Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Autojen maahantuojat panttaavat tietoja vioista

Toimittaja Lauri Miettinen selvitti Volvon ja Volksvagenin tyyppivikoja.
Toimittaja Lauri Miettinen selvitti Volvon ja Volksvagenin tyyppivikoja. toimittaja

Tietyissä Volvon vuosimalleissa voi esiintyä niin sanottu laatupoikkeama, joka pahimmillaan aiheuttaa ison ja kalliin moottorituhon. Maahantuoja on noudattanut alan tapaa, eikä ole tiedottanut autojen omistajille riskistä mitään. Moottorituho olisi kuitenkin mahdollista yrittää välttää tietyin varotoimin.

Volvon ongelmassa on kyse muutaman osatekijän syy-seuraus –ketjusta. Pahan alku ja juuri on konepellin alla hyrisevä ilmastoinnin kompressori, joka saattaa jumiutua. Samassa rytäkässä saattaa myös katketa kompressoria pyörittävä apulaitehihna.

Volvon kompressori
Volvon kompressori Volvon kompressori komperssori

Jos piru pääsee kunnolla irti, katkennut apulaitehihna suistaa jakopään hihnan oikealta sijaltaan, jolloin ollaan ison koneremontin äärellä.

Volvon maahantuoja kertoo, että jumiutumiset ovat vaivanneet tiettyjä vanhoja vuosimalleja: vuosien 2008 – 2009 V70, S80, XC70 ja XC60 –malleja, joissa on ilmastointi. Syy pulmaan on erä kompressorien kytkimiä, jotka voivat kuumeta, valmistajan sanoin ”laatupoikkeama”.

Maahantuoja kuitenkin rauhoittelee, että valtaosassa näistä autoista ongelmaa ei ole. Heidän arvionsa mukaan laadultaan poikkeava kompressori on asennettu korkeintaan muutamaan sataan autoon yhteensä 7000 auton joukosta, eikä poikkeama edes aina johda konevaurioon.

Suomessa on paukkunut joitakin kymmeniä Volvojen moottoreita kompressorien jumiutumisten takia, kertoo tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck Volvo Car Finlandista.

- Suhteessa siihen, että myymme 8000 autoa vuodessa, ongelma on promilleluokkaa, sanoo Hallbäck.

Vahinkoja korvataan

Volvon maahantuoja on ylittänyt normaalit takuu- ja virhevastuuvelvollisuudet niin, että se lupaa korvaavansa kaikki kompressorin laatupoikkeaman aiheuttamat vahingot alle viisivuotiaissa autoissa. Tämän jälkeenkin asiakasta voidaan tulla vastaan moottoriremonttikuluissa ainakin jollain osuudella.

Valmistaja ei suosita, että toimivia kompressoreja aletaan vaihtaa varotoimena.

Auton omistajan maksettavaksi voi kuitenkin jäädä pitkä penni. Eräästä pohjoissuomalaisesta V70-Volvosta kone kilahti, kun autolla oli ajettu vajaat 170 tuhatta kilometriä. Merkkiorganisaation vastaantulo oli 15 prosentin alennus osiin. Tällöin pelkkä kone olisi maksanut yli 9000 euroa. Vastaantuloa pienensi ilmeisesti se, että kyse oli käytettynä ulkomailta maahantuodusta autosta.

Uuden ilmastoinnin kompressorin Volvoon saa alle tonnilla. Valmistaja ei kuitenkaan suosita, että toimivia kompressoreja aletaan vaihtaa varotoimena.

Vaikka todennäköisyys moottorivauriosta ei olisikaan iso, niin mielellään autoilija eliminoisi pienenkin mahdollisuuden kalliiseen remonttiin, jos mahdollista.

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, Volvo Car Finland
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, Volvo Car Finland Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, Volvo Car Finland haastateltava

Volvo Car Finlandin Hallbäck suosittaa, että konepellin alta kuuluviin ylimääräisiin ääniin kannattaa reagoida. Kompressorin ei pitäisi jumiutua silmän räpäyksessä, vaan ensin voi kuulua luistavan hihnan ääntä tai muuta sivuääntä. Siinä vaiheessa on viisasta tutkituttaa kompressorin kunto huollossa.

- Jos huoltaa auton säännöllisesti, on hyvin mahdollista, että tuleva tilanne voidaan havaita ennakkoon, sanoo Hallbäck.

Auton omistaja voi itsekin välillä avata konepeltiä ja kuunnella käyvää konetta.

Muutkaan eivät tiedota

Volvo Car Finland ei ole tiedottanut suoraan autojen omistajille mitään kompressorivioista. Tässä ei ole mitään yllättävää. Autoalan tapa ei yleensäkään ole huudella erityisemmin vastaavista ongelmista.

Kuningaskuluttajassa on käsitelty aiemminkin tiettyjen vanhojen Opel-, Volkswagen- ja Bemari-mallien moottorivaurioita, jotka olisivat olleet enemmän tai vähemmän vältettävissä etukäteen.

Yhteistä jutuille on myös se, että riskiautojen omistajat eivät olleet kuulleet maahantuojan tai valmistajan suunnasta varoituksen sanaa.

Volkkarien TSI-koneissa ongelmia

Tätä juttua tehdessäni selvisi myös, että vanhojen Volvojen ongelmat ovat lukumääräisesti selvästi pienempi paha eräisiin muihin tapauksiin verrattuna.

Tiettyjen Volkswagen-henkilöautojen TSI-nimellä kulkevia moottoreita ovat vaivanneet jakopään osien ongelmat, jotka pahimmassa tapauksessa voivat aiheuttaa myös kalliin moottorivaurion.

Volkswagenin TSI-moottori
Volkswagenin TSI-moottori Volkswagenin TSI-moottori volkswagen

Asiaa ovat pöyhineet aiemmin Tuulilasi, Talouselämä ja Iltasanomat. Volkkarien maahantuoja VV-Auto Group kertoo, että ongelmat ovat liittyneet jakoketjuihin, kiristimiin ja nokka-akselien säätimiin.

Maahantuoja täsmensi Volkswagen-autojen jakopään häiriöiden painottumista kertoen, että ongelmia on esiintynyt 1.4 TSI –moottoreissa koskien lähinnä vuosimalleja 2007-2008, minkä jälkeen moottoriin on tehty useita parannuksia.

Lisäksi osassa 1.2 TSI -moottoreita on ollut vuosimalleissa 2010 -2011 jakopään ongelmia, jotka on pääsääntöisesti jo korjattu ennakoivassa korjaamokampanjassa. Uudemmissa 1.2-malleissa ongelmaa ei ole.

Maahantuojan mukaan uusissa Volkswagen-autoissa ei ole mainittuja jakopään ongelmia.

Jakopään osien häiriö voi johtaa kalliiseen konevaurioon niin, että jakoketju ei pidä moottoria oikeassa tahdissa. Maahantuoja ilmoittaa, että Suomessa jakopään ongelmista johtuvia TSI-moottorien vaurioita on toistaiseksi tavattu useita kymmeniä vuodessa.

Samalla VV-Auto Group haluaa muistuttaa siitä, että suhteellisesti riskit eivät ole isoja.

-TSI-moottoreiden kanta on noin 50 000 autoa Suomessa, sanoo VV-Auto Groupin huoltopäällikkö Jukka Tirkkonen.

VV-Auto Groupin huoltopäällikkö Jukka Tirkkonen
VV-Auto Groupin huoltopäällikkö Jukka Tirkkonen VV-Auto Groupin huoltopäällikkö Jukka Tirkkonen haastateltava

- Autoista valtaosa on toiminut täysin moitteetta. Viime vuonna on vaihdettu 80 kappaletta moottoreita.

Kaikki moottorinvaihdot eivät ole johtuneet jakopään ongelmien kerrannaisvaikutuksista.

Jakopään häiriön eteneminen kalliiksi moottorivaurioksi on ainakin joskus mahdollista torjua oikealla menettelyllä. Maahantuojan mukaan olennaista on suorittaa huollot ajallaan.

-Jos ilmenee ongelmia, moottorihäiriön merkkivalo syttyy. Tällöin moottori pitää sammuttaa heti ja on otettava yhteyttä liikkumisturvapalveluun, sanoo Tirkkonen.

Moottori on syytä sammuttaa myös, mikäli konepellin alta kuuluu ylimääräisiä ääniä. Aina moottorin varoitusvalo ei pelasta tilannetta ajoissa.

Joskus on suositeltu epävirallisesti, että öljynvaihtoväliä kannattaa tihentää valmistajan suosituksista, jos ajaminen koostuu pääasissa lyhyistä pätkistä, jolloin kone käy paljon kylmänä. Moottoriöljy pitää jakoketjunkin toimintakunnossa. Maahantuoja kuitenkin pitää öljynvaihdon tihentämistä tarpeettomana.

Myöskään Volkkarien maahantuoja ei ole tiedottanut TSI-moottoreiden ongelmista mitään suoraan autojen omistajille.

Valtaosa toimii moitteetta, joten emme ole pystyneet lähtemään tiedottamaan asiasta.

-Kanta on noin 50 tuhatta autoa, ja valtaosa toimii moitteetta, eikä tämä ongelma ole mitenkään ennakoitavissa, joten emme ole pystyneet lähtemään tiedottamaan tästä asiasta, sanoo Tirkkonen.

Olen saanut kuitenkin teiltä tiettyjä vuosilukuja, joiten eikö siinä tiedetä tarkkaan, mitä malleja se mahdollinen riski voi koskea?

-Kyllä, tuotannon alkupäässä oli enemmän ongelmia, jotka on sittemmin korjattu, sanoo Tirkkonen.

-Kannattaa muistaa, että niistä vanhemmistakin autoista valtaosa toimii moitteetta.

VV-Auto Group lupaa, että asiakasta voidaan tulla vastaan TSI-moottorin korjauskuluissa osittain tai kokonaan kahdeksan vuoden tai 200 000 kilometrin rajaan asti.

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.