Esimiestaidoista on puhuttu jo vuosikaudet, mutta mitä ovat alaistaidot, kysyttiin Duuniblues-ohjelmassa vuonna 2006.
Kun työpaikalla on mukavaa on helppo kiitellä itseään. Ongelmia kohdatessa syyt nähdään helposti muualla kuten esimiehessä. Duuniblues-ohjelmassa muistutettiin, että vastuu hyvästä työilmapiiristä on jokaisella.
Alaistaidot voidaan tiivistää kolmeen osa-alueeseen: suhtautuminen omiin töihin, työkavereihin ja esimieheen.
Ohjelmassa kerrotaan esimerkki Raumalta, jossa tutkittiin 40 työyhteisöä. Kärkisijoille työviihtyvyydessä pääsi Rauman kaupungin henkilöstöosasto, jossa työskentelee 16 alaista ja esimies. Henkilöstöpäällikkö Margit Salo uskoo avoimeen keskusteluun vaikeistakin asioista, sillä se lisää luottamusta. Eri alaistaidoista moni työntekijä nosti tärkeäksi vastuun ottamisen.
Työpsykologi Katriina Rehnbäckin mukaan alaistaidot ovat yleispäteviä ja niitä voi soveltaa niin raksalla kuin konttorissakin. Monet taidoista vaikuttavat persoonallisuuden piirteiltä, joita voi olla vaikea muuttaa. Mitä tahansa vuorovaikutustaitoja voi kuitenkin kehittää, rohkaisee Rehnbäck.
Alaistaitojen aakkoset:
Auta pyytämättä uutta kollegaa
Hanki tietoa uusista asioista
Kanna vastuu tekemisistäsi
Keskustele ongelma-asioista
Kohtele kaikkia tasapuolisesti
Kuuntele esimiehen asiaa
Noudata työaikoja
Pidä kiinni sovitusta
Siedä erilaisuutta
Tunne työn tavoitteet
Älä kukkoile