Hyppää pääsisältöön

Musiikkia pidettiin 1970-luvun peruskoulussa hanttiaineena

Peruskoulun musiikin tunteja vähennettiin 1970-luvulla vedoten siihen, että niin sanotut tärkeämmät oppiaineet tarvitsevat enemmän tunteja. Musiikin ammattilaiset niin opettajat, muusikot kuin kouluttajatkin näkivät asian toisin. Ja tietysti koululaiset itse.

Vuonna 1972 kuvatussa jutussa kysytään mielipiteitä koulun musiikin opetuksen vähentämisestä niin musiikin opettajilta kuin opiskelijoiltakin. Myös kevyen musiikin vaikuttaja Ilpo Saastamoinen kertoo omat näkemyksensä asiasta. Suurin osa haastateltavista vastustaa musiikin viikkotuntien vähentämistä.

Kouluttaja Paavo Kiiski puhuu kiihkeästi musiikin opetuksen puolesta, argumentoiden mm sillä, että systemaattisella musiikkikasvatuksella voidaan auttaa myös muiden oppiaineiden opiskelua. Kiiski muistuttaa myös taideaineiden terapeuttisesta, humaanista, sosiaalisesta ja esteettisestä merkityksestä.

Myös Leppävaaran yhteiskoulun oppilaat pitävät musiikin tuntien vähentämistä vääränä ratkaisuna. Yksi nuorista kärjistää näin: "Tämähän kehittää persoonallisuutta - käsittääkseni - musiikin opiskelu, samoin kuvaamataito sehän on luomista, mutta eihän tänne yhteiskuntaan sovi se".

Muusikko Ilpo Saastamoinen epäilee, että nykyiset päättäjät tekevät musiikin opetusta koskevia päätöksiä omien lauluun keskittyvien musiikkituntimuistojen perusteella. Kun Saastamoiselta kysytään miten hän kehittäisi musiikin opetusta peruskoulussa, hän vastaa, että hän aloittaisi musiikinopettajien koulutuksen uudistamisesta. Saastamoinen peräänkuuluttaa musiikinopettajien osaamista improvisointitaidon tai sointumerkintöjen alueilla.

Myös Yleisradiota nostetaan esiin yhtenä vastuunkantajana. Yleisradio voisi ottaa roolin aktiivisena musiikinopettajien kouluttajana esimerkiksi Kouluradion tai Koulu-tv:n puolella.

Ohjelman lopuksi Kiiski ennustaa, että kun taitoaineiden oppitunteja vähennetään, ongelmat oppilaiden keskuudessa lisääntyvät.

Teksti: Annimaiju Pudas

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto