Hyppää pääsisältöön

Sotshin olympialaiset rynnistivät uuteen mediaan – kisoilla miljoonayleisöt myös verkossa

Ylen lähettämät Sotshin olympialaiset osoittivat, että suomalaiset ovat ottaneet käyttöön mobiililaitteet ja verkon sankoin joukoin. Kisat olivat uudenlaisen mediankäytön läpimurto. Nykyään tablettitietokone on monen perheen kakkostelevisio, ja myös Sotshin kisakatsomo kulki monen käyttäjän mukana.

Ylellä on vahva rooli sekä perinteisen lähetystoiminnan että verkkomedian puolella ja olympialaisten kaltaiset isot tapahtumat osoittavat suoran lähetyksen voiman. Suomessa on nykyään vain vähän koko kansaa yhdistäviä mediatapahtumia. Yle välittää näistä kaksi suurinta: olympialaiset ja itsenäisyyspäivän vastaanoton.

Verkko- ja mobiilikäytön läpimurto

Olympialaisia ei ole Suomessa koskaan aikaisemmin katsottu yhtä paljon mobiililaitteilla ja verkon kautta. Eri selainten yhteenlaskettu kokonaismäärä yle.fi:ssä rikkoi viikon aikana (17.–23.2.) ensimmäistä kertaa viiden miljoonan rajan.

Etenkin päiväaikaan tapahtuvat lähetykset nostivat hetkittäin Yle.fi:n käyntimäärät moninkertaisiksi normaaliin verrattuna. Samanaikaisten verkon suoratoistokäyttäjien määrä rikkoi 100 000 rajan Suomen jääkiekko-otteluiden aikana.

Älypuhelimiin ja tabletteihin olympialaisia varten toteutettu Yle Sotshi Areena ja ruotsinkielinen Yle Sotji Arenan -sovellus tarjosivat kaiken kisoista tuotetun tv-materiaalin. Sovellus ladattiin kisojen aikana yli 400 000 kertaa.

Jopa kolmannes kaikesta Ylen verkkopalveluiden käytöstä tapahtuu joko älypuhelimilla tai tableteilla. Olympialaisissa Yle Areenan suorien lähetysten suursuosio aiheutti ensimmäistä kertaa keskustelua suomalaisten tietoverkkojen kuormittumisesta.

Televisio keräsi jopa puolet kansasta, radio palveli kaikkialla

Perinteisen televisionkatselun asema on edelleen vahva. Finnpanelin katsojalukujen mukaan Sotshi-lähetyksillä oli suuryleisöt. Suurimmat katsojaluvut televisiossa olivat Yle TV2:lla Suomi-Kanada-jääkiekko-ottelussa 16.2. ja Yle TV2:n Suomi-USA-pronssiottelussa 22.2. Keskikatsojamäärä molemmissa oli noin 1,8 miljoonaa ja huippukatsojamäärä ensimmäisellä 2,1 ja jälkimmäisellä 2,3 miljoonaa. Yle Fem -kanavan katsojaennätys olympialaisissa oli 804 000 katsojaa.

Yle Puheen Olympiaradio oli vahvasti läsnä, se tarjosi kaikki suomalaissuoritukset suorina lähetyksinä. Olympiaradio oli myös Ylen kansainvälisin kisakanava, kaikki lähetykset olivat kuultavissa internetin välityksellä ympäri maailmaa.

Yle välitti Sotshista samanaikaisesti kisastudion kahdelle tv-kanavalle, radioon, moniääniselostukset televisioon sekä nettitoimituksen sisällön. Olympialähetyksiä oli Yle TV2-, Yle Fem- ja Yle TV1 -kanavilla liki 350 tuntia. Sotshi Areenassa suoraa lähetystä oli tarjolla noin 700 tuntia. Radiossa noin 200 tunnin tarjonnasta vastasivat Yle Puhe ja Yle Radio Vega. Sotshin kisalähetykset välitettiin suomeksi ja ruotsiksi.