Hyppää pääsisältöön

Kuka sinun vaatteesi on tehnyt?

Loukkantunut naine tehtaan raunioissa.
Loukkantunut naine tehtaan raunioissa. Kuva: EPA tehdasromahdus

24. huhtikuuta on surullinen vuosipäivä tekstiiliteollisuudelle. Vuosi sitten yli tuhat tekstiilityöntekijää kuoli, kun teollisuusrakennus romahti Bangladeshin pääkaupungissa Dhakassa. Kahdeksankerroksisessa rakennuksessa sadat ja sadat ihmiset ompelivat vaatteita länsimaisille merkeille. Osaa uhreista ei löydetty koskaan.

Nyt tuosta huhtikuun päivästä aiotaan tehdä nykyistä ekologisemman ja eettisemmän vaatebisneksen ja pukeutumisen merkkipäivä. Brittiläinen Carry Somers on lanseerannut Fashion Revolution Dayn eli vaatevallankumouspäivän.

Somers on yrittäjä, jota kutsutaan Reilun kaupan pioneeriksi. Hänen Pachahuti-yrityksensä tunnetuin tuote ovat Reilun kaupan panamahatut. Ensimmäisenä vaatevallankumouspäivänä Somers haastaa kaikki pukemaan yhden vaatteen nurinpäin, kuvaamaan sen ja sitten jakamaan kuvan twitterissä #insideout. Tarkoitus on yhdistää vaatteen käyttäjä ja sen tekijä.

Suomeen vaatevallankumouksen tuo ekolifestyle-lehti Huili.

Vaatteen alkuperä yhä vaikea selvittää

Alkuperän ja tuotantoketjun pohtiminen on ruokakaupassa monelle jo arkea, ja valintoja helpottavat pakkausmerkinnät. Vaatekaupassa t-paidan ja farkkujen alkuperän selvittäminen ei vielä suju kovin helposti.

Värikkäitä kankaita kuivumassa.
Värikkäitä kankaita kuivumassa. Värikkäitä kankaita kuivumassa. Kuva: EPA värikkäitä kankaita

Monelle kuluttajalle se olisi kuitenkin tärkeää, sillä yllättävän moni meistä suomalaisistakin on LOHAS-kuluttaja.

LOHAS (Lifestyles of Health and Sustainability) tarkoittaa kuluttajaa, joka arvostaa terveellisen ja kestävän kehityksen elämäntapoja.

Puolitoista miljoonaa suomalaista kulutusikäistä kuuluu tähän ryhmään, kertoo Tripod Researchin tekemä tutkimus. Se tarkoittaa sitä, että joka kolmas asettaa ostoksilleen vähintäinkin melko tiukat eettiset ja ekologiset ehdot.

On fiksun ihmisen merkki antaa tällainen niin sanottu kallis signaali.

Eettisyys on trendikästä, tietää mainostoimisto Folk Finlandin strategi Jaana Haapala.

- On fiksun ihmisen merkki antaa tällainen niin sanottu kallis signaali. Se on juuri sitä, että minulla on varaa välittää myös muista, minulla on sydäntä ja myös aivoja välittää muista ihmisistä ja tästä planeetasta.

Valuuko ekomuoti catwalkeilta ketjuliikkeisiin?

Samana Rana Plaza -tehdasrakennuksen romahtamisen vuosipäivänä alkaa Kööpenhaminassa kansainvälinen kestävän muodin kokous. Kokouksen muotinäytöksessä yksitoista pohjoismaista yritystä esittelee suunnittelemiaan asuja, joiden materiaalit ovat kestäviä ja kekseliäitä.

Marimekko ja Ivana Helsinki tuovat catwalkille suomalaisnäkemyksen siitä, miten huippumuodin voi yhdistää ekologisuuteen.

Mutta kulkeutuuko ekologinen muoti catwalkeilta ketjuliikkeiden henkareille? Ruotsalaisen H&M:n putiikkeihin tulee tänä keväänä yhä laajemmat valikoimat Conscious-mallistoa. Sen vaatteet on tehty kierrätysmateriaaleista ja ekologisesta puuvillasta sekä tencelistä, joka on eukalyptyspuusta saatava muuntokuitu.

Puuvillalle tarvitaan vaihtoehtoja

Kotimainen Nanso on jo vuosia käyttänyt Reilun kaupan puuvillaa. Sen laatu ei kuitenkaan sovi kaikkiin vaatteisiin.

- Ja jos ajatellaan maailmanlaajuisesti, niin viljelypinta-ala ei yksinkertaisesti nykyisillä puuvillan käyttömäärillä riittäisi siihen, että viljeltäisiin pelkästään Reilun kaupan puuvillaa, kertoo Nanso Groupin vastuullisuus- ja viestintäasiantuntija Satumaija Mäki.

Seuraava ekomateriaali saattaa olla kotimaisesta koivusta saatava selluloosa ja siitä kehitetty ioncell-kuitu. Sitä kehittävät Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto.

Kommentit
  • Tähtiä ja tähteitä Strömsössä: Vieraana trashionista Outi Pyy

    Outi Pyy haluaa muuttaa tapaamme suhtautua vaatteisiin.

    Jo 20 vuotta muotialalla työskennellyt Pyy päätti vaihtaa uransa suuntaa nähtyään, kuinka paljon perinteinen muotiala kuormittaa ympäristöä. Hän halusi kuitenkin säilyttää tyylinsä, joten muita tapoja muodin kuluttamiseen oli löydyttävä. Nyt hän valmistaa uniikkivaatteita muiden jätteistä eli käytetyistä vanhoista vaatteista ja kodin tekstiileistä.

  • Aamusydämellä: Tatuoidut

    Tatuoinneista on tullut valtakulttuuria.

    Tatuoinnit olivat aiemmin merimiesten ja vankien alakulttuuria, mutta nykyisin niistä on tullut osa valtakulttuuria. Yksittäinen tatuointi ei enää edes herätä huomiota, mutta jos tatuoinnit peittävät lähes koko kehon, on kyseessä vakavampi harrastus. Anu Lehtiölle ja Antti Räisäselle oma keho on taideprojekti.

  • Aamusydämellä: Koukussa kauneuteen - 30.03.2014

    Erilaisista kauneusleikkauksista ja muista esteettisistä hoidoista on tullut sosiaalisesti hyväksytympiä ja sitä kautta myös yleisempiä. Kynnys leikkauksiin on laskenut ja usein yksi leikkaus johtaa toiseen. Kokemuksistaan kauneuskirurgiasta ja niiden suhteesta itsetuntoon kertovat Minna Klintrup (vas.) ja Jannika Peltonen.

  • Kuka sinun vaatteesi on tehnyt?

    Vaateteollisuus etsii uusia, kestävämpiä materiaaleja ja kuluttaja etsii eettisiä vaatteita. Vaatekaupassa on käynnissä sama murros kuin ruokakaupassa: yhä useampi haluaa entistä parempaa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Uusimmat sisällöt - Tyyli

  • Tähtiä ja tähteitä Strömsössä: Vieraana trashionista Outi Pyy

    Outi Pyy haluaa muuttaa tapaamme suhtautua vaatteisiin.

    Jo 20 vuotta muotialalla työskennellyt Pyy päätti vaihtaa uransa suuntaa nähtyään, kuinka paljon perinteinen muotiala kuormittaa ympäristöä. Hän halusi kuitenkin säilyttää tyylinsä, joten muita tapoja muodin kuluttamiseen oli löydyttävä. Nyt hän valmistaa uniikkivaatteita muiden jätteistä eli käytetyistä vanhoista vaatteista ja kodin tekstiileistä.

  • Hame vanhoista pöytäliinoista ja kanavatyötauluista

    Persoonallisen ja ekologisen hameen ohjeet.

    Vanhoja kanavatyötauluja saa kirpputorilta muutamalla eurolla, ja niitä voi uusiokäyttää vaatteiden somisteina. Näin syntyvät vaatteet ovat sekä persoonallisia että ekologisia! Vanhoista pöytäliinoista ja kirjontatöistä voi ommella vaikkapa hameen.

  • Tähtiä ja tähteitä Strömsössä on suora teemalähetys kierrättämisestä

    Ruokaa, muotia ja asiantuntevia ihmisiä - kierrätysteemalla.

    Mikä luokitellaan jätteeksi ja miten suhtaudumme jätteeseen? Heitätkö sinä täysin ehjiä vaatteita roskiin - tai pois 20 kiloa ruokaa vuodessa? Miten tunnollisesti me suomalaiset kierrätämme jätteitämme? 6. syyskuuta, suorassa lähetyksessä valotetaan aihetta eri näkökulmista. Teemaa mukaillen iltaan mahtuu niin ruokaa, muotia kuin asiantuntevia vieraita.

  • Harmaan charmin voittokulku

    "Kun ei pukeudu kuin muut, ei tarvitse ajatella kuin muut."

    Kun täytin 30 vuotta, syntymäpäiväkutsussani oli Iris Apfelin kuva ja teksti: "ikääntyminen on etuoikeus". Ja etuoikeus se toden totta tuntuu olevan, kun seuraa, miten ikäihmisistä on tullut muotimaailman lemmikkejä.

  • #lapsistailaa-hassuttelu innosti pääsiäisenä

    #lapsistailaa - näistä asuista ei väriä ja stailia puutu!

    Puoli seitsemän #lapsistailaa-kuvahaaste innosti vanhempia ja lapsia hassuttelemaan yhdessä pääsiäisenä. Haaste levisi Instagramissa, kun Suomen suosituimmat perhebloggaajat innostuivat joukolla mukaan.

  • KoVe on uusi musta

    Verkkarit ja korkkarit ne yhteen soppii!

    Verkkarit ja korkkarit ne yhteen soppii! Tyyliviikolla vierailleen stylisti ja malli Maryam Razavin mielestä asun tyylikkyys syntyy siitä, että kantajalla on siinä mukava olla. Millainen on sinun #KoVe-tyylisi?

  • Kuuletko pieruverkkareiden kutsuhuudon?

    Miten ihanaa vaihtaa farkut mukaviin kotipöksyihin!

    Ah, miten ihanaa onkaan vaihtaa työpäivän jälkeen kiristävät farkut mukaviin kotipöksyihin! Ne tuntuvat niin hyviltä, mutta näyttävät varsin pahoilta. Pitäisikö parisuhteen vuoksi pukeutua paremmin myös kotona? Millainen on sinun kotiasusi - lähetä meille kuva!