Älypuhelin löytyy jo kahden miljoonan suomalaisen taskusta. Kalliiit laitteet menevät rikki helposti ja korjauspalveluille on tarvetta.
Kuningaskuluttajan verkkokyselyssä kuluttajat kertoivat kokemuksiaan älypuhelinten huollattamisesta. Osassa tarinoista huollot sujuivat sutjakkaasti ja asiakaspalvelu oli mainiota. Mukana oli myös hiuksia nostattavia tarinoita jatkuvista korjauksista, suurista huoltolaskuista ja rikkinäisiksi jääneistä puhelimista.
Myös kuluttajaviranomaiset joutuvat selvittelemään älypuhelinten vikaantumisiin liittyviä asioita usein. Kuluttajavirastoon tehtiin vuoden 2013 aikana älypuhelimen huoltoon liittyviä ilmoituksia yli 500.
Poimintoja kuluttajien tarinoista
"Jos puhutaan ihan huollosta, jossa vika oli oma, palvelu oli hyvää ja loistavaa. Iphone4 ja klassinen juttu; näyttö säpäleinä. Vaihtoivat uuden näytön odottaessa. Olin ottanut kirjan mukaan, enkä ehtinyt edes ensimmäistä aukeamaa pidemmälle lukea, kun työ oli tehty. Mukaan paperi vakuutusyhtiölle (ei tarvinut edes erikseen pyytää!) ja rahat tiskiin. Ei ollut ongelmia, mutta kai se on kiva kuulla välillä hyviäkin uutisia?"
ER, Espoo
Ei ollut ongelmia, mutta kai se on kiva kuulla välillä hyviäkin uutisia?
"Justiin sain oman Samsung Galaxy SllI:n takaisin huollosta. Ei latautunut kunnolla ja vika oli puhelimen usb-portissa (johon myös laturi kytketään). Meni sujuvasti ja mukisematta takuuhuoltoon. Uusi osa vaihdettu ja nyt toimii. Takuuta 2v ja puhelin nyt 1,5v vanha. Elisalta ostettu ja huollettu."
MS, Lahti
"Iphone 5, 1,5 vuotta vanha, hajonnut nyt 5 kertaa. Joka kerta kone palaa huollosta uutena. Siis tällä hetkellä on menossa kuudes puhelin. Viimeisimmän korjauksen kanssa meinasi käydä jo huonosti. Takuu oli päättynyt eikä liikkeen toinen myyjä meinannut millään uskoa, että liike myöntää vielä ylimääräisen vuoden takuun. Lähellä oli että olis maksettu korjauksesta 365€."
JJ, Helsinki
Lähellä oli että olis maksettu korjauksesta 365€.
"Mieheni Samsung Xcover vietiin huoltoon kun ei ottanut virtaa vastaan, sammui millon itse halus ja jumitti, sekä teki omiaan... Puhelin oli n 8kk vanha,,,
Huollosta tuli usean sadan euron korjausarvio ja että ei mene takuun piiriin naarmuisen näytön takia (näyttö ei edes ollut erityisen naarmuinen)... Liikkeessäkin ihmettelivät tätä ja ottivat suoraan yhteyttä valmistajaan jolloin asia alkoi onnistua..."
KO, Kajaani
"Tyttären Lumia800 huollossa, josta soitettiin tyttärelle että puhelimessa kosteusvaurio, takuu ei korvaa, mutta voidaan huoltaa erillistä maksua vastaan. Tytär oli tämän hyväksynyt, nyt puhelin odottaa noutoa.
Puhelin ei ole koskaan kastunut, mutta indikaattorin(?) väri vaihtunut.
OMITUISTA."
MH, Vaasa
Puhelin ei ole koskaan kastunut, mutta indikaattorin(?) väri vaihtunut.
"Ostin kesällä 2013 uuden Samsung Galaxy S4 puhelimen hintaan 569 euroa. Vajaan kahden kuukauden käytön jälkeen puhelimen näyttö hajosi yllättäen, kun se oli takin povitaskussa ja venettä vesille laskiessani venetrailerin vinssi hipaisi takkiin kohtaan jossa puhelin oli.
En edes huomannut osumaa, mutta jonkin ajan kuluttua kun otin puhelimen taskusta, ihmettelin kun näyttö alkoi hitaasti himmenemään ja lopulta pimeni.
Kun tarkasti katsoin oikeasta kulmasta huomasi että myös lasissa oli railoja.
No tietenkään takuu ei korvannut ja sain operaatiosta 280 euron laskun…."
AJ, Haapavesi
"Ostin Samsung Galaxy Xcoverin n. vuosi sitten. Syksyllä koneessa ilmeni mikrofoniongelmia. Vein sen takuukorjaukseen.
Parin viikon kuluttua sain ilmoituksen että koneeni on vaihdettu toiseen (tiesin että korjaamo ei anna uusia koneita vaan kyse oli vanhasta laitteesta).
Mikrofoni toimi tässä "uudessa" laitteessa, mutta akku ei lataantunut kunnolla, max 60 %.
Vein koneen taas korjattavaksi. Sain huollosta textarin: Olemme testanneet huollossa laitteenne akun. Akun kapasiteetti on alle 80 %. Alkuperäisen, itse ostamani kännyn akussa ei ollut mitään vikaa."
-N-
- Olemme testanneet huollossa laitteenne akun. Akun kapasiteetti on alle 80 %. - Alkuperäisen, itse ostamani kännyn akussa ei ollut mitään vikaa.
"Vein reilu vuosi sitten ostamani puhelimen (HTC One X) huoltoon. Kysyttiin kovasti, onko puhelimeen päässyt kosteutta ja vastasin että ei ole. Puhelin otettiin vastaan.
Sitten huollosta soitettiin, että huollon kustannusarvio on 268 euroa.
Ihmettelin, että mitäs ihmettä, kun takuuta on jäljellä vielä ensi syksyyn asti. Kertoivat, että puhelimen näytössä on halkeama. WTF?! En mä ollut mitään halkeamaa siinä huomannut eikä huomattu kyllä operattorillakaan. Ei ensimmäisellä kerralla kun olin viemässä sitä huoltoon eikä seuraavanakaan päivänä, kun sitten vein sen huoltoon, kun olin ensin tyhjennellyt tärkeät jutut puhelimestani talteen.
Nyt siis tuon halkeaman vuoksi puhelimessani EI ole takuuta. Jos maksan 268 euroa, puhelin korjataan ja takuu saatetaan uudelleen voimaan. Eikä ennen korjausta tietenkään tiedä, onko tuolla halkeamalla edes minkäänlaista merkitystä puhelimessani olleisiin vikoihin."
IS, Helsinki
"Ostin Iphone 4s puhelimen. Pian huomasin vian mikrofonissa. Minua ei kuullut kukaan, mutta itse kuulin henkilön langan päässä. Ilmoitettuani asiasta puhelinta myyvälle liikkeelle toteaa myyjä, että todennäköisesti laite vaihdetaan uuteen koska siinä on valmistevika. Heidän kauttaan se olisi lähtenyt Applen omaan huoltoon, ja tässä olisi kulunut aikaa vähintään kolme viikkoa. Toinen vaihtoehto oli, että vien puhelimen itse takuuhuoltamoon, jossa he voisivat vaihtaa laitteen uuteen heti.
Huollossa piti ensin maksaa parinkymmenen euron suuruinen maksu, että suostuivat katsomaan laitetta.
No, huollossa piti ensin maksaa parinkymmenen euron suuruinen maksu, että suostuivat katsomaan laitetta tunnin päästä. Muutoin odotusaika olisi ollut 2 päivää. Maksoin summan koska en halunnut taas seuraavana päivänä ajaa sinne uudestaan.
Tunnin kuluttua hain puhelimen, johon huollosta todettiin että vaihdoimme laitteen uuteen valmistevian vuoksi. Noniin, hyvä että totesitte saman kuin jo alussa kerroin.. Huhhuh...
Tunnin kuluttua hain puhelimen, johon huollosta todettiin että vaihdoimme laitteen uuteen valmistevian vuoksi. Noniin, hyvä että totesitte saman kuin jo alussa kerroin..
"...Jälkeenpäin olen ollut kyseiseen laitteeseen todella tyytyväinen. Paitsi särkyneen näytön korjaus olisi maksanut 300€.. Vaihdoin ennemmin uuteen ja myin vanhan eteenpäin."
- H -, Espoo
"Vein Iphonen takuuhuoltoon, koska takuuaikaa oli vielä hieman jäljellä ja puhelin teki hieman itsekseen asioita, mutta oli täysin toimiva ja ajattelin että huolletaan pois takuuaikana.
Meni vähän aikaa ja tuli vastaus: kosteusantura lauennut, ei mene takuuseen ja korjaus maksaa 320€. Ilmoitin heille että kosteutta puhelin ei ole saanut, ilmoittivat että jos vastaus ei miellytä ota yhteyttä kuluttajalautakuntaan.
Vaadin saada liikkeestä muun kuin varastomiehen kanssa keskusteluun joka oikeasti vastaa heidän huoltoprosessista. Hänen kanssaan syksy meilailtiin ja hän haki ennakkopäätöksen kuluttajalautakunnalta ja koska kosteusantura oli huoltamon mukaan lauennut niin ei mene takuuseen. Soitin itsekkin kuluttajalautakuntaan sama vastaus..."
Tuomio: Latauspää on mekaanisesti "vaurioitunut", vie muka takuun voimasta myös muilta ongelmilta, joten alkuperäistä ongelmaa ei oltu edes tutkittu.
"...Pyysin puhelimen pois ja toimitin toiseen Iphone huoltopaikkaan jossa maksoi 87€ verolla. Oli latausliitinongelma."
HA, Tampere
"Vein Nokia 710 puhelimen huoltoon. Vika: välillä ei puhe kuulu kumpaankaan suuntaan.
Puolentoista viikon päästä laite oli tullut takaisin noudettavaksi. Tuomio: Latauspää on mekaanisesti "vaurioitunut", vie muka takuun voimasta myös muilta ongelmilta, joten alkuperäistä ongelmaa ei oltu edes tutkittu ja puhelin palautettiin takaisin sellaisenaan. Mukana oli suttuinen kuva latauspäästä.
Lataus kyllä toimii edelleen."
Ärsyttävää, Vantaa
Lue myös: Älypuhelinten yleisimmät viat: näytön rikkoutuminen ja kastuminen