Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Pikaruoka on hampurilaisketjuilla nimensä veroista

Toimittaja Panu Vatanen käskytti kauppapartiot kohti hampurilaispaikkoja.
Toimittaja Panu Vatanen käskytti kauppapartiot kohti hampurilaispaikkoja. panu vatanen

Kuningaskuluttajan maanlaajuinen kauppapartio tekee paluun. Vertailimme Suomen kolmen suurimman hampurilaisketjun asiakaspalvelua.

Kuningaskuluttajan kauppapartio on aiemmin vertaillut asiakaspalvelua muun muassa optikkoliikkeissä, rautakaupoissa sekä kodinkoneliikkeissä.

Tällä kertaa vierailimme Suomen suurimpien hampurilaisketjujen ravintoloissa ympäri maata.
Hesburgerilla, McDonald’silla ja ScanBurgerilla on yhteensä noin 450 ravintolaa ympäri Suomea. Kävimme näistä 30:ssä, kymmenessä eri kaupungissa.

Kuningaskuluttajan kartta.
Kuningaskuluttajan kartta. kuningaskuluttaja

Kauppapartion vapaaehtoiset löytyivät Kuningaskuluttajan Facebook-sivujen kautta. Partiolaisten tehtävänä oli käydä jokaisessa kolmen eri ketjun ravintolassa arki-iltana kello 17 ja 20 välisenä aikana.

Vertailussa kiinnitettiin huomiota ravintolan jonotusaikaan, asiakaspalvelun nopeuteen ja ravintoloiden yleiseen siisteyteen. Lisäksi annoimme tehtäväksi kysyä hampurilaisissa olevan salaatin alkuperämaata. Oletus oli, että tällaisen tiedon pitäisi löytyä kuin kaupan hyllyltä.

Joka ketjun ravintolassa lyhyet jonot

Turun seudulla hampurilaisravintoloita testannut Veli-Pekka Rahikkala ei jonoihin juuttunut.

McDonad’s oli yllättävän nopea, vaikka siinä oli jonoa.

- ScanBurger oli nopein. Se oli alle minuutti, kun sain tilauksen tehtyä. McDonad’s oli yllättävän nopea, vaikka siinä oli jonoa. Hesburgerilla meni jonossa eniten aikaa, noin neljä ja puoli minuuttia.

Samankaltaisia tuloksia jonottamisesta saatiin myös muilta kauppapartiolaisilta. Lyhin jonotusaika oli ScanBurgerissa, missä kassalle pääsyyn meni keskimäärin vain puolisen minuuttia. McDonaldsissa jonotusta tuli vähän päälle minuutti. Hesburgerissa jonotettiin kauimmin.

Jonotus Kuningaskuluttajan hampurilaisketjutestissä.
Jonotus Kuningaskuluttajan hampurilaisketjutestissä. hampurilaisketjutesti

- Ei me olla sitä jonotusaikaa määritelty, mutta asiakkaat pitää palvella ripeästi tilanteesta riippuen. Jos jonotus venyy kuitenkin yli kymmeneen minuuttiin, niin asiakas alkaa tuskastua. Pyritään mahdollisimman nopeaan palveluun, Hesburgerin varatoimitusjohtaja Jari Vuoti kertoo.

Erikoistilauksessa tai ruuan saamisen nopeudessa ei ollut ongelmia

Kauppapartiolaisten tehtäviin kuului kokeilla kuinka erikoistilauksen tekeminen onnistuu. Partiolaiset tilasivat kaikki saman hampurilaisannoksen, mutta ilman suolakurkkua

Mainitsi vaan kassalla, että haluaa hampurilaisen ilman kurkkua ja se oli siinä.

- Aterian tilaaminen ilman kurkkua onnistui joka paikassa ilman ongelmia. Mainitsi vaan kassalla, että haluaa hampurilaisen ilman kurkkua ja se oli siinä. McDonald’sissa kysyttiin vielä oikein erikseen, että haittaako jos kastikkeessa on kurkkua ja pitääkö se jättää myös pois, kommentoi Espoossa ketjuja vertaillut Tuukka Joru.

Erikoistilauksen lisäksi kauppapartiolaiset mittasivat, kuinka nopeasti pikaruoka valmistuu. Eroja ketjujen välillä löytyi.

Hampurilaisten pöytään saapuminen hampurilaisketjutestissä.
Hampurilaisten pöytään saapuminen hampurilaisketjutestissä. hampurilaisketjutesti

Hesburger jäi myös tilauksen toimituksessa hännänhuipuksi. Sen hampurilaiset saapuivat pöytiin keskimäärin hieman alle viidessä minuutissa. ScanBurgerilla hampurilaista odotettiin puolisen minuuttia vähemmän. McDonald’s sen sijaan oli selvästi nopein, sen hampurilainen saapui partiolaisten eteen keskimäärin reilussa kolmessa minuutissa. Pikaruoka oli kuitenkin joka paikassa nimensä mukaista.

Jos kilpailija on parempaan pystynyt, niin pitää miettiä voidaanko me tehdä asialle jotain.

Hesburgerin Jari Vuodin mukaan nopeuserot voivat johtua monesta tekijästä.

- Se voi johtua tuotantomenetelmistä, ajankohdasta, asiakasmäärästä, henkilökuntamäärästä ja monesta muustakin seikasta. Toki, jos kilpailija on parempaan pystynyt, niin meidän pitää miettiä voidaanko me tehdä asialle jotain.

Jäävuorisalaatin alkuperämaa osoittautui kinkkiseksi

Hampurilaispaikkojen asiakaspalvelua ei testattu pelkästään nopeudessa vaan myös tiedoissa.
Kauppapartiolaiset tiedustelivat kassalta myös hampurilaisen välissä olevan jäävuorisalaatin alkuperämaata. Kysymys osoittautui yllättävän hankalaksi kaikille ketjuille.

ScanBurgerilla ei ollut minkään sortin käsitystä, mistä lisukkeet tulevat.

- McDonald’silla myyjä ei muistanut ulkoa, mistä salaatit ja muut lisukkeet ovat tulleet. Hän kaivoi kassalta tiskin alta lomakkeen, josta tieto kuitenkin löytyi eli hän oli valmis tietoa hakemaan. ScanBurgerilla ei sen sijaan ollut minkään sortin käsitystä, mistä lisukkeet tai muut ylipäänsä tulevat, Veli-Pekka Rahikkala toteaa.

Jäävuorisalaatin alkuperämaan selvittäminen olikin ketjuille vertailun vaikein tehtävä. Kolmestakymmenestä ravintolasta vain neljässä osattiin suoraan kertoa salaatin alkuperä.
Tietoa kuitenkin selvitettiin hanakasti ja lopulta vastaus alkuperämaasta saatiin suurimmassa osassa paikoista. Heikoiten kysymyksessä pärjäsi ScanBurger.

Tieto jäävuorisalaatin alkuperämaasta Kuningaskuluttajan hampurilaisketjutestissä.
Tieto jäävuorisalaatin alkuperämaasta Kuningaskuluttajan hampurilaisketjutestissä. hampurilaisketjutesti

- Tänä päivänä kuluttaja on aika valveutunut ja osaa kysyä erilaisia kysymyksiä, joten tässä seikassa on varmasti petrattavaa meidän ketjussamme, myöntää ScanBurgerin toimitusjohtaja Juha Porrassalmi.

Tänä päivänä kuluttaja osaa kysyä erilaisia kysymyksiä, joten tässä seikassa on varmasti petrattavaa.

Hampurilaisten ainesosien alkuperämaita selvitettiin Kuningaskuluttajassa pari vuotta sitten. McDonald’s ilmoitti alkuperämaat jo tuolloin nettisivuillaan. Hesburgerin kotisivuille raaka-aineiden alkuperämaat ilmestyivät helmikuun lopussa. ScanBurger on myös tähtäämässä samaan.

- Pyrimme tuomaan alkuperämaat ja muita lisätietoja, kuten allergeeneja, meidän nettisivuillemme vielä tämän vuoden aikana, Porrassalmi lupaa.

Siisteydestä hyvät pisteet

Ruokaravintoloissa hygienia ja siisteys ovat tärkeitä kriteerejä. Siisteyden suhteen ketjut olivat vertailussa erittäin tasaväkisiä.

Kaikki ravintolat olivat päällisin puolin siistejä.

- Kaikki ravintolat olivat siistejä päällisin puolin, ei ollut mitään suurempia sotkuja pöydillä ja pöydät olivat siistejä ja pyyhitty. Ei ollut oikeastaan mitään, mistä olisi tullut mieleen, että tämä ei kuulu ravintolaan ja että tämän pitäisi olla toisin, Tuukka Joru pohtii.

Kuningaskuluttajan pisteet siivouksesta hampurilaisketjuissa.
Kuningaskuluttajan pisteet siivouksesta hampurilaisketjuissa. kuningaskuluttaja

Kokonaisuudessaan kauppapartion tulokset osoittavat, että kolme suurta hampurilaisketjua palvelevat nopeasti ja tehokkaasti - kuten pikaruokapaikkojen kuuluukin. Tiukkeneva kilpailu pitää ketjut varpaillaan tulevaisuudessakin.

Katso yksittäisten kauppapartiolaisten arviot

Arvion saat näkyviin klikkaamalla testipaikkakuntaa kartalla.

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.