Kuningaskuluttajan maanlaajuinen kauppapartio tekee paluun. Vertailimme Suomen kolmen suurimman hampurilaisketjun asiakaspalvelua.
Kuningaskuluttajan kauppapartio on aiemmin vertaillut asiakaspalvelua muun muassa optikkoliikkeissä, rautakaupoissa sekä kodinkoneliikkeissä.
Tällä kertaa vierailimme Suomen suurimpien hampurilaisketjujen ravintoloissa ympäri maata.
Hesburgerilla, McDonald’silla ja ScanBurgerilla on yhteensä noin 450 ravintolaa ympäri Suomea. Kävimme näistä 30:ssä, kymmenessä eri kaupungissa.
Kauppapartion vapaaehtoiset löytyivät Kuningaskuluttajan Facebook-sivujen kautta. Partiolaisten tehtävänä oli käydä jokaisessa kolmen eri ketjun ravintolassa arki-iltana kello 17 ja 20 välisenä aikana.
Vertailussa kiinnitettiin huomiota ravintolan jonotusaikaan, asiakaspalvelun nopeuteen ja ravintoloiden yleiseen siisteyteen. Lisäksi annoimme tehtäväksi kysyä hampurilaisissa olevan salaatin alkuperämaata. Oletus oli, että tällaisen tiedon pitäisi löytyä kuin kaupan hyllyltä.
Joka ketjun ravintolassa lyhyet jonot
Turun seudulla hampurilaisravintoloita testannut Veli-Pekka Rahikkala ei jonoihin juuttunut.
McDonad’s oli yllättävän nopea, vaikka siinä oli jonoa.
- ScanBurger oli nopein. Se oli alle minuutti, kun sain tilauksen tehtyä. McDonad’s oli yllättävän nopea, vaikka siinä oli jonoa. Hesburgerilla meni jonossa eniten aikaa, noin neljä ja puoli minuuttia.
Samankaltaisia tuloksia jonottamisesta saatiin myös muilta kauppapartiolaisilta. Lyhin jonotusaika oli ScanBurgerissa, missä kassalle pääsyyn meni keskimäärin vain puolisen minuuttia. McDonaldsissa jonotusta tuli vähän päälle minuutti. Hesburgerissa jonotettiin kauimmin.
- Ei me olla sitä jonotusaikaa määritelty, mutta asiakkaat pitää palvella ripeästi tilanteesta riippuen. Jos jonotus venyy kuitenkin yli kymmeneen minuuttiin, niin asiakas alkaa tuskastua. Pyritään mahdollisimman nopeaan palveluun, Hesburgerin varatoimitusjohtaja Jari Vuoti kertoo.
Erikoistilauksessa tai ruuan saamisen nopeudessa ei ollut ongelmia
Kauppapartiolaisten tehtäviin kuului kokeilla kuinka erikoistilauksen tekeminen onnistuu. Partiolaiset tilasivat kaikki saman hampurilaisannoksen, mutta ilman suolakurkkua
Mainitsi vaan kassalla, että haluaa hampurilaisen ilman kurkkua ja se oli siinä.
- Aterian tilaaminen ilman kurkkua onnistui joka paikassa ilman ongelmia. Mainitsi vaan kassalla, että haluaa hampurilaisen ilman kurkkua ja se oli siinä. McDonald’sissa kysyttiin vielä oikein erikseen, että haittaako jos kastikkeessa on kurkkua ja pitääkö se jättää myös pois, kommentoi Espoossa ketjuja vertaillut Tuukka Joru.
Erikoistilauksen lisäksi kauppapartiolaiset mittasivat, kuinka nopeasti pikaruoka valmistuu. Eroja ketjujen välillä löytyi.
Hesburger jäi myös tilauksen toimituksessa hännänhuipuksi. Sen hampurilaiset saapuivat pöytiin keskimäärin hieman alle viidessä minuutissa. ScanBurgerilla hampurilaista odotettiin puolisen minuuttia vähemmän. McDonald’s sen sijaan oli selvästi nopein, sen hampurilainen saapui partiolaisten eteen keskimäärin reilussa kolmessa minuutissa. Pikaruoka oli kuitenkin joka paikassa nimensä mukaista.
Jos kilpailija on parempaan pystynyt, niin pitää miettiä voidaanko me tehdä asialle jotain.
Hesburgerin Jari Vuodin mukaan nopeuserot voivat johtua monesta tekijästä.
- Se voi johtua tuotantomenetelmistä, ajankohdasta, asiakasmäärästä, henkilökuntamäärästä ja monesta muustakin seikasta. Toki, jos kilpailija on parempaan pystynyt, niin meidän pitää miettiä voidaanko me tehdä asialle jotain.
Jäävuorisalaatin alkuperämaa osoittautui kinkkiseksi
Hampurilaispaikkojen asiakaspalvelua ei testattu pelkästään nopeudessa vaan myös tiedoissa.
Kauppapartiolaiset tiedustelivat kassalta myös hampurilaisen välissä olevan jäävuorisalaatin alkuperämaata. Kysymys osoittautui yllättävän hankalaksi kaikille ketjuille.
ScanBurgerilla ei ollut minkään sortin käsitystä, mistä lisukkeet tulevat.
- McDonald’silla myyjä ei muistanut ulkoa, mistä salaatit ja muut lisukkeet ovat tulleet. Hän kaivoi kassalta tiskin alta lomakkeen, josta tieto kuitenkin löytyi eli hän oli valmis tietoa hakemaan. ScanBurgerilla ei sen sijaan ollut minkään sortin käsitystä, mistä lisukkeet tai muut ylipäänsä tulevat, Veli-Pekka Rahikkala toteaa.
Jäävuorisalaatin alkuperämaan selvittäminen olikin ketjuille vertailun vaikein tehtävä. Kolmestakymmenestä ravintolasta vain neljässä osattiin suoraan kertoa salaatin alkuperä.
Tietoa kuitenkin selvitettiin hanakasti ja lopulta vastaus alkuperämaasta saatiin suurimmassa osassa paikoista. Heikoiten kysymyksessä pärjäsi ScanBurger.
- Tänä päivänä kuluttaja on aika valveutunut ja osaa kysyä erilaisia kysymyksiä, joten tässä seikassa on varmasti petrattavaa meidän ketjussamme, myöntää ScanBurgerin toimitusjohtaja Juha Porrassalmi.
Tänä päivänä kuluttaja osaa kysyä erilaisia kysymyksiä, joten tässä seikassa on varmasti petrattavaa.
Hampurilaisten ainesosien alkuperämaita selvitettiin Kuningaskuluttajassa pari vuotta sitten. McDonald’s ilmoitti alkuperämaat jo tuolloin nettisivuillaan. Hesburgerin kotisivuille raaka-aineiden alkuperämaat ilmestyivät helmikuun lopussa. ScanBurger on myös tähtäämässä samaan.
- Pyrimme tuomaan alkuperämaat ja muita lisätietoja, kuten allergeeneja, meidän nettisivuillemme vielä tämän vuoden aikana, Porrassalmi lupaa.
Siisteydestä hyvät pisteet
Ruokaravintoloissa hygienia ja siisteys ovat tärkeitä kriteerejä. Siisteyden suhteen ketjut olivat vertailussa erittäin tasaväkisiä.
Kaikki ravintolat olivat päällisin puolin siistejä.
- Kaikki ravintolat olivat siistejä päällisin puolin, ei ollut mitään suurempia sotkuja pöydillä ja pöydät olivat siistejä ja pyyhitty. Ei ollut oikeastaan mitään, mistä olisi tullut mieleen, että tämä ei kuulu ravintolaan ja että tämän pitäisi olla toisin, Tuukka Joru pohtii.
Kokonaisuudessaan kauppapartion tulokset osoittavat, että kolme suurta hampurilaisketjua palvelevat nopeasti ja tehokkaasti - kuten pikaruokapaikkojen kuuluukin. Tiukkeneva kilpailu pitää ketjut varpaillaan tulevaisuudessakin.
Katso yksittäisten kauppapartiolaisten arviot
Arvion saat näkyviin klikkaamalla testipaikkakuntaa kartalla.
Info: Tässä on ollut ulkoinen upotus, joka nyt ei enää toimi, ja siksi on poistettu.