Hyppää pääsisältöön

Uhatulla Malmin lentoasemalla on ystävänsä

Kymmenen kilometrin päässä Helsingin keskustasta sijaitsee 1938 käyttöön vihitty Helsinki-Malmin lentoasema. Vuosikymmeniä ovat ilmailualan harrastajat puolustaneet noin 120 hehtaarin laajuista lentokenttäänsä ja sitä ympäröivää viheraluetta, sillä Helsingin kaupunki havittelee aluetta asuinrakentamiseen.

Tosi tarina -dokumentissa vuodelta 2004 esitellään Malmin lentoaseman ainutlaatuisuutta arkistomateriaalien ja asiantuntijoiden avittamana. ”Vaikka ei olisi ilmailun ystävä, niin tässä ovat nämä kulttuuriset tekijät niin suuret, että tämän on oltava lentoasema”, sanoo lentoaseman päällikkönä vuosina 1966 – 2000 toiminut Raimo Seppänen. Ohjelman kuvausvuonna World Monuments Fund valitsi lentoaseman maailman sadan uhanalaisimman kulttuurikohteen listalle.

Suomeen laskuvarjourheilun tuonut pitkän linjan ilmailuharrastaja Kavo Laurila kertoo käsikirjoittamassaan dokumentissa omakohtaista tietoa niin Malmin lentoasemasta kuin Suomen ilmailuhistoriasta. Mielipiteitään aseman säilyttämisen puolesta kertovat mm. Suomen puolustusministeri Matti Vanhanen ja Raine Haikarainen Malmin Lentoaseman ystävät ry:stä. Kulttuuristen tekijöiden lisäksi aseman puolustajat vetoavat edelleen toiminnassa olevaan lentokoulutukseen sekä alueen linturikkauteen.

Helsingin kaupunginsuunnittelulautakunnan jäsen Maija Anttila povaa rakentamisen tuovan Malmille hyvää ja upeaa tulevaisuutta. Anttila muistuttaa, että myös helsinkiläiset haluavat säilyttää kaupungin vehreänä ja siksi, alueelle suunnitellaan myös viher- ja virkistysalueita. Uuden aluekeskuksen rakentaminen toisi Anttilan mukaan Malmille myös enemmän työpaikkoja.

Alun perin Helsingin seudun päälentoasemaksi valmistuneelta lentoasemalta lennettiin aikoinaan säännöllisiä reittilentoja ulkomaille ja muualle Suomeen. Runsaissa arkistomateriaaleissa nähdään aikansa kuuluisuuksia, mm. jazzin kuninkaan Louis Armstrongin laskeuduttua lentokentälle häntä vastassa oli ihailijajoukon lisäksi kotimainen jazzyhtye.

Teksti: Mira Sharma

Malmin lentoaseman vaiheita

1936: Lentoasema ja sen funktionaalista tyyliä edustava terminaalirakennus valmistuvat. Helsinki-Malmin lentoasema suunniteltiin alusta alkaen kansainvälisen lentotoiminnan käyttöön.

1938: Helsinki-Malmin lentoasema vihitään virallisesti käyttöön.

1944: Valvontakomissio keskeyttää lentotoiminnan Helsinki-Malmin lentoasemalla. Lentoasema palautuu suomalaisten hallintaan vuonna 1946. Sillä välin siviililentoliikenne ohjataan Hyvinkään lentoasemalle.

1952: Helsinki-Malmin asema Suomen päälentoasemana lakkaa, kun Helsinki-Vantaan lentoasema valmistuu. Säännöllinen lentoliikenne Helsinki-Malmin lentoasemalle lakkaa 1953.

Lähteet: Finavia.fi

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto