Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Vanhankin auton käyttövoiman voi muuttaa ekologisemmaksi

Daniel Salosen pajalla
Daniel Salosen pajalla autokorjaamo

Bensiiniä ekologisempia polttoainevaihtoehtoja ovat sähkö, kaasu tai bio-etanoli. Vanhankin auton käyttövoima on muutettavissa, mutta kannattaako se taloudellisesti?

Daniel Salonen ja sähköauton \"konehuone\"
Daniel Salonen ja sähköauton "konehuone" Daniel Salonen ja sähköauton \"konehuone\" sähköauto
Karjalohjalainen automekaanikko Daniel Salonen on ollut kiinnostunut sähköautoista jo vuosia. Salonen on ollut mukana noin kymmenessä sähköautoprojektissa. Monet muutostyö on tehty hänen verstaallaan. Bensiinikäyttöisen auton muuttaminen sähkökäyttöiseksi on kallista ja siihen tarvittavat osat arvokkaita.

- Komponentit maksavat vähintään 10 000 euroa. Tällä hinnalla saa suorituskyvyltään kohtuullisen moottorin ja sen ohjaimen. Huippunopeus on noin 80–100 kilometriä tunnissa, Salonen kertoo. Kokoonpano sisältää myös akut, joiden varaus riittää noin 70 kilometrin ajoon.

Sähköauton moottoritila
Sähköauton moottoritila Sähköauton moottoritila sähköauto
Mikäli sähköautolla ajettavaa matkaa haluaa kasvattaa 70 kilometristä, nostaa se hintaakin reilusti. Muutostöihin menee myös aikaa ja rahaa.

- Nykyään on kaupassa saatavilla muutossarjoja, jotka sisältävät tarvittavat osat ja asennusohjeet. Yksinkertaisimmillaan bensiiniauton muuntaminen sähköautoksi on mahdollista parissa viikossa. Projektiin tosin sisältyy aina komponenttien ja viranomaishyväksyntöjen odottelua.

Kaasuautoksi muuntaminen sähköautoa halvempaa

Auton käyttövoiman muuttaminen maa- ja biokaasuksi käy sähköauton vaatimia muutostöitä helpommin. Automekaanikko Salosella on kokemusta myös tällaisista muutostöistä.

Kaasusäiliö vie osan tavartilasta
Kaasusäiliö vie osan tavaratilasta Kaasusäiliö vie osan tavartilasta kaasuauto
Sähköauton muunnokseen verrattuna kaasumuunnos on varsin yksinkertainen ja selkeä homma. Aikaa siihen menee noin 3 työpäivää. kertoo Salonen.

Kaasumuunnoksen hinta riippuu autosta. Siihen vaikuttaa moottorin sylinterimäärä ja se, miten suuri kaasusäiliö halutaan.

- 90 litran kaasusäiliöön mahtuu noin 14 kiloa kaasua. Se riittää ajotavasta riippuen noin 200 km:n ajoon. Tällaisessa tapauksessa komponenttien ja työn kustannukset ovat noin 3000 euroa. Se sisältää komposiittikaasusäiliön lisäksi kaikki muut tarvittavat komponentit ja asennuksen.

Kaasuauto tankataan konepellin alla
Kaasuauto tankataan konepellin alla Kaasuauto tankataan konepellin alla tankkaaminen
Salosen mukaan lähes jokainen auto on mahdollista muuttaa kaasukäyttöiseksi, mutta suurimman hyödyn saa bensa-auton muuttamisesta.

Rajatun kulkumatkan vuoksi kaasumuunnosautoissa on yleensä myös täysikokoinen bensatankki, jota voi hyödyntää ajossa normaalisti. Kaasua harkitessa kannattaa muistaa, että bio- ja maakaasun tankkauspisteitä löytyy Suomesta vasta 21 kappaletta.

Etanoli on yleisin ekopolttoaine

Vantaalainen Mauri Koski on huristellut etanolilla jo kolmen vuoden ajan. Hänen autonsa moottoriin on asennettu muutossarja, joka mahdollistaa etanolin käytön.

- Kokonaisuudessaan muutossarjan asentaminen maksoi noin 400 euroa, Koski muistelee.

Polttoaineen kokonaiskulutus etanoliautossa normaalia suurempi.

Polttoaineen kokonaiskulutus on Koskella hieman kasvanut etanoliin siirtymisen jälkeen. Etanolia pitää ruiskuttaa moottoriin enemmän kuin tavallista bensaa. Muita eroja Koski ei ole juuri huomannut ja auto on käynnistynyt myös talvella.

- Talvella tankissa pitäisi olla pari kolme litraa normaalia bensaa etanolin joukossa. Se helpottaa kylmäkäynnistystä. Olen kuitenkin kokeillut etanolilla käynnistämistä tuolla pohjoisessa Lapissakin ja kyllä se hyvin lähti käyntiin, Mauri kertoo.

Etanolin tankkauspisteitä löytyy jo yli 80 huoltoasemalta ympäri maata. Sitä saa tällä hetkellä ABC- ja ST1-huoltoasemilta.

Etanolimuunnos on halvin

Halvimmalla vanhan autonsa saa muunnettua ympäristöä säästäväksi etanolimuutossarjalla. Kaasu on ympäristöystävällisempi, mutta maksaa enemmän ja auton tavaratilakin hupenee.

Sähköllä ajaminen on puhtainta. Vanhan auton muuntaminen sähköpeliksi maksaa kuitenkin maltaita ja vie aikaa.

Vanhan auton käyttövoimamuutostöiden kustannukset

Etanoli Bio/maakaasu Sähkö
250-400 € 2000-3000 € 10 000- €

Käyttökustannuksissa selviä eroja

Halvimmat polttoainekustannukset saavutetaan selvästi sähköllä. Säästöä bensaan syntyisi yli kaksi tonnia vuodessa. Maakaasun polttoainekustannuksissakin säästää bensaan verrattuna melkein tonnin ja dieseliin vielä liki 300 euroa. Etanolilla ajaminen kuluttaa enemmän polttoainetta, mutta se tulee silti satasia halvemmaksi kuin bensa.

Sähköauto on polttoainekustannuksiltaan halvin.
Laskimme eri käyttövoimien kustannukset 20 000 kilometrin vuosittaisen ajon mukaan. Vertailun hinnat otettiin marraskuiselta päivältä ja autojen keskikulutus perustuu keskiarvoihin.

Dieselin, sähkön ja kaasuautojen kohdalla vuosittaisiin kuluihin tulee lisäksi myös käyttövoimavero, joka lasketaan auton painon mukaan

Polttoainekulut vuodessa käyttövoiman mukaan (20 000 km)

Sähkö Maakaasu Biokaasu Diesel Etanoli Bensa (95E)
400 € 1514 € 1600 € 1794 € 2222 € 2518 €

VTT:n johtavan tutkijan Juhani Laurikon mukaan ekologisempia polttoaineita kannattaa ainakin harkita.

Auton rakenteen muuttaminen ei aina ole aivan yksinkertaista.
- Harkinnalla tarkoitan sitä, että jos vanhaan autoon tekee muutoksia, niin tekee ne siten, että ne ovat laillisia, toimiva ja että niihin ei sisälly ylimääräisiä riskejä. Auton rakenteen muuttaminen ei aina ole aivan yksinkertaista, Laurikko painottaa.

Ekologisimmilla polttoaineilla voi siis säästää selvää rahaa ja siinä samalla myös luontoa.

Etenkin bioetanolin ja -kaasun kohdalla vihreämmän autoilun kustannukset eivät vaikuta ylivoimaisilta – varsinkaan, jos ajaa paljon.

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.