Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Epäselvä etämyynti aiheuttaa ongelmia

Äidille lähetetyissä laskuissa oli Jan Henrikssonilla ihmettelemistä.
Äidille lähetetyissä laskuissa oli Jan Henrikssonilla ihmettelemistä. lasku

Puhelinmyyjän tarjoama halpa tai ilmainen tutustumistarjous saattaa tulla kuluttajalle kalliiksi. Jo tutustumistarjouksen tilaaminen voi olla kauppiaan mielestä suostumus jatkuvaan sopimukseen. Asian selvittäminen saattaa osoittautua asiakkaalle yllättävän hankalaksi, koska myyjän yhteystietoja ei löydy mistään. Kuluttajaneuvojat saavat epäselvään etämyyntiin liittyviä yhteydenottoja yhä enemmän.

Helsinkiläisen Jan Henrikssonin äidille tuli syksyllä postilähetys, jossa oli sheivausvälineet. Mukana tulleen laskun mukaan äiti saisi jatkossa lisää sheivausteriä, hintaan 21,95 per paketti.

- Hän avasi sen ja rupesi ihmettelemään, mistä tällainen on tullut, koska hän ei ollut sellaista tilannut, sanoo Jan Henriksson.

Tilanne on kuluttajaneuvojille tuttu. Johtava kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala Itä-Uudenmaan maistraatista toteaa näppituntumalta, että kuluttajaneuvojat saavat yhä enemmän yhteydenottoja etämyyntiin liittyen.

Johtava kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala.
Johtava kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala. Johtava kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala. haastateltava
Osa soittajista on sitä mieltä, ettei ole tilannut saamaansa lähetystä.

- Joskus voi käydä niinkin, että kun asiakas yrittää perua tilausta, postimyyntiyhtiöön ei saakaan yhteyttä, sanoo Marttala.

Monesti on kyse siitä, että asiakas ei ole ymmärtänyt perua pidempiaikaista tilausta, joka on kytketty halpaan näytetuotteeseen.

Ei selvää tilausta

Jan Henrikssonin äidin sheivauspaketin lähetti Westerfield International –niminen yhtiö, joka markkinoi puhelimitse kuluttajatuotteita myös Suomessa.

Yhtiön tapana on tarjota ilmaistuotetta, johon kytkeytyy maksullinen kestotilaus. Johtaja Jon Leander-Engström Westerfieldistä toteaa, että Henrikssonin äidin tilauksessa on tehty virhe. Äidille oli soitettu, ja tämä oli suostunut ottamaan vastaan ilmaisen näytevälineistön.

- On hiukan epäselvää, ilmoittiko hän suostumuksensa tilata myöhemmin lähetettäviä vaihtoteriä, sanoo Leander-Engström.

Asiakas ei tiennyt tilanneensa tuotetta, mutta lasku tuli silti.
Asiakas ei tiennyt tilanneensa tuotetta, mutta lasku tuli silti. Asiakas ei tiennyt tilanneensa tuotetta, mutta lasku tuli silti. lasku

Moni muukin asiakas on kokenut ongelmia Westerfieldin tilausten kanssa. Kuluttajaneuvojille ja kuluttaja-asiamiehelle on tullut tänä vuonna kyseisestä yhtiöstä yli 400 yhteydenottoa. Yhteydenotot ovat koskeneet erityisesti ruuhkaista puhelinpalvelua ja tuotteita, joita on saatu tilaamatta.

Johtaja Leander-Engströmin mielestä valitusten määrä on kuitenkin pieni siihen verrattuna, että uusia tilauksia on myyty Suomessa yli 400 000 tänä vuonna. Hänen mukaansa virheitä sattuu joskus, mutta ne voidaan tarkastaa nauhoitetuista myyntipuheluista jälkikäteen.

Westerfieldin tilauksen voi irtisanoa milloin vain ja yksittäiset tuotteet voi palauttaa kuluitta. Henrikssonin äidinkin tilaus saatiin poikki maksuitta.

Määräaikaistilaus voi tulla kalliiksi

Kuluttajaneuvojille tulee paljon yhteydenottoja myös erilaisista lisäravinnekauppiaista, jotka myyvät tuotteitaan määräaikaisilla sopimuksilla. Asia on monesti koskenut sitä, että asiakkaalle on tarjottu halpaa näytepakettia, joka on sidottu kalliimpaan määräaikaiseen, jopa usean sadan euron tilaukseen.

Näkymä Westerfieldin nettisivulta
Näkymä Westerfieldin nettisivulta Näkymä Westerfieldin nettisivulta ruutukaappaus

Kalliimpi tilaus pitäisi kuitenkin perua erikseen, mikä on joskus jäänyt asiakkailta tekemättä. He ovat usein tunteneet, että puhelimessa on sovittu vain edullisen näytepaketin tilaamisesta.

Kuluttajariitalautakunta on tehnyt vuoden sisällä ainakin kolme ratkaisua, joissa on otettu kantaa Suomen Terveysravinne –nimisen yhtiön puhelinmyyntiin.

Tapauksissa myyjä oli tarjonnut halpaa lisäravinnepakettia. Asiakkaalle on myös ilmoitettu, että näyte kytkeytyy kalliimpaan määräaikaistilaukseen, joka pitäisi perua erikseen.

Kuluttajariitalautakunta kiinnitti tapauksissa huomiota siihen, että määräaikaista sopimusta ei voi syntyä pelkästään niin, että asiakkaalle ilmoitetaan velvollisuudesta perua sellainen erikseen.
Määräaikaistilausta ei pelastanut lautakunnan käsittelemissä kolmessa tapauksessa asiakkaalle lähetty tilausvahvistus eikä se, että tilausta ei peruttu kahden viikon lakisääteisessä perumisajassa.

Asiakkaalle on tarjottu halpaa näytepakettia, joka on sidottu jopa usean sadan euron tilaukseen.

Kuluttajariitalautakunta suositti, että asiakkaan kuului maksaa vain näytepaketti. Keskeinen syy oli se, että muusta ei puhelimessa sovittu selvästi.


Suomen Terveysravinne kommentoi asiaa niin, että se haluaa noudattaa puhelinmyynnissä kuluttajansuojalakia, ja virheet ovat yksittäistapauksia. Yhtiö myös muistuttaa nykyään asiakasta peruutusajan umpeutumisesta tekstiviesteillä.

Suomen Terveysravinteesta on tullut tänä vuonna yli sata yhteydenottoa kuluttajaneuvojille- ja asiamiehelle koskien usein määräaikaisten tilausten perumista.

Yhtiön mielestä määrä on pieni, muutamia prosentteja, koko asiakasmäärään suhteutettuna.

Valituksia muistakin lisäravinnemyyjistä

Myös muista lisäravinteilla etäkauppaa käyvistä yrityksistä on tullut runsaasti yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan. Monen yhteydenoton syynä on määräaikainen sopimus, josta ei pääse eroon kesken kaiken.

Näkymä Fennotuonti Oy:n Kevennys - nettipalvelusta
Näkymä Fennotuonti Oy:n Kevennys - nettipalvelusta Näkymä Fennotuonti Oy:n Kevennys - nettipalvelusta ruutukaappaus

Fennotuonti Oy:n Kevennys-laihdutuskuurista on tullut tänä vuonna yli 270 yhteydenottoa kuluttajaneuvojille ja -asiamiehelle. Kevennys-tilaukseen sisältyy verkkopalvelu ja ravintolisiä.

Tavallinen syy yhteydenottoon on ollut se, että asiakas ei ole ymmärtänyt tilauksen määräaikaisuutta, eikä ole siksi perunut tilausta ajoissa.

Fennotuonti ilmoittaa, että se pitää tilausten määräaikaisuutta hyvänä seikkana laihduttajan motivaation ylläpitämisen kannalta. Fennotuonnin mukaan se haluaa tuoda markkinoinnissaan laihdutuskuurin keston selvästi esiin väärinkäsitysten välttämiseksi. Yhtiö myös haluaa tehdä yhteistyötä kuluttaja-asiamiehen kanssa.

Tilausten määräaikaisuus on hyvä seikka laihduttajan motivaation ylläpitämisen kannalta.

Vitamiinivalmisteita myyvästä VitaFin-yhtiöstä on tullut tänä vuonna yli 150 yhteydenottoa kuluttajaneuvojille ja kuluttaja-asiamiehelle. Nekin ovat liittyneet usein epäselvyyksiin määräaikaisen tilauksen perumisessa.

Yhtiö myöntää, että ongelmia on ollut. Aiemmin puhelinmyyntiä hoiti muutaman kuukauden ajan yhteistyökumppani, jonka työskentelyssä oli puutteita. Nyt yhteistyö on lakannut, ja myyntityön puutteet on korjattu, toteaa VitaFin.

Lisäys 29.10. 2015: Helsingin hovioikeuden päätöksen mukaan tilaamattomia sukkia ja partakoneenteriä ei tarvitse maksaa. Toimintaohjeita kuluttajille Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla.

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.