Hyppää pääsisältöön

Kiteellä pienoisjunat kiisivät alppimaisemassa ja Kwaijoen sillalla

Kiteellä alettiin 1960-luvulla rakentaa pienoisrautatietä, josta tuli yksi Suomen suurimmista. Valtavan minimaailman erikoisuuksia ovat pienoismallit mm. Kwaijoen sillasta ja paikallisesta pontikankeittämöstä.

Tietolaatikko

Kiteen pienoisrautatie perustettiin vuonna 1965 paikallisen yhteiskoulun kellariin. 1970-luvun alussa 30 neliömetrin kokoiseksi kasvanut rata rakennelmineen siirrettiin silloisen kunnantalon kellariin. Kiskoja on yli 250 metriä, vaihteita 60 kappaletta ja siltoja yksitoista.

Ylen tv-kamerat piipahtivat pienoisrautatiekerhossa ensimmäisen kerran vuonna 1970, kun Kamera kiertää -ohjelma esitteli väläyksen junien vauhdista "kuumeisesti sykkivässä pienoismaailmassa". Tuolloin rata sijaitsi vielä yhteiskoulun kellarissa, josta se pari vuotta myöhemmin siirrettiin kaupungintalon kellaritilaan.

Vuonna 1978 nähdyssä Kiteen asemalta Kwai-joen sillalle -ohjelmassa uppoudutaan kerhon toimintaan syvällisemmin. Kerhon ohjaaja Olli Ikonen kertoo, miten hänen intonsa juniin syttyi vierailuilla veturinkuljettajana työskennelleen enon luokse.

1970-luvun lopulla junarataa rakensi parikymmentä poikaa. Jari ja Arto kertovat, että kaveriporukan sijaan heille tärkeintä oli itse asia eli radan rakentaminen ja junilla ajaminen. Ohjelmassa tehdään korjaustöitä opettajan johdolla ja kerrotaan kerhon retkistä sekä materiaalien hankkimisesta.

Vuonna 1986 tehdyssä Kiteen pienoisrautatie -ohjelmassa harrastustaan esittelevät kerholaiset Pasi ja Jukka. Pojat harmittelevat, että toimintaan ei ole saatu mukaan tyttöjä. Heillä saattaisi olla näppärämmät sormetkin, pojat aprikoivat.

Kerhon toiminta hiipui vuosituhannen vaihteen tietämillä. Siitä lähtien junarata on maannut pölyyntymässä kaupungintalon kellarissa. Radalle on pohdittu uutta elämää esimerkiksi matkailukohteissa, kerrottiin Ylen uutisjutussa joulukuussa 2013.

Uutisen esittämisen jälkeen Kitee saikin useita yhteydenottoja, joissa udeltiin mahdollisuutta ottaa rata haltuun.

Kerhon vetäjä Olli Ikonen arveli vuonna 1978 tehdyssä ohjelmassa, että junaradasta ei tule koskaan valmista. Alkuvuonna 2014 junarata odotti, josko joku kunnostaisi sen ja sallisi ihmisten ihmetellä junien vauhtia halki alppimaisemien.

Teksti: Heikki Haapalainen/Yle Pohjois-Karjala

  • Tehtaankadun poliisimurhat järkyttivät kansaa 1997

    Steen Christensen surmasi kaksi poliisia ryöstön jälkeen.

    Koko Suomi järkyttyi, kun tanskalainen Steen Christensen surmasi teloitustyylillä kaksi suomalaista poliisia Helsingissä Tehtaankadulla 22.10.1997. Hän oli vähän aiemmin ryöstänyt Hotelli Palacen kassan Helsingin Eteläranta 10:ssä. Saaliikseen Christensen sai vähän yli 6000 markkaa (reilut 1000 euroa).

  • Seilin saarelle matkattiin arkkulaudat mukana

    Saarelle eristettiin spitaalisia ja mielisairaita.

    Turun saaristossa sijaitseva idyllinen ja vehreä Seilin saari kätkee sisäänsä hautausmaan ja monta karua kohtaloa. Saarelle perustettiin 1600-luvulla sairaala spitaalisille. Tosin lääkäreitä tai hoitoa ei ollut, perillä odotti vain eristys ja sopivaa maata hautuumaaksi. Myöhemmin Seilissä toimi naisille tarkoitettu mielisairaala. Terveen ja hullun raja oli häilyvä ja riippui usein yhteiskuntaluokasta.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto