Hyppää pääsisältöön

Näin istumisen vähentäminen vaikuttaa terveyteesi- extremeseisojien päräyttävät tulokset.

Tällaisia tuloksia saatiin vertailtaessa koehenkilöidemme istumis- ja seisomispäiviä.

Istumispäivän oli tarkoitus olla aivan tavallinen päivä, jolloin istumista kertyy useita tunteja. Sen sijaan seisomispäivänä koehenkilömme välttelivät istumista kaikin keinoin. Ideana oli kiinnittää nimenomaan huomiota lihasten aineenvaihduntaan, joka on istumisen aikana passiivisessa tilassa. Tämä muun muassa lihottaa ja altistaa useille sairauksille. Erityisen vaarallisia ovat pitkät, yhtäjaksoiset istumissessiot. Mittasimme älyshortsien avulla extreme-seisojiemme reisilihasten aktiivisuutta, joka kertoi lihasten aineenvaihdunnan toiminnasta molempina päivinä. Mittaukset tehtiin päiväsaikaan. Aktiivisuusmittarin avulla mittasimme kehon aktiivisuutta molempina päivinä.

Marja Raisoma

Extremeseisojamme Marja, 44- vuotta, työskentelee kääntäjänä. Hänen normaalipäivän valveillaoloajasta ehkä noin 3-4 tuntia kului muuten kuin istuen.

Lihasten aineenvaihdunta istumis- ja seisomispäivinä


Istumispäivä
Marjan istumispäivästä 55 % kului pelkästään paikoillaan oloon, jolloin myös suuret lihakset ja niiden aineenvaihdunta olivat passiivisessa tilassa. Pisin yhtäjaksoinen aika istualtaan oli 78 minuuttia. Päivästä 12 minuuttia oli erittäin aktiivista kuntoliikuntaa. Istumisen myötä päivässä oli useita hetkiä milloin Marjan lihakset olivat epäterveellisessä passiivisessa tilassa.

Kuvassa näkyy punaisella suurten lihasten passiivinen aika, vaaleansinisellä aktiivinen aika ja tummansinisellä erittäin aktiivinen aika, kuten liikuntasuoritus.

Seisomispäivä
Seisomispäivänä Marja onnistui vähentämään paikoillaan lekotteluaikaansa huomattavasti (15 % päivästä). Pisin yhtäjaksoinen istumis- tai makaamisaika oli vain 12 minuuttia. Lihakset olivat passiivisessa tilassa vain muutamia pieniä hetkiä päivän aikana, toisin sanoen kehon aktiivinen tila pysyi yllä koko päivän. Näin kehon suuret lihakset käyttivät energiaa, eli estivät rasvoja ja sokereita kertymästä vyötärölle ja verisuonten seinämiin.

Aineenvaihdunta
Istumispäivänä Marjan lihasten aineenvaihdunta oli useita kertoja passiivisena. Kävelylenkki koiran kanssa kiihdytti aineenvaihduntaa, mutta tämän jälkeen se nopeasti taas hyytyi. Sen sijaan seisomispäivänä aineenvaihdunta pysyi koko ajan käynnissä.

Kuvassa lihasten aktiivinen aika on viivan yläpuolella ja passiivinen alapuolella.

Kehon aktiivisuus

Istumispäivästä suurin osa (85 %) oli melko passiivista aikaa. Pieni osa päivästä (14 %) oli hieman aktiivisempaa liikuskelua.

Seisomispäivänä Marjan passiivisen ajan määrä pieneni (71 %), mutta hieman aktiivisemman liikuskelun määrä tuplaantui (28 %). Suurin muutos näkyi kuitenkin energiankulutuksessa. Seisomispäivänä kulutetun energian määrä miltei tuplaantui istumispäivään verrattuna, tämä jopa ilman hikisen kuntoliikunnan lisäämistä.

Miltä nyt tuntuu?

Seisomisen aloittaminen oli ollut todella rankkaa. Marjan seisomalihakset kipeytyivät pakaroista pohkeisiin. Venyttely kuitenkin auttoi ja keho tottui seisomiseen viikossa. Seisominen jää osaksi Marjan elämää, mutta ruoka nautitaan ehdottomasti istuen.

Sebastian Slotte

Extreme- seisojamme Sebastian on 38- vuotias kirjastonhoitaja. Hänen normaalipäivänästään istuen kului vähintään 6 tuntia.

Lihasten aineenvaihdunta istumis- ja seisomispäivinä

Istumispäivä
Myös Sebastianin istumispäivästä yli puolet (55 %) kului passiiviseen istumiseen. Pisin yhtäjaksoinen aika istualtaan oli 46 minuuttia. Päivästä 22 minuuttia oli yhtäjaksoista, lihasten kannalta aktiivista kuntoliikuntaa. Vaikka Sebastian liikkui päivän aktiivisesti, oli myös paljon hetkiä, jolloin hänen lihaksensa olivat passiivisessa tilassa.

Seisomispäivä
Seisomispäivänä Sebastianin lihasten passiivinen aika lyheni huomattavasti (14 % päivästä). Pisin yhtäjaksoinen istumisaika oli hänelläkin vain 12 minuuttia. Myös erittäin aktiivisen liikunnan määrä kasvoi huimasti, päivästä jopa 106 minuuttia oli yhtäjaksoista aktiivista aikaa. Vaikka päivään sisältyi pieniä lepohetkiä, pysyivät lihakset ja niiden aineenvaihdunta käynnissä koko päivän ajan.

Aineenvaihdunta
Sebastianin lihasten aineenvaihdunnassa oli hurja ero istumis- ja seisomispäivien välillä. Istumispäivänä aineenvaihdunta oli passiivisessa tilassa suurimman osan päivää. Seisomispäivänä Sebastianin lihasten aineenvaihdunta oli käynnissä koko ajan ja siinä näkyi myös suuria aktiivisuuspiikkejä. Pitkään kestäneen istumisen jälkeen lihasten aineenvaihdunta lähtee hitaasti liikkeelle, mutta pieni liikkuminen ja seisoskelu pitää aineenvaihdunnan käynnissä niin, että se myös reagoi nopeasti aktiiviseen liikuntaan.

Kehon aktiivisuus

Istumispäivänä Sebastian kulutti 2656 kilokaloria ja otti noin 11 000 askelta. Päivästä 7 tuntia oli aktiivista aikaa.

Seisomispäivänä energiankulutus lisääntyi huomattavasti 3244 kilokaloriin. Askeleita tuli otettu tuplamäärä, 22 000, istumispäivään verrattuna. Aktiivista aikaa päivästä oli 11 tuntia.

Miltä nyt tuntuu?

Sebastian ei kokenut seisomista ollenkaan liian raskaaksi. Hyvää seisomisessa oli myös muiden ihmiset positiiviset reaktiot seisoskelijaan, varsinkin yllättävissä tilanteissa.

Katso Prisma Studio -ohjelma extremeseisojista, istumisen haitoista ja tuolittoman tammikuun viettäjistä.

Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Tiede

Uusimmat sisällöt - Tiede