not reach the number one position in smartphones again. How would you comment on this?"


(45 prosenttia analyytikoista katsoo, ettei Nokia pääse enää takaisin älypuhelinvalmistajien ykköseksi. Miten kommentoitte tätä?)

Neil Mawston:

"I think it's going to be very difficult for Nokia to return to the number one spot. History shows typically that if you fall from from number one to the number three position as Nokia currently is, then it is very difficult to return back to that number one position. So I think the chances are slim, but it can be done, this market moves very fast and can change very suddenly."
(Nokian on hyvin vaikea palata ykköseksi. Historia osoittaa, että jos putoaa ykkösestä kolmoseksi kuten Nokia, on sangen vaikea palata johtoasemaan. Mahdollisuudet ovat vähissä, muttei se mahdotonta ole, -
koska nämä markkinat voivat muuttua hyvinkin äkkinäisesti.)



Canalys-konsulttiyhtiön analyytikko Tim Shepherd on synkempi.



Tim Shepherd:

". . . to re-establish its dominance in this market I think is something is what we're definitely not gonna see, and the positions that Samsung are in, with their huge marketing budgets they're putting to their products, with Apple in the market here as well, with clearly a very savvy marketing approach and a strong product attributes, as well as some of the Chinese vendors, the strength of Huawei and ZTE, this is a really competitive space, and the idea that from Nokia's current position that they can re-establish the foothold, the dominance of the market they once had, I think is highly unlikely."


(On sula mahdottomuus, että Nokia palaisi valta-asemaan, kun Samsungilla on tuotteilleen valtavat markkinointibudjetit, ja Applellä taitava markkinointilinja ja vahvat tuotteet. Lisäksi kiinalaiset Huawei ja ZTF ovat voimakkaina mukana. Alalla on niin paljon kilpailua, että Nokian mahdollisuudet palata johtavaan markkina-asemaan ovat erittäin vähäiset.)

Nokia on kärsinyt etenkin Applen takia. Apple on noussut hiljattain kuolleen perustajansa Steve Jobsin voimin erittäin tehokkaaksi markkinoijaksi. Hyvän tuotemielikuvan ansiosta Apple pystyy myymään iPhone-puhelimia roimilla katteilla. Applen osuus markkinoista ja alan voitoista on noussut samaa tahtia kuin Nokian asema on murentunut.



Grafiikka:
2) "Nokia on menettänyt vuodessa valtavasti asemiaan myynnissä ja tuotemielikuvissa. Se pystyy kilpailemaan, mutta todennäköisesti siitä ei koskaan enää tule markkinaykköstä."



3) "Applen johto on jo liian suuri, ja Googlen johto on myös tavoittamaton."



Nokian viime aikojen tärkeimmät päätökset ovat koskeneet puhelinten käyttöjärjestelmiä. Käyttöjärjestelmä on kehittyneen älypuhelimen toimintaa ohjaava perusohjelmisto, ja se määrää, miten puhelin toimii ja miten edistyneitä ominaisuuksia siinä on. Internetiin kytkeytyvät älypuhelimet ovat nopeasti vallanneet suuren osan markkinoista.



Nokia päätti reilut kaksi vuosi sitten hylätä älypuhelimissa omat käyttöjärjestelmänsä Symbianin ja Meegon ja siirtyä käyttämään Microsoftin Windows-ohjelmistoa.



Jorma Ollila A-plussassa 16.2.2011:

"Kyllä näitä meidän kosijoita oli muitakin. Tämä oli erittäin hyvä tilanne Nokian kannalta, koska kiinnostavia yhteistyökumppaneita oli meidän oven takana kolkuttamassa viimeisen kuuden kuukauden aikana, ja me olimme se, joka pääsimme katsomaan, et mistä me saamme hyvän sopimuksen, ja Microsoft oli se, joka tarjosi erittäin hyvän vaihtoehdon."



MOT:n selvityksessä valtaosa Nokiaa seuraavista analyytikoista on sitä mieltä, että yhtiön olisi pitänyt luopua omista käyttöjärjestelmistään jo aiemmin. Kaksi kolmesta katsoo, että Nokia toimi myöhässä. Vain viidennes analyytikoista pitää aikataulua oikeana.



Grafiikka

4) "Symbianin säilyttäminen johtui Nokian ylpeydestä, ja ylpeys tappoi Nokian."


5) "Historia osoittaa, että Symbian oli perustavalla tavalla 'rikki', eikä se pystynyt kilpailemaan Applen ja Androidin kaltaisten uusien käyttöjärjestelmien kanssa. Symbianin alamäki oli jatkunut jo vuosia, mutta Nokian johto ei ollut valmis tunnustamaan sen puutteita."



Tim Shepherd:

". . . what was wrong with Symbian as a platform, was partly that it just wasn't progressing, it wasn't moving on fast enough, the user interface was kind of old and tired and it hadn't been updated with sufficient speed and swiftness."
(Symbianin ongelma käyttöjärjestelmänä oli osin siinä, että se ei kehittynyt tarpeeksi nopeasti. Käyttöliittymä oli kulahtanut. Siihen ei tullut päivityksiä tarpeeksi ripeään tahtiin.)



Opiskelijapolitiikassa ja yhdysvaltalaisessa Citibankissa toiminut Jorma Ollila tuli Nokiaan vuonna 1985 johtamaan yhtiön ulkomaantoimintoja. Seitsemässä vuodessa Ollila nousi Suomen tärkeimmän yrityksen toimitusjohtajaksi. Hän oli 41-vuotias.



Ollila tv-uutisille 5.11.1972:

”Niin sanoisin, että tänä vuonna tämä taistelu oli erityisen kova, viime ja toissa vuonnahan ratkaisuun päädyttiin sentään melkoisen nopeasti ja suhteellisen selkeässä yhteisymmärryksessä.”



Pyysimme analyytikoita arvioimaan Ollilan menestystä niiltä kolmeltatoista vuodelta, kun Ollila on toiminut Nokian hallituksen puheenjohtajana eli ylimpänä vallankäyttäjänä. Yksikään kahdestakymmenestäyhdestä analyytikosta ei anna Ollillalle erinomaista arvosanaa. Viisitoista prosenttia analyytikoista katsoo, että Ollila ylitti odotukset. Neljäkymmentäviisi prosenttia pitää Ollilan työtä kelvollisena ja kolmekymmentä prosenttia heikkona. Kymmenen prosenttia pitää Ollilan työnjälkeä luokattomana.



Grafiikka

6) "Hänellä ei ole paljonkaan uskottavuutta Nokiaa koskevissa asioissa, koska hän oli itse pudotuksen arkkitehti."


7) "Jorma oli yhtä ylimielinen ja tietämätön kuin luomansa yrityskin."



Tim Shepherd:

"Well now, I think, clearly we, see if we take Jorma Ollila's tenure… in total, it's been a very turbulent time and the end result has been a Nokia that significantly dropped in terms of its performance and the state of the company from where it was at it's height a few years back."


(Jos tarkastelemme Ollilan johtokautta kokonaisuudessaan, sehän on ollut aikamoista myllerrystä. Lopputuloksena Nokian suorituskyky on romahtanut parissa vuodessa.)

Neil Mawston:

"These ratings look about in line with expectations. Jorma Ollila had a very good reputation the time when he was in charge, but after the event, then the analysis of his performance has changed a little bit."


(Nämä tulokset näyttävät vastaavan odotuksia. Toimitusjohtaja-aikanaan Jorma Ollilalla oli hyvä maine. Nyt hänen suoritusarvionsa meni uusiksi.)

MOT:n selvitykseen osallistuneet analyytikot laittavat Nokian vaikeudet pitkälti Jorma Ollilan syyksi.



Grafiikka

8) "Nokia koki katastrofaalisen romahduksen Ollilan vahtivuorolla."


9) "Säilyttääkseen valtansa Ollila piti alapuolellaan jakautunutta johtajistoa. Samalla kun karismaattiset johtajat veivät kilpailijoita eteenpäin, Nokia upposi heikon ja konsensusta rakentaneen johdon alla."


10) "Hän nimitti johtajiksi henkilöitä, jotka olivat mestareita mielistelemään häntä."



Analyytikoiden mukaan Nokian ylin johto ei ajoissa tajunnut, miten perusteellisesti Googlen ja Applen tulo muutti puhelinmarkkinat. Siinä missä Nokian kannattavuus on luhistunut, Applen osuus alan yhteenlasketusta voitosta on noussut dramaattisesti.



Tim Shepherd:

"What we saw from there was Apple bring a paradigm shifting product onto the market, Android following on shortly afterwards and really just Nokia burying its head in the sand."


(Sitten kävi niin, että Apple toi markkinoille mullistavan tuotteen, ja Android seurasi heti perässä. Nokia taas pani pään pensaaseen.)

Neil Mawston:

"I think there was an element of overconfidence and an element of excessive pride. Nokia had become the world's largest mobile company and it was extremely successful, and that persuaded them that they were invincible. Then Apple and Google came along and changed the situation and that pride has taken a bit of a knock."


(Mukana taisi tosiaan olla itseriittoisuutta ja ylpistymistä. Nokiasta oli tullut maailman suurin kännykkävalmistaja. Valtava menestys sai Nokian luulemaan itseään voittamattomaksi. Kun Apple ja Google tulivat mukaan kuvioon, kaikki muuttui, ja Nokian ylpeys kärsi kolauksen.)

Tim Shepherd:

"Well, what I think happened really was, there was a degree of complacency that built up, there was a degree of overconfidence in what Nokia was able to achieve . . . There wasn't enough strategic direction and enough acknowledgment and acceptance of the changing market dynamics, and just an overconfidence in that kind of the staying the course strategy was going to work and pull through."

(Taisi käydä niin, että omahyväisyys kasvoi ja Nokia oli luotti liikaa omiin kykyihinsä.Strateginen suunta oli epäselvä, eikä markkina-asetelmien muutoksia otettu tarpeeksi huomioon. Yhtiö luotti liikaa siihen, että kun jatkaa samaan malliin, kaikki sujuu lopulta hyvin.)

Nokian hallitus havahtui yhtiön tilanteen heikentymiseen kolme vuotta sitten. Toimitusjohtajaksi Jorma Ollilan jälkeen nimitetty Olli-Pekka Kallasvuo sai potkut, ja hänen tilalleen valittiin kanadalainen Stephen Elop.



Neil Mawston:

“At the moment Mr. Elop looks like a reasonably good choice. He's very confident, he's made some very strong and firm decisions. Only time will tell whether those decisions are proving fruitful.”


(Toistaiseksi Elop näyttää kelvolta valinnalta. Hän on itsevarma mies, joka on tehnyt voimakkaita ratkaisuja. Aika näyttää, ovatko ratkaisut oikeita.)

Muutama kuukausi sen jälkeen, kun Elop oli nimitetty toimitusjohtajaksi, hän teki ällistyttävän liikkeen. Elopin laatimassa muistiossa Nokian tilannetta verrattiin palavalla öljynporauslautalla seisovaan mieheen. Mies pelastui hyppäämällä jääkylmään veteen. Elop kirjoitti, että Nokian olisi tehtävä samoin: jätettävä palava lautta eli omat käyttöjärjestelmät ja hypättävä veteen säilyttääkseen henkensä. Muistio vuodettiin medialle.



Neil Mawston:

"I thought it was a little bit extreme, it was overstating things a little bit, but I think he wanted to get the message across. Mr. Elop wanted to state the seriousness of the situation and it certainly achieved that."


(Minusta Elopin viesti oli vähän yliampuva, mutta hän kai halusi vain saada viestin perille. Elop halusi ilmaista tilanteen vakavuuden ja onnistuikin siinä.)

Grafiikka

11) "Ratkaisu ja ajoitus olivat oikeita. Nykyinen toimitusjohtaja Elop vain hoiti asian ilmoittamisen täysin väärin ja omilla puheillaan käytännössä tappoi Symbian-pohjaisten puhelimien mahdollisuudet. Syntyi jo legendaarinen 'Elop-ilmiö': haukkumalla oman tuotteensa vanhanaikaiseksi ja huonoksi Elop vauhditti Nokian älypuhelimien markkinaosuuden romahduksen ennätysnopeaksi."

Tim Shepherd:

"It was clearly a surprise to hear that a CEO of a major company was allowing a note like that to get out into the wider industry… well I mean I think it, what's interesting about it is that it's an acknowledgement that hadn't been made by Nokia before, there were some serious issues. It was a real recognition that Apple and Google and other vendors in the market that Nokia had dominated, had really changed the game and the market had shifted and Nokia had buried it's head in the sand to some extent, and not made the strategic changes that were necessary."


(Oli yllättävää, että suuryhtiön toimitusjohtaja salli sen, että tuollainen viesti pääsi vuotamaan ulos talosta. Mielenkiintoista kyllä, se oli ensimmäinen kerta, kun Nokia tunnusti vakavat ongelmat. Silloin tunnustettiin, että Apple, Google ja muutolivat mullistaneet ne markkinat, joita Nokia oli pitkään hallinnut, ja juuri Nokia pani pään pensaaseen eikä ryhtynyt tarvittaviin muutoksiin.)

Pari päivää muistion vuodon jälkeen Elop julkisti liiton Microsoftin kanssa. Sattumaa vai ei, mutta Microsoft oli se samainen yritys, josta Nokia oli löytänyt Elopin toimitusjohtajaksi vain viisi kuukautta aiemmin.



Grafiikka

12) "Elop teki tämän kammottavan virheen, koska hän tuli Microsoftista, joka on lähes monopoli. Siellä hän johti Microsoftin kaikkein monopolimaisinta yksikköä eli Office-ryhmää.”


Arvostetun englantilaisen Financial Times -lehden toimittaja Andrew Hill pääsi kaksi vuotta sitten seuraamaan läheltä Nokian korkeinta johtoa. Hill on erikoistunut johtajuutta käsittelevien juttujen kirjoittamiseen.

MOT:
"What did you learn when you wrote the Inside Nokia articles?"


(Mitä saitte selville, kun kirjoititte artikkelit Nokiasta?)

Andrew Hill:

"Well, one thing that was very clear was since that not so much anger I didn´t find many people who were really angry exept frankly in in those areas that were about to be closed down or about to get a death sentence passed on some of them the developers were obviously angry but mostly I got this sense of sort of sadness that a company that was very strong at the beginning of the last decade had somehow missed the smart phone opportunity and had not reacted fast enough when they saw that the Apple iPhone was was a game changer."


(Minulle selvisi, ettei yhtiössä ollut paljon varsinaisesti vihaisia ihmisiä, paitsi niissä yksiköissä, jotka uhattiin sulkea tai unohtaa ikihyviksi. Jotkut ohjelmistokehittäjät olivat toki vihaisia, mutta päällimmäiseksi minulle jäi mielikuva surusta.Väkeä suretti, että yhtiö, joka oli niin menestynyt 2000-luvulla, menetti älypuhelintilaisuuden.Nokia ei reagoinut tarpeeksi nopeasti, kun Applen iPhone paljastui käänteentekeväksi.)

"(Well,) you don´t know whether Apple would always be be the category leader but but the feeling I got visiting Finland and talking to varies of the Nokia people last year was: we had it in the company we had the ability in the company if we had been properly directed to meet this challenge."


(Ei voi tietää, pysyykö Apple aina tämän sektorin johtajana, mutta keskusteluistani Nokian väen kanssa minulle jäi sellainen tunne, että he uskoivat yhtiönsä osaamiseen mutta eivät saaneet johdon tukea
vastatakseen haasteeseen.)

"There was a very strong realisation that too much bureaucracy had been put in to the system and this happens at big companies which are successful. There were too many committees, there was a lack of accountability, accountability was the word that I heard a lot from everybody I spoke to last year."
(Oli käynyt varsin selväksi, että järjestelmästä oli tullut liian byrokraattinen, niin kuin menestyville suuryhtiöille tahtoo käydä. Komiteoita oli liikaa, eikä vastuuta kannettu.Vastuusta puhuivat paljon kaikki ne,
joiden kanssa Suomessa keskustelin.)



"The risk in appointing him I think that potentionally people felt that he was too close to Microsoft where he had come from and that would obviously feed in to the decision that was taken to form the lines with Microsoft. But I think in general actually if you are thinking to get somebody in at that point given the critical situation Nokia faced, it needed to be an outsider and Stephen Elop seems to me a strong outsider put to obiously a difficult situation."


(Elopin nimityksen riski oli siinä, että ihmisiä epäilytti se, että hän tuntui olevan sidoksissa entiseen työpaikkaansa Microsoftiin. Sen pelättiin vaikuttavan päätökseen aloittaa yhteistyö Microsoftin kanssa. Mutta kun vaikeassa tilanteessa Nokiaan piti ylipäätään löytää joku, sen piti olla ulkopuolinen.Elop oli varteenotettava ulkopuolinen joka joutui vaikeaan tilanteeseen.)

MOT:
"Onko oikein arvioida, että Stephen Elop kaappasi vallan Nokiassa?"



Tomi Ahonen:

"Mielestäni kyllä . . . Moni näistä päätöksistä tuntuu olevan Nokian edun vastaisia, mutta jokainen Elopin päätöksistä on Microsoftin edun mukainen. Tässä mielessä toimitusjohtaja Elop on toiminut toimitusjohtajavakanssinsa vastaisesti eli Nokian omien etujen vastaisesti."



Neil Mawston:

"I think it was a combination of internal and external issues. So internally Nokia failed to address the American market as strongly as it should've done, and externally Apple and Android pushed down the cost of devices and improved the quality of devices with touch screen devices for example, and that had a big impact on Nokia's performance."


(Syyt olivat varmasti sekä sisäisiä että ulkoisia. Sisäisesti Nokia ei ollut kyllin vahva Yhdysvaltain markkinoilla, ja ulkoisesti Apple ja Android painoivat laitehinnat alas ja paransivat esimerkiksi kosketusnäyttölaitteiden laatua. Se vaikutti raskaasti Nokian suorituskykyyn.)

Andrew Hill:

"I think it is very difficult to pin on one person the decline of Nokia because the very things the very seeds that made Nokia great ten years ago might also have been contributing to the complacency that led it to loose it´s way . . . I´m reluctant to put one name in the frame because I think when you have a company that large and that successful a lot of people end up being responsible for strategy good and bad."
(Nokian rappiosta on hyvin vaikea syyttää yhtä ainoaa ihmistä. Se mikä 10 vuotta sitten teki Nokiasta mahtavan saattoi pönkittää sitä omahyväisyyttä, joka vei Nokian tuuliajolle.En halua mainita yhtä ainoaa nimeä, koska niin isossa ja menestyneessä yhtiössä moni eri ihminen on vastuussa hyvistä ja huonoista strategioista.)



Tim Shepherd:

"Eh, well, I think it's an answer that has a couple different attributes to it. On the one hand it was Apple and it was Google coming into the market. But that didn't need to destroy Nokia . . . Effectively it was Nokia's leadership, failing to recognize the market dynamic was shifting, failing to address the problems within Nokia."


(Syyt olivat moninaisia. Yhtäältä syynä oli Applen ja Googlen tulo markkinoille, vaikkei se automaattisesti johtanut Nokian tuhoon. Nokian johto ei huomannut markkina-asetelman muutosta eikä tarttunut Nokian sisäisiin ongelmiin.)

MOT:

"Kuka tuhosi Nokian?"



Tomi Ahonen:

”Mielestäni se oli toimitusjohtaja Elop.”



MOT:

"Mikä on Jorma Ollilan vastuu?"



Tomi Ahonen:

"Hän katsoi sen tapahtuvan eikä puuttunut asiaan."



Nokian tilanne näytti pahalta jo keväällä 2012, kun edellä näytetyt haastattelut tehtiin. Pahempaa oli kuitenkin edessä. Nokia ei saanut millään kaupaksi älypuhelimiaan tai halvempia mallejaan, ja sen markkinaosuudet rapautuivat edelleen.

Tänä syksynä Nokia sitten ilmoitti, että se keskittyy matkapuhelinverkkoihin ja myy matkapuhelintuotantonsa Microsoftille reilulla viidellä miljardilla eurolla. Samalla Microsoftilta tullut Stephen Elop jätti Nokian, siirtyi takaisin Microsoftille ja sai mukaansa parinkymmenen miljoonan euron lähtökorvauksen.


Stephen Elop 10.9.2010:
“I would like to start by thanking Jorma and the entire Nokia board of directors for the confidence and trust they have shown in me by appointing me to the role of CEO of Nokia. It is indeed a great honour for me.”
(Aluksi haluan kiittää Jormaa ja Nokian hallitusta luottamuksesta, jota he minulle osoittivat, kun nimittivät minut Nokian toimitusjohtajaksi.Se on minulle suuri kunnia.)

Elop ehti johtaa Nokiaa kolme vuotta. Tänä aikana voitollinen Nokia alkoi tehdä tappiota, ja maailmanmarkkinoiden ykkösen markkinaosuudet romahtivat.

Nokia myi huhti–kesäkuussa 2010 kaikkiaan 111 miljoonaa matkapuhelinta, joista 24 miljoonaa oli älypuhelimia. Tämän vuoden huhti–kesäkuussa Nokia myi yhteensä 61 miljoonaa puhelinta, ja Microsoftin Windows Phone -ohjelmistoa käyttävien älypuhelinten myynti oli enää reilut 7 miljoonaa kappaletta.

Markkinaosuuksissa pudotus oli suurempi – Elopin aloittaessa Nokia oli maailman selvästi suurin matkapuhelinvalmistaja. Kolmessa vuodessa yhtiön markkinaosuus romahti 14 prosenttiin.

Toimittaja:
“When will Microsoft buy Nokia?”
(Milloin Microsoft ostaa Nokian?)

Elop:
“We don’t anticipate anything like that at all.”
(11.2.2011)
(Emme oleta mitään sellaista lainkaan.)

Kuin kohtalon ivaa on, että hetikohta sen jälkeen, kun Nokia ilmoitti myyvänsä puhelimensa Microsoftille, markkinoilta alkoi tulla tietoja, joiden mukaan Nokian puhelinten syöksykierre näyttää päättyneen.

Kantar-tutkimusyhtiö laskee, että Windows-puhelinten osuus Euroopan viiden suurimman maan puhelinmyynnistä nousi kesällä yhdeksään prosenttiin viime vuoden kesän seitsemästä prosentista. Nokia valmistaa 90 prosenttia Windowsia käyttävistä puhelimista.

Strategy Analytics -tutkimusyhtiö ilmoitti, että Windows on nyt maailman nopeimmin kasvava älypuhelinohjelmisto.