Hyppää pääsisältöön

Voiko selfie-kuvien avulla rakentaa itsestään brändin?

Sosiaalisessa mediassa jaetut omakuvat voivat olla niin työväline kuin identiteetin ja itsetunnon rakennuspalikka, pohtivat Miss Suomi Sara Chafak ja psykologian tohtori Tarja Salokoski.

Selfie // Kuva: Maria Rautio

Ylen Aamu-tv:ssä haastateltu vuoden 2012 Miss Suomi Sara Chafak julkaisee itse ottamiaan kuvia itsestään Instagramissa. Hänelle selfiet ovat työväline. Blogin kirjoittaminen ja kuvien ottaminen palvelee faneja ja pitää sopivasti esillä.

- Tällä alalla on tarpeen olla aktiivinen. Ja kun on seuraajia, niin heitä ei välttämättä kiinnosta, jos minä kirjoittelen tapeteista tai seinämaaleista. He haluavat seurata sitä julkisuuden henkilöä ja mitä hän tekee. Kuvia noteerataan myös maailmalla, Chafak pohtii.

Omakuvilla rakennetaan identiteettiä

Psykologian tohtori Tarja Salokoski kertoo, että ihmisen identiteetti rakentuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja siksi sosiaalisen median omakuvissa rakennetaan myös itsetuntoa.

- Varsinkin me suomalaiset olemme huonoja sanomaan suoraan face to face mitään positiivista, mutta sosiaalisessa mediassa me tehdään sitä hyvin paljon enemmän. Siellä uskalletaan kehua, kannustaa ja tykätä. Ja totta kai se vahvistaa itsetuntoa ja omanarvontunnetta.

Sosiaalinen media voi kuitenkin luoda myös paineita. Lue koko juttu ja katso haastattelu Yle Uutisten sivuilta.

Lähteet: Yle aamu-tv