Hyppää pääsisältöön

Burger King, Carrols ja Clock syöttivät amerikkalaista ideologiaa

Hampurilaisten myyntiin erikoistuneet ravintolaketjut laajensivat rajusti markkinoitaan Suomessa 1984. Pikaruokaketjujen uutisoitiin myyvän hampurilaisten ohella myös ylikansallista ilmapiiriä. "Sheeseburger" ja "frens fries" uhkasivat nakkien ja muusin asemaa.

Uutisjutun toimittajan Ari Korvolan mukaan vielä vuonna 1981 amerikkalaisturistit valittivat, että Suomi on hyvä maa, mutta täällä on liian vähän hampurilaisbaareja.

Kesällä 1984 Helsingin katukuva kuitenkin jo vilisi aitoamerikkalaisten pikaruokabrändien kylttejä: Markkinajohtaja oli vain Suomessa toimiva Carrols, Clock tuli Ruotsista ja myös amerikkalaisella Burger Kingillä oli ravintoloita tuolloin Suomessa, kun McDonald'sin saapumista vielä odoteltiin.

Viiden lähivuoden aikana ketjujen 70 miljoonan markan liikevaihdon arveltiin kolminkertaistuvan.

"Hampurilainen on ideologia: suunniteltu menevälle, keskiluokkaiselle, nuorekkaalle — ja laiskistuvalle", oli ravintoloitsija paljastanut toimittajalle.

Korostetulla tankeroenglannilla toimittajakin ostaa sheeseburgerin, kuarterpounderin, frens friesejä, shakesin ja aple pien.

Mutta miten käy suomalaiselle perinneruoalle, kyseltiin nakkikiskan jonossa Nakit ja muusi -biisin soidessa taustalla.

Teksti: Elina Yli-Ojanperä

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto