Hyppää pääsisältöön
Akuutin omalääkäri Risto Laitila vastaa terveysaiheisiin kysymyksiin tv-lähetyksessä. Lähetä oma kysymyksesi: Kysy omalääkäriltä.

Hanhenjalan venyttely

”Luulen, että minua vaivaa "hanhenjalka". Se on polven sisäsyrjässä oleva kiputila. Ilmeisesti jokin pakarasta tulevan jänteen kiinnitysjuttu, mutta mitenkä sitä kotikonstein voisi hoitaa? Vaiva on kestänyt kauan, mutta lääkärissä tai fysikaalisessa hoidossa en ole käynyt.”


Hanhenjalan hienompi nimitys on pes anserinus. Tuohon kipukohtaan tulee kolme jännettä, ja joskus tuohon kiinnityskohtaan tulee limapussintulehdus. Vaiva on aika tavallinen urheilijoille. Kotikonstit ovat tärkeä keino, ja se tarkoittaa sitkeää, oikeaoppista venyttelyä. Niiden lisäksi sitten tarpeen vaatiessa särkylääkevoiteita, kipulääkkeitä ja ehkä kortisoniopistos lääkärin vastaanotolla.

Venyttelyohjeet

Venyttele rauhallisesti, ei koskaan pakottamalla. Venytys ei saa tuntua kivuliaalta. Pidä yhtä venytystä ainakin puolisen minuuttia, toki omia tuntemuksiasi kuunnellen.

1) Seiso suorassa. Nosta toinen jalka vaikka pöydän päälle niin, että se lepää kantapään varassa. Paina rintaa eteenpäin, kunnes tunnet venytyksen polven ja / tai reiden takaosassa. Jos teet liikkeen oikein, eteenpäin tarvitsee nojata vain vähän.

2) Tämän liikkeen voi tehdä esimerkiksi oviaukossa. Mene selinmakuulle niin, että toinen jalkasi on ylhäällä seinää vasten ja toinen maassa suorana. Jos et tunne venytystä pystyssä olevan jalan polven ja / tai reiden takaosassa, työnnä takamustasi lähemmäksi seinää.

Yle Tero Kyllönen

3) Seiso suorassa. Nosta toinen jalka vaikka pöydän päälle niin, että se lepää kantapään varassa. Tämän jälkeen käänny noin yhdeksänkymmentä astetta niin, että ylhäällä oleva jalkasi lepää jalan sisäsyrjän varassa ja lantiosi on suorassa jalkoihin nähden. Koukista hitaasti maassa olevaa jalkaasi, kunnes tunnet venytyksen ylhäällä olevan jalan sisäreidessä.

Yle Tero Kyllönen

4) Seiso suorassa, ota iso askel eteenpäin. Käännä takajalkaa hieman ulospäin. Koukista etujalkaa, kunnes tunnet venytyksen takajalan sisäreidessä.

Yle Tero Kyllönen

5) Istu maassa jalat harallaan, polvet suorassa. Paina rintaa kohti vasenta jalkaa, kunnes tunnet venytyksen sisäreidessä ja pysy siinä. Sen jälkeen kohottaudu ylös istumaan ja rentouta lihaksesi. Toista sama oikealle jalalle ja lopuksi suoraan keskelle, jolloin venytyksen pitäisi tuntua polven ja / tai reiden takaosassa. Muista pitää hyvä ryhti.

Yle Tero Kyllönen

6) Tähän tarvitset vyön tai vaikka pyyhkeen. Ota kiinni vyön molemmista päistä ja laita toisen jalkasi päkiä keskikohtaan. Suorista jalkasi ja vedä vyöstä niin, että jalkasi nousee. Pidä toinen jalka maassa ja molemmat suorina. Nosta jalkaa, kunnes tunnet venytyksen polven ja / tai reiden takaosassa.

Yle Tero Kyllönen

Akuutin omalääkäri Risto Laitila