Hyppää pääsisältöön

Lola Wallinkoski: Kauniin naisen pitää tehdä enemmän töitä

Lola Wallinkoski ja Wilma Schlizewski
Lola Wallinkoski ja Wilma Schlizewski Kuva: Yle/Jorma Honkanen lola wallinkoski

Kauneus ei ole naiselle pelkästään etu työelämässä, sanovat Lola Wallinkoski ja Wilma Schlizewski. Hyvännäköisen naisen pitää usein tehdä enemmän kuin muiden, jotta hänet otetaan vakavasti.

- Kun on missin leima ja julkkiksen leima niin pitää tehdä paljon enemmän töitä menestyksen eteen, sanoo juontaja ja entinen Miss Suomi Lola Wallinkoski.

Silti palkoissa ei pärjää miehille.

- Kauneus helposti invalidisoi naisen, arvelee Wilma Schlizewski.

Kun Schlizewski pääsi 18-vuotiaana mainostoimistoon töihin, hän huomasi että nuorta ja kaunista naista ei ota kukaan tosissaan.

- Huomasin, että minun pitää olla neljä kertaa niin hyvä kuin muiden, että saan ääneeni kuuluviin.

- Puolet miehistä ei katso minun silmiin vaan ihan muihin osiin vartaloa, sanoo Lola Wallinkoski. - Ja ne eivät silloin kuule yhtään mitä minä puhun. Silloin voi toki käyttää vastapuolta myös hyväksi.

Wilma Schlizewski kehottaa naisia käyttämään ulkonäköä hyväksi, jos siihen tulee mahdollisuus.

- Jos esimerkiksi palkkaneuvottelussa esimies tuijottelee tissejä niin kyllä sille kannattaa hivuttaa semmonen sopimus jossa parempi palkka!

Naiselle lihominen on pahempaa kuin työttömyys

Suomessa uutta on se, että keski-ikäiset naiset haluavat näyttää ikäisiään nuoremmilta. Lola Wallinkoski on sitä mieltä, että Suomessa naisilla on enemmän ulkonäköön liittyviä paineita kuin muissa maissa. Syytä tähän hän ei osaa sanoa.

Lolan silikonit

-Missä sinulla on silikonia? Roman Schatz kysyi Lola Wallinkoskelta.
-Juuri siellä mihin sinä juuri tuijotit, vastasi Wallinkoski.


Keski-ikäiselle naiselle rupsahtaminen aiheuttaa usein identiteettiongelmia, sanoo Schlizewski. Vartalon muuttuminen saattaa kadottaa naiselta itsetunnon.

- Moni nainen alkaa kysellä itseltään, että nyt kun mä en enää ole kaksikymppinen yökerhon kuningatar vaan pullero, 90-kiloinen kahden lapsen äiti, jolla on mustat rinkulat silmän ympärillä niin kuka mä olen.

Nainen voi tappaa itsensä henkisesti, jos vartalo ja ulkonäkö muuttuvat paljon.

- Naiselle vartalon muuttuminen on suurempi ongelma kuin työttömyys, Schlizewski kärjistää.

Wilma Schlizewski on sitä miltä, että suomalaiset naiset muokkaavat vartaloaan enemmän muita naisia varten kuin miesten vuoksi.

-Tämä on kissatappelua.

Lola Wallinkoski ja Wlima Schlizewski olivat vieraina Yle Radio 1:n ohjelmassa Roman Schatzin Maamme-kirja.

Ohjelman voi kuunnella Yle Areenasta:

Kommentit
  • Keskustele tässä yrityselämästä!

    Yrityselämän ongelmana on lyhytjänteisyys

    Vaivaako yrityksiämme lyhytjänteisyystauti? Kyllä vaivaa, sanovat työelämäprpfessori Lasse Mitronen ja konsultti Timo Raikaslehto. Tauti estää tai vaikeuttaa yritysten uudistumista ja menestymistä kansainvälisessä kilpailussa. Mutta siitä voi parantua. Miten, sen Mitronen ja Raikaslehto - tuoreehkoon tutkimukseensa nojaten - kertovat tässä ohjelmassa.

  • Säveltäjä Kaija Saariaho: "Inspiraatiota täytyy oppia ohjelmoimaan"

    Säveltäjälle ei suositeltu synnyttämistä.

    Säveltäjä Kaija Saariaho on eri elämänvaiheiden myötä oppinut ohjelmoimaan inspiraatiota, sillä säveltäminen on hidasta ja kärsivällisyyttä vaativaa työtä. Se on hänelle elämän tarkoitus, sillä ilman säveltämistä elämä valuu hukkaan.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Uusimmat sisällöt - Elämä

  • Keskustele tässä yrityselämästä!

    Yrityselämän ongelmana on lyhytjänteisyys

    Vaivaako yrityksiämme lyhytjänteisyystauti? Kyllä vaivaa, sanovat työelämäprpfessori Lasse Mitronen ja konsultti Timo Raikaslehto. Tauti estää tai vaikeuttaa yritysten uudistumista ja menestymistä kansainvälisessä kilpailussa. Mutta siitä voi parantua. Miten, sen Mitronen ja Raikaslehto - tuoreehkoon tutkimukseensa nojaten - kertovat tässä ohjelmassa.

  • Säveltäjä Kaija Saariaho: "Inspiraatiota täytyy oppia ohjelmoimaan"

    Säveltäjälle ei suositeltu synnyttämistä.

    Säveltäjä Kaija Saariaho on eri elämänvaiheiden myötä oppinut ohjelmoimaan inspiraatiota, sillä säveltäminen on hidasta ja kärsivällisyyttä vaativaa työtä. Se on hänelle elämän tarkoitus, sillä ilman säveltämistä elämä valuu hukkaan.

  • Keskustele täällä talousnäkymistä!

    Syksyn talousnäkymät

    Hyytyykö talouskasvu - ja jos niin käy, mitä siitä seuraa Suomelle? Miltä uuden hallituksen talouspolitiikan päälinjat vaikuttavat? Muun muassa näiden kysymysten äärelle kokoontuu Mikä maksaa? -ohjelman perinteinen ekonomistiraati. Mukana ennustepäällikkö Janne Huovari Pellervosta, ennustepäällikkö Ilkka Kiema Palkansaajista ja uutena jäsenenä Etlan tuore toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

  • Filosofi Mikko Lahtinen muokkaa kehoaan antiikin Kreikan ihanteiden mukaan

    Akateeminen kehonrakentaja mietiskelee salilla.

    Tampereen yliopistossa vaikuttava yliopistolehtori ja filosofi Mikko Lahtinen voimailee viisi kertaa viikossa. Kehonrakennusta harrastava filosofi löytää harrastukselleen akateemiset perusteet. Mieli ja keho kuuluivat jo antiikin Kreikassakin yhteen.

  • Taidehistorioitsija Anna Kortelainen: "Ei hylätä enää ketään!"

    Tietokirjailijalle avautui hylkäämisten historia.

    Taidehistorioitsija Anna Kortelainen tutustui väitöskirjaa tehdessään Albert Edelefeltin maalausten malleihin ja heidän tarinoihinsa. Erityisesti Virginien tarina kiehtoi häntä tuoreena äitinä. Myöhemmin hän löysi oman äitinsä suvun tarinasta liittymäkohtia hylkäämisten historiaan.

  • Koripallovalmentaja Henrik Dettmann ei opeta pelaajia, vaan näyttää heille suuntaa

    Henrik Dettmann on valmentanut peräti 40 vuotta koripalloa.

    Suomen koripallomaajoukkueen päävalmentaja Henrik Dettmann alkoi saavuttaa menestystä, kun hän hylkäsi perinteisen johtamistavan, johon liittyi huutojohtamista ja käskyttämistä. Täyskäännöksen ansiosta hän ei lähestynyt peliä enää menestyksen kautta, vaan pelaajalähtöisen valmentamisen avulla. Suomenruotsalaisessa perheessä varttunut Henrik Dettmann harrasti nuorena monenlaisia urheilulajeja kuten keihäänheittoa, pihalätkää, jalkapalloa ja koripalloa. Lopulta koripallo vei miehen sydämen.

  • Kohta salamoi ja ukkostaa! – meteorologi Seija Paasosella on kyky kertoa taulujen säätiloista

    Maalausten taivaissa näkyy oikea sää – vai näkyykö?

    Mitä maalausten maailmasta löytyykään, kun alkaa rohkeasti tutkia niitä epätyypillisestä näkökulmasta! #taiteilijoidentaivaat Kun antaa jollekin pikkusormen, se vie – ainakin melkein – koko käden. Herätin henkiin yli 30 vuoden takaisen päähänpistoni tutkia maalausten pilviä ja säitä. Heittäydyin taiteilijoiden taivaiden, kankaille luotujen säiden, sateiden, ukkosten ja myrskyjen maailmaan.

  • Riitta Oikawan innostus Japaniin on elämänmittainen matka

    Kulttuurivaihtaja Riitta Oikawa innostuu Japanista.

    Japanilaisen majatalon pitäjä ja kulttuurivaihtaja Riitta Oikawa on tutustuttanut suomalaisia jo 50 vuoden ajan japanilaiseen kulttuuriin. Hänestä Japani tarjoaa loputtomasti esteettisiä elämyksiä. Haaveensa japanilaisesta majatalosta Riitta Oikawa toteutti 20 vuotta sitten ostettuaan perinteisen hinokipuusta tehdyn japanilaisen kylpyammeen.

  • Jättiläisaskeleet etsii ihmisiä ja maailmaa jazzin klassikkolevyjen takaa

    Jazzmusiikki kuljettaa mietteitä uusiin suuntiin.

    Viime vuoden lokakuussa etsin työhuoneellani musiikkia työntekoni taustalle. Kuulun siihen puolikkaaseen ihmiskuntaa, joka pitää musiikin kuuntelusta lukemisen tai työnteon taustalla. Mutta kun työssäni käytän sanoja, etenkin suomeksi lauletun musiikin kuunteleminen on aivan mahdotonta.

  • Painettu runo on vääjäämättä myös kuva, toteaa Tanssiva karhu -raadin puheenjohtaja, runoilija Anja Erämaja

    Anja Erämajan puhe Kajaanin Runoviikolla.

    Tanssiva karhu -raadin puheenjohtaja Anja Erämajan puhe palkintojenjakotilaisuudessa Kajaanin Runoviikolla 2019. Merkillinen talvi ja kevät, niin paljon kirjapaketteja. Niin monta maailmaa ja tapaa sanansa asettaa. Ja tämä mahdoton tehtävä, oli otettava kantaa, valittava. Oli kestettävä se, että valitsemalla yhden jättää toisen valitsematta.

  • Teatteri- ja oopperaohjaaja Erik Söderblom: Ooppera on lapsen näkökulmasta äärimmäisen tylsää

    Taiteilijaperheen esikoinen kasvoi johtajaksi.

    Oopperan maailmassa ja sen taikapiirin keskellä kasvanut teatteri- ja oopperaohjaaja Erik Söderblom on aina ollut rohkea mielipiteissään. Elämänintoa ja uteliaisuutta riittää edelleen kuin kaksikymppisellä, vaikka nuorekas boheemi olemus kätkeekin jo kuusikymppisen. Teattereita, oopperoita ja festivaaleja johtanut Erik Söderblom on monien visioiden mies.