Hyppää pääsisältöön

Askon huonekalu oli iloinen perhetapaus

Suomen Filmiteollisuuden mainoselokuvassa seurataan huonekalutehtaan tuotantoketjua 1949. Kaunis koti ei loppujen lopuksi vaadi pääomaa, vain järjestelmällisyyttä ja järkeviä valintoja, filmissä julistetaan.

”Miksi kotien kalustamiseen kiinnitetään lopulta niin kovin vähän huomiota? Tuloksena on, etteivät ihmiset viihdy kotona, perhe-elämä säröilee ja lapset joutuvat siten menettämään elämänsä aurinkoisimmat päivät. Kodin ei tulisi olla vain majapaikka, vaan yhteiskuntamme sydän.”

Näin pohditaan ja julistetaan huonekaluvalmistaja Askon vuonna 1949 valmistuneessa mainoselokuvassa. Lyhytkuva myös muistuttaa, että sisustaminen on oikeastaan vain varojen sijoittamista.

Kalusteen runkotyö aloitetaan puun oikeaoppisella kuivamisella. Tämän jälkeen taivutetaan, hiotaan, sorvataan ja kiinnitetään. Lopuksi maalataan, lakataan, uudelleenhiotaan ja puhdistetaan.

Verhoilu on tarkkaa käsityötä, jonka tärkeimmät työvaiheet eivät lopulta näy valmiista tuotteesta ulospäin. Filmi hehkuttaa, että verhoilutyö onkin ensisijaisesti huonekalun valmistajan ja ostajan välinen luottamusasia.

Valmiit tuotteet pakataan huolellisesti ja lähetetään tehtaalta ympäri Suomea joko autokyydillä tai suuremmissa erissä tehtaan omaa rautatietä pitkin. Mainoksen valmistumisvuonna Suomessa oli 21 Askoa.

Teksti: Ville Matilainen

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto